دولت شرايط فعلي را براي دنبال كردن ايده فدراليزم مناسب نمي‌داند و از اين رو اقدام بعضي از گروه‌ها در استان‌هاي جنوبي و مركزي عراق يك ابتكار مشخصي است و از پشتوانه مذهبي برخوردار نيست.

به گزارش مشرق، فدراليزم در عراق بر موج احساسات طايفه‌اي استوار است و به جاي آنكه يك مطالبه ملي باشد و يا حتي بخشي از ملت عراق را دربر بگيرد، توسط گروه‌هايي از يك طايفه دنبال مي‌شود.

يك مقام مسئول نزديك به حيدرالعبادي گفت: دولت شرايط فعلي را براي دنبال كردن ايده فدراليزم مناسب نمي‌داند و از اين رو اقدام بعضي از گروه‌ها در استان‌هاي جنوبي و مركزي عراق يك ابتكار مشخصي است و از پشتوانه مذهبي برخوردار نيست.

وي اضافه كرد فدراليزم در عراق يك نياز است كه تحقق آن به شرايط خاصي احتياج دارد و طرح اين موضوع پيش از آنكه زمان آن فرا برسد، سبب بروز كشمكش‌هاي سياسي بين موافقين و مخالفين فدرالي شدن سيستم اداره عراق خواهد شد.

 وي خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي كه گستره چتر امنيتي دولت يك ضرورت است و ساماندهي به اين وضعيت در اولويت مي‌باشد، عده‌اي كه معرف طايفه شيعي عراق به حساب نيامده و فقط بخشي از آن مي‌باشند، با طرح زودهنگام فدراتيو در مناطق شيعي مشكلاتي را پديد مي‌آورند.
يادآوري مي‌شود فدراليزم در متن قانون اساسي عراق گنجانيده شده و بخشي از آن در مناطق شمالي تحقق پيدا كرده است اما در عين حال عراق براي تحقق شكل كامل و ساختارمند فدرالي زماني نسبتاً طولاني را در پيش دارد و تا ابهامات برطرف نشود، جامه عمل نمي‌پوشد. يكي از ابهامات اين است كه فدراليزم كردي از اندازه فدرالي بالاتر است. داشتن پرچم، يگان مستقل نظامي و روابط خارجي مستقل با كشورهاي منطقه در چارچوب دولت فدرالي نمي‌گنجد و به دولت‌هاي خودمختار شباهت بيشتري دارد. پيگيري فدرالي در مناطق شيعي مستلزم آن است كه هم‌زمان تكليف شيوه اداري حكومت در استان‌هاي غربي عراق كه اكثريت آن را اهل سنت تشكيل مي‌دهند، مشخص شود.

استقرