کد خبر 372453
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه عملیات بازسازی محور جنوب آغاز شده تا گلوگاههای حمل مسافر در این منطقه به طور کامل بر طرف شود، گفت: از زمانی که دولت جدید برسر کار آمده درآمد شرکت‌های حمل و نقل ریلی و باری ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، محسن پورسید آقایی در مراسم گرامیداشت فعالان بخش حمل و نقل ریلی با تاکید بر اینکه قبلا سرمایه گذاری در بخش ریلی جذابیت لازم را نداشته گفت: یکی از اقداماتی که به خوبی صورت گرفت، این بود که توانستیم بر رونق و بالا بردن درآمد بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ریلی اقدامات مناسبی انجام دهیم.

وی افزود: در 13 ماه اخیر درآمد شرکت‌های حمل و نقل ریلی باری و مسافری به‌طور میانگین40 درصد افزایش یافته است و تلاش می کنیم، تا آذر ماه سال 94 کاهش حق دسترسی در حمل بار ریلی به 20 درصد کاهش ‌یابد.

مدیر عامل راه آهن با تاکید بر اینکه ریشه مشکلات این بوده است که بخش ریلی دارای مزیت نسبی نسبت به جاده نبوده و سرمایه‌گذاری در این بخش جذابیت نداشته است، گفت: در یک برنامه کوتاه نمی‌توان به اهداف سال‌های گذشته رسید، پس حق دسترسی در حمل بار که 57 درصد بود و هدفگذاری ما این بود که ظرف یک برنامه چهار ساله این سهم را به 20 درصد کاهش دهیم، امروز می توان گفت که حق دسترسی راه‌آهن در بخش زیربنایی بین صفر تا 36 درصد رسیده‌ایم.

پورسید آقایی تصریح کرد: در یکسال اخیر بالاترین نرخ حق دسترسی در واگن‌های لبه بلند 36 درصد و لبه کوتاه به صفر رسیده است بنابراین هم‌اکنون به میانگین حق دسترسی به حدود 30 درصد کاهش یافته است و می‌توان گفت: خیلی زودتر از برنامه 4 ساله یعنی آذرماه سال آینده به هدف 20 درصد خواهیم رسید.

*عملیات بازسازی محور جنوب پس از 60 سال آغاز شده

وی با اشاره به این‌که عملیات بازسازی محور جنوب پس از 60 سال آغاز شده است، تصریح کرد:‌ این کار را به قیمت حذف چند قطار باری و مسافری انجام داده‌ایم و تا الان 40 کیلومتر به پایان رسیده و تا پایان امسال 60 کیلومتر دیگر بازسازی می‌شود.

به گفته وی، تا پایان سال آینده این محور به طور کامل بازسازی خواهد شد.

پورسید آقایی با بیان این‌که در بخش‌های زیربنایی پیشرفت زمان بر است، افزود: امروز در گلوگاه مرکزی کشور عملیات اجرایی دو خطه و چهار خطه کردن شروع شده و سرمایه‌گذارانی داریم که در بخش معدنی حضور دارند.

وی ادامه داد: در اظراف گلوگاه‌های تهران عملیات قراردادی انجام شده و دو خطه کردن خطوط تهران-قزوین شروع شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با خبر این‌که تا پایان سال آینده محور جنوب به طور کامل بازسازی می‌شود،‌ خاطر نشان کرد: اختصاص سالانه یک میلیارد دلار به وزارت راه و شهرسازی نوید بخش این است که مشکلات شبکه ریلی را برطرف کنیم.

پورسید آقایی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم، تا شرایط جذب سرمایه‌گذاری را ایجاد کنیم، افزود: مهم‌ترین گام ما، ابلاغ کارهای قانونی و مصوبات است، به همین جهت شرکت‌های واگن باری با خرید واگن نو، معافیت حق دسترسی تا 40 میلیون تن کیلومتر به دست می‌آورند.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: درآمد واگن با کامیون قابل مقایسه نیست، بنابراین در 13 ماه گذشته 55 درصد برای شرکت‌ها افزایش درآمد ایجاد شده است.

به گفته وی، در بخش لکوموتیو درآمد شرکت‌ها 61 درصد افزایش یافته و در شرکت‌های باری از بخش مخزن‌دارها در مجموع 75 درصد افزایش درآمد داشته‌اند.

پور سید آقایی با اشاره به اینکه از سال گذشته ردیف بودجه 1500 میلیارد تومانی باعث عملیاتی شدن بخش زیادی از پروژه‌های ریلی شده است، تاکید کرد: سیاست ما این است که مجموع سرمایه‌گذاری در بند «ق» در بخش مسافری 100 درصد را به شرکت‌های مسافری برگردانیم، چرا که این شرکت‌ها از سال آینده منفعت زیادی را از محل صرفه‌جویی سوخت به دست می‌آورند.

وی خاطر نشان کرد: به ازای هر نفر ـ کیلومتر مسافر در بخش مسافری با خرید واگن نو، 15 سی‌سی گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود که دولت این را در اختیار شرکت‌ها می‌گذارد.

وی افزود: با خرید لکوموتیو نو نیز حداقل 20 درصد از محل صرفه‌جویی سوخت به مالک بازگردانده می‌شود.

پورسید آقایی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس برای بخش ریلی، گفت: به منظور جلب مشارکت سرمایه‌گذاران و حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش ریلی، به شرکت راه‌آهن و شهرداری‌ها اجازه داده شده تا در مقابل اخذ تضمین از محل منابع داخلی، نسبت به تضمین اصل و سود تسهیلات مربوط به سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و ابزار کمک‌های فنی و اعتباری و تبیین اثر نوسان نرخ ارز در سرمایه‌گذاری‌ها اقدام کنند.

وی اظهار داشت: برای نخستین بار ابزار قانونی برای تضمین نوسانات نرخ ارز را از مجلس اخذ کردیم، بنابراین از این پس شرکت‌ها اگر وام ارزی دریافت کنند مطمئن باشند که در قبال نوسانات نرخ ارز، دولت از آنها حمایت می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در خصوص معافیت حمل و نقل ریلی از کل مالیات‌ها، افزود: این موضوع در لایحه خروج از رکود دولت مطرح شده که حمل و نقل ریلی معادل سرمایه گذاری در مناطق محروم تلقی شود و از تمام معافیت‌ها استفاده کند که امیدوارم این لایحه در مجلس نیز تصویب شود.

وی با اشاره به این‌که در تلفات در حمل و نقل ریلی نزدیک به صفر است، تصریح کرد:‌ مسئولان قدم های مثبت در این بخش بردارند، تا مشکلات شرکت‌های حمل و نقل ریلی از بین رود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس