برخورد دوباره برخی تیم های مطرح در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بر جذابیت معتبرترین لیگ باشگاهی جهان خواهد افزود.

لیگ قهرمانان اروپا
گروه ورزشی مشرق - لیگ قهرمانان اروپا به مراحل حساس خود رسید و با انجام قرعه‌کشی دور حذفی که در شهر نیون سوییس برگزار شد 16 تیم مرحله یک هشتم نهایی حریفان خود را شناختند. پس از مشخص شدن 8 دیدار این مرحله، با درنظر گرفتن شرایط کنونی تیمها و سوابق آنها در این مسابقات شانس صعود این هشت تیم بیشتر است: چلسی، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، بروسیا دورتموند، رئال مادرید، بایرن مونیخ و آرسنال.


در این مرحله باز هم چهره‌های آشنا به هم خوردند؛ منچسترسیتی برای دومین سال پیاپی در مرحله یک هشتم نهایی با بارسلونا روبه‌رو می‌شود.  چلسی، صدرنشین فعلی لیگ برتر انگلیس برای دومین سال پیاپی به پاری‌سن‌ژرمن خورده است. آرسنال هم با موناکو روبه‌رو می‌شود، ‌یعنی با تیم سابق آرسن ونگر. قبل از قرعه‌کشی وقتی از ونگر پرسیدند دوست داری با موناکو روبه‌رو شوی، ‌جواب داد:«اصلا مخالفتی با این بازی ندارم. مثل بازدید از خانه اولم است. معلوم است که عاشق این هستم که برای بازی به آنجا بروم.» ونگر که اکنون مربی آرسنال است، بین سال‌های 1987 تا 1994 هدایت این تیم فرانسوی را در دست داشت.

بایر لورکوزن به نایب قهرمان فصل قبل یعنی اتلتیکو مادرید خورده و شالکه هم باید با قهرمان پارسال، ‌رئال، ‌روبه‌رو شود. یووه و دورتموند هم تکرار فینال 1997 را برگزار می‌کنند. با توجه به اینکه برلین میزبان فینال (6 خرداد 94) است، ‌کارل هاینس ریدله در قرعه‌کشی حضور داشت و کمک می‌کرد.

پس از انجام قرعه‌کشی، بازیهای مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا به شرح زیر است: (
تیمهایی که اول نوشته شده اند در بازی رفت میزبانند)

* پاری‌سن‌ژرمن - چلسی

* منچسترسیتی - بارسلونا

* بایرلورکوزن - اتلتیکومادرید

* یوونتوس - بروسیادورتموند

* شالکه 04 - رئال مادرید

* شاختاردونتسک - بایرن مونیخ

* آرسنال - موناکو

* بازل - پورتو

در گزارش زیر به مرور 8 بازی مرحله یک هشتم نهایی و برنامه مسابقات این مرحله خواهیم پرداخت:

دورتموند- یوونتوس: ‏در چند فصل اخیر دورتموندی‌ها شرایط به مراتب بهتری از یوونتوس در اروپا داشتند اما در این فصل، وضعیت نامساعد بروسیا دورتموند ‏در رقابت‌های بوندس لیگا، فشارها را روی این تیم افزایش داده است. شاگردان کلوپ در بوندس لیگا در منطقه سقوط قرار دارند و ‏نتایج این تیم می‌تواند روی عملکردشان در لیگ قهرمانان هم تاثیر بگذارد. برخلاف یوونتوس که در این فصل هم مدعی اصلی قهرمانی ‏در سری ‏A‏ است. یوونتوس در مرحله گروهی این فصل چمپیونزلیگ، با 10 امتیاز، پشت سر اتلتیکو مادرید، به‌عنوان تیم دوم صعود کرد اما دورتموند با 13 امتیاز ‏به‌عنوان تیم اول صعود کرد. ‏به نظر می‌رسد اگر دورتموندی‌ها در تعطیلات زمستانی به اوضاع‌شان سر و سامان ندهند، در دیداربا بانوی پیر  با مشکل مواجه خواهند شد. در حال حاضر ‏می‌توان شانس صعود دو تیم را 50-50 دانست. ‏

لیگ قهرمانان اروپا
جدال های نوستالژیک دو تیم
دو تیم در دهه 90، رقابت های تکراری و به یادماندنی با هم انجام دادند، امّا مطمئناً به یاد ماندنی ترین آن، برتری 3-1 دورتموند مقابل یووه در فینال فصل 1997 لیگ قهرمانان است. در فصل 1995، یوونتوس در مرحله گروهی، موفق شد در وستفالن، با گل های کنته، دل پیرو و پادووانو در برابر تک گل مولر، دورتموند را 3-1 مغلوب کند. امّا در بازی برگشت، دورتموندی ها انتقام بازی رفت را گرفتند و با گل زورک و ریکن، در مقابل تک گل دل پیرو، بانوی پیر را در دل آلپی 2-1 مغلوب کردند.

یوونتوس در فصل 1993 در جام یوفا، در فینال رقابت ها در دو بازی رفت و برگشت، در مجموع دورتموند را 6-1 شکست داده و فاتح این رقابت ها شده بود. امّا بدون شک به یادماندنی ترین بازی دو تیم فینال  لیگ قهرمانان 1997 است که دورتموندی ها انتقام شکست در فینال 1993 را از بانوی پیر گرفتند. در فینال لیگ قهرمانان، کارلس هاینتس ریدله دو بار و ریکن، سه گل دورتموند را در برابر تک گل دل پیرو به ثمر رساندند و قهرمان این دوره از رقابت ها شدند.

پس از مشخص شدن قرعه یوونتوس، ماسیمیلیانو آلگری سرمربی یووه در توئیتر خود توئیت کرد: "این بارهیاهویی در کار نیست. قرعه لیگ قهرمانان می توانست بهتر باشد، امّا می توانست بدتر هم باشد. سعی می کنیم انتقال فینال 1997 را از دورتموند بگیریم."



پاری سن ژرمن- چلسی: دو تیم در حالی در مرحله بعد لیگ قهرمانان مقابل هم قرار خواهند گرفت که از آخرین رویارویی آنها زمان ‏زیادی سپری نمی‌شود. فصل گذشته بود که دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی مقابل هم قرار گرفتند و در نهایت چلسی به لطف گل ‏زده بیشتر در خانه حریف، راهی مرحله بعد شد. ‏در دیدار رفت پاریسی‌ها در خانه با نتیجه 3- یک پیروز شدند تا کار شاگردان مورینیو حسابی سخت شود. در بازی برگشت این چلسی بود که با گل دیرهنگام دمبابا موفق شد 2- صفر پیروز شود و به مرحله بعد راه یابد. قرار گرفتن داوید لوییز، مدافع سابق چلسی، که در این فصل به پاریس سنت ژرمن رفته، مقابل تیم سابقش، هم از اتفاقات جالب توجه ‏این دیدار است. پاریسی‌ها مدتی دنبال مورینیو بودند تا او را به‌عنوان مربی‌شان استخدام کنند ولی موفق نشدند. چلسی نسبت به سال گذشته تیم بهتری دارد شاید شانس صعود بیشتر را به سود چلسی دانست. ‏

لیگ قهرمانان اروپا

رئال مادرید- شالکه: این بازی یک بازی تکراری برای هر دو تیم محسوب می‌شود. دو تیم فصل گذشته در همین مرحله به مصاف هم رفتند. رئال مادرید تا پیش از مصاف با شالکه، در تمام بازی‌های خود در کشور آلمان، تنها یک بار صاحب پیروزی شده بود و بسیاری گمان می‌کردند که رئال آنچلوتی در مصاف با شالکه به مشکل برخورد خواهد کرد. رئال اما در بازی رفت در زمین شالکه با نتیجه خیره کننده 6- یک پیروز شد. رئال بازی برگشت را نیز با پیروزی پشت سر گذاشت. کهکشانی‌ها 4- یک و در مجموع 10-2 به برتری دست یافته و به یک چهارم راه یافتند. پیش‌بینی تیم صعود کننده به مرحله بعد نمی‌تواند کار چندان مشکلی باشد. بی شک رئالی‌ها در این فصل نیز شانس اول برای پیروزی و راهیابی به دور یک چهارم خواهند بود چرا که در حال حاضر آماده ترین تیم باشگاهی دنیا محسوب می شوند و رکوردها را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارند.

قرعه‌ای که مسی را به وجد آورد/ جدال‌های تکراری و جذاب در قاره سبز

آرسنال- موناکو: سرمربی فرانسوی آرسنال که بیش از دو دهه قبل (بین سال‌های 1987 تا 1994) هدایت موناکو را برعهده ‏داشت، در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش گفته بود که دوست دارد در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان با تیم سابقش روبه‌رو شود و ‏آرزویش خیلی زود برآورده شد. ‏البته این خواسته ونگر، بیش از آنکه جنبه احساسی و رمانتیک داشته باشد، به وضعیت موناکو در رقابت‌های این فصل برمی‌گردد. دو تیم هیچ وقت در رقابت‌های اروپایی با هم روبه‌رو نشده‌اند و ‏این نخستین جدال آنها در این مسابقات خواهد بود. روی کاغذ شاید موناکو حریف ضعیفی برای آرسنال باشد اما مطمئنا حریف دست و پا بسته‌ای برای توپچی‌ها نیست. 

در واقع ونگر امیدوار بود بعد از چند قرعه دشوار در چند فصل، تیمش از 6 قرعه ممکن (از بین موناکو، پورتو، بایرن، رئال، اتلتیکو ‏و بارسلونا) با ضعیف ترین آنها روبرو شود که این اتفاق هم رخ داد. دو تیم هیچ وقت در رقابت های اروپایی با هم روبرو نشده اند و ‏این اولین جدال آنها در این مسابقات خواهد بود. البته در همین تابستان گذشته، دو تیم در امیریتس کاپ مقابل هم قرار گرفتند که موناکو ‏توانست با یک گل، توپچی ها را شکست بدهد اما از آن زمان، اوضاع دو تیم تغییر زیادی کرده است.‏

پورتو- بازل: وقتی قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان انجام و بازل با تیم‌های رئال مادرید و لیورپول همگروه ‏شد، کمتر کسی انتظار داشت که این تیم سوییسی بتواند به مرحله بعد صعود کند و حالا قرار گرفتن مقابل پورتو، این شانس را برای ‏آنها به وجود آورده که حتی به مرحله یک‌چهارم نهایی برسند. ‏البته پورتو هم صعود مقتدرانه‌ای به مرحله یک‌هشتم نهایی داشت و مطمئنا به راحتی اجازه صعود به بازل نخواهد داد. تیم پرتغالی با ‏‏14 امتیاز، بالاتر از شاختار، بیلبائو و باته بوریسوف، راهی این مرحله شد. ‏دو تیم پیش از این هرگز در رقابت‌های اروپایی مقابل هم قرار نگرفتند و این اولین رویارویی آنهاست. ‏سخت است که بتوان شانس یکی از دو تیم را بیشتر از دیگری دانست. پس بهتر است شانس آنها را 50-50 بدانیم. ‏


بارسلونا- منچسترسیتی: دست تقدیر دوباره دو تیم قدرتمند اروپا را روبروی هم قرار داد. دو تیم بارسلونا و منچسترسیتی فصل گذشته در شرایطی به مصاف هم رفتند که بارسلونا صدرنشین لالیگا بود و سیتی برای رسیدن به صدرجدول لیگ برتر انگلستان تلاش می‌کرد. منچسترسیتی پس از چند فصل حضور متوالی در چمپیونزلیگ، سرانجام فصل گذشته موفق به صعود به یک‌هشتم شد و با سخت‌ترین قرعه ممکن یعنی بازی مقابل بارسلونا نیز روبه‌رو شد. بارسا در دو بازی رفت و برگشت و با نتیجه 4- یک موفق شد من سیتی را شکست بدهد و به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند. باید دید که دو ماه بعد، وضعیت دو تیم چگونه خواهد بود. بی‌شک بارسا شانس اول صعود خواهد بود اما همانطور که لوییس انریکه بعد از قرعه‌کشی اعلام کرد، سطح کیفی دو تیم به یکدیگر نزدیک است و بازی متعادلی را شاهد خواهیم بود.

قرعه‌ای که مسی را به وجد آورد/ جدال‌های تکراری و جذاب در قاره سبز
البته این قرعه به مذاق لیونل مسی فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا شیرین آمده و وی عنوان کرده بی صبرانه مشتاق رویارویی با سرخیو آگوئرو در لیگ قهرمانان اروپا است.

مسی پس از این قرعه عنوان کرد که هیجان زده شده است. مخصوصاً که این قرعه او را مقابل هم تیمی آرژانتینی خود، سرخیو آگوئرو قرار می دهد. او گفت:" منتظر مرحله بعد لیگ قهرمانان اروپا هستیم. بسیار خوش آیند است که با دوست خود، سرخیو آگوئرو روبرو می شوم. همیشه او را در فیفا شکست می دهم. اما باید دید در زمین فوتبال چه اتفاقی خواهد افتاد."

سرخیو آگوئرو در حال حاضر مصدوم است، اما با ریکاوری تا پایان ماه فوریه حتما به این دیدار خواهد رسید، اما مورد نگران کننده برای مردان پیگرینی می تواند غیبت یحیی توره باشد که در دیدار برابر زسکا مسکو با کارت قرمز مستقیم از بازی اخراج شد و به همین دلیل از 3 بازی آینده تیمش محروم است.

در هر صورت شاید بتوان گفت سخت ترین قرعه برای این دو تیم به نام یکدیگر خورد و حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا شاگردان پیگرینی این بار می توانند از پس ستارگان بزرگ بارسلونا بر بیایند یا خیر.

می توان گفت نقاط ضعف دو تیم در خط دفاعی است و هر دو مربی در ترکیب خط هافبک و حمله شان از بازیکنان با استعداد و بزرگی بهره می گیرند. بنابراین هر چند بارسلونا تجربه بازی های اروپایی اش بسیار بیشتر از رقیب بریتانیایی است، اما به هیچ عنوان نمی توان برنده قطعی را از حالا نام برد.

این دیدار می تواند جدال آگوئرو و مسی، جو هارت و تراشتگن و ماسکرانو با بازیکنان خط هافبک منچستر سیتی باشد.

مطمئنا هر تیمی بتواند در این مدت استراحت بیشتر، تعداد مصدومیت کمتر و آمادگی ذهنی فراوانی داشته باشد، قادر خواهد بود تا از پس این نبرد بر آید. در چنین مسابقات نزدیکی، این ثانیه ها و لحظات هستند که تفاوت ها را رقم می زنند.


بایرن مونیخ- شاختاردونتسک: از نظر فوتبال دوستان این قرعه بازی آسانی برای بایرن خواهد بود. دیداری که می‌تواند این تیم را به جمع هشت تیم برتر مسابقات برساند. شاگردان گواردیولا که این روزها صدر جدول بوندس لیگا را با اختلاف در اختیار دارند باید با حریفی بازی کنند که بهترین تیم اوکراین محسوب می‌شود.
شاختار در خط حمله مهاجمی در اختیار دارد که نامش آدریانو است و در صدر بهترین گلزنان این فصل لیگ قهرمانان قرار گرفته است. یک برزیلی تمام عیار و ششدانگ که همین حالا خیلی از تیم‌های مطرح فوتبال اروپا را خواهان خود می‌بیند. شاختار که هم‌اکنون صدرنشین لیگ اوکراین است در گروهی که پورتو صدرنشینش شد عنوان دوم را به دست آورد تا در مرحله یک‌هشتم نهایی حریف بایرن شود. آلمانی‌ها با تکیه بر توانایی‌های نویر، لام، روبن و لواندوفسکی شانس بیشتری به نسبت شاختار برای صعود به مرحله بعد دارند.


بایرلورکوزن – اتلتیکو مادرید: تیم سوم لالیگا به مصاف تیم سوم بوندسلیگا در مقطع فعلی خواهد رفت اما شرایط تیم اسپانیایی به مراتب بهتر از تیمی است که روجر اشمیت در اختیار دارد. اتلتیکو که امسال هم نشان داده نمی‌خواهد اسیر قدرت‌نمایی بارسا و رئال مادرید در لالیگا شود روی کاغذ از شانس بیشتری برای صعود نسبت به تیم آلمانی بهره می‌برد. آنها فصل قبل یک تیم فوق‌العاده بودند و به فینال لیگ قهرمانان هم رسیدند.
تیم سیمئونه امسال صلابت سال قبل را ندارد اما حذف لورکوزن آنقدرها هم برای آنها سخت نخواهد بود. آنها در مرحله گروهی با اینکه شروع خوبی نداشتند اما در پایان یووه، المپیاکوس و مالمو سوئد را کنار زدند و صدرنشین شدند. از سوی دیگر لورکوزن در گروهی که موناکو، زنیت و بنفیکا را کنار خود می‌دید راحت‌تر از حد تصور صعود کرد و در حالی که می‌توانست صدرنشین هم باشد با بدشانسی قافیه را به موناکو باخت.

بایرلورکورن همانند اتلتیکو در رده سوم بوندسلیگا جای دارد با این تفاوت که فاصله آنها با صدرنشین جدول یعنی بایرن، 15 امتیاز است. چشم امید لورکوزنی ها برای صعود به درخشش کیسلینگ و بالعربی دوخته شده در حالیکه اتلتیکو مادرید با تکیه بر ستارگانی چون مانژوکیچ، کوکه، گریژمان و آردا توران و... امید زیادی به صعود به یک چهارم دارد.


برنامه کامل بازی‌ها مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا به شرح زیر است:

بازی‌های دور رفت:

17 فوریه 2015 (28 بهمن 93) پاری‌سن‌ژرمن - چلسی/ شاختار دونتسک - بایرن مونیخ

18 فوریه 2015 (29 بهمن 93) شالکه 04 - رئال مادرید/  بازل - پورتو

24 فوریه 2015 (5 اسفند 93) منچسترسیتی - بارسلونا/ یوونتوس - بورسیا دورتموند

25 فوریه 2015 (6 اسفند 93) بایرلورکوزن - اتلتیکومادرید/ آرسنال - موناکو

بازی‌های دور برگشت:

10 مارس 2015 (19 اسفند 93) رئال مادرید - شالکه 04/ پورتو - بازل

11 مارس 2015 (20 اسفند 93) چلسی - پاری‌سن‌ژرمن/ بایرن مونیخ - شاختار دونتسک

17 مارس 2015 (26 اسفند 93) اتلتیکومادرید - بایرلورکوزن/ موناکو - آرسنال

18 مارس 2015 (27 اسفند 93) بارسلونا - منچسترسیتی/ بورسیا دورتموند - یوونتوس


احتمال صعود هر یک از تیم های حاضر در این مرحله از نگاه کاربران گاردین هم به شرح زیر است:

پاریس سن ژرمن (18 درصد) - چلسی (82 درصد)

منچسترسیتی (20 درصد) - بارسلونا (80 درصد)

بایر لورکوزن (7 درصد) - اتلتیکو مادرید (93 درصد)

یوونتوس (58 درصد) - بروسیا دورتموند (42 درصد)

شالکه (2 درصد) - رئال مادرید (98 درصد)

شاختار دونتسک (1 درصد) - بایرن مونیخ (99 درصد)

آرسنال (92 درصد) - موناکو (8 درصد)

بازل (35 درصد ) - پورتو (65درصد )


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    رئال حذف میشه به دست بایرن یا چلسی فینال: بارسلونا - بایرن مونیخ قهرمان: بارسلونا
  • زین الدین زیدان ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    اتفاقن رئال دوباره قهرمان میشه تا چشم بارساییا از پس کلشون بزنه بیرون :)
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    خخخخخ
  • heaven ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    انصافا مشرق تمام خبرها رو به کاملترین نحو میزنه خدا قوت خسته نباشید
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    رئال سوراخه بارسا قهرمان
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    رویای بچه گانه ای بود حالا قرصاتو بخور بخواب کوچولووووو
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    زین الدین زیدان عشقه این درسته داداش BBC=کریس / بنزما / بیل
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    ببخشید اشتباهی شد بارسا سوراخه رئال قهرمان
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    فعلن که بازیهای زیبای رئال چشم بارسائیها رو درآورده ایشاالله تا قهرمانی راهی نمونده رءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءال کبیر
  • نادر ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    بازی که من از بایر مونیخ دیدم کار رئال مادرید و بارسلونا رو خیلی خیلی سخت می کنه البته چلسی و یونتوس در نوع خودشون خیلی خوب هستند ..... بارسلونا تمام ستار های معروف و مهر های کلیدی خودشو از دست داده امکان قهرمانی بارسلونا خیلی کمه ولی چیکار کنم که مسی رو خیلی دوست دارم
  • شناس ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    این خوابتو جایی دیگه تعریف نکن. شما فقط اسم بارسا رو ک میشنوید مث بید میلرزی و مث....میترسی.
  • خط آتش ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    الکی میییییگی.... شما در خواب بینید پنبه دانه.....گهی پل پل خوری گه دانه دانه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس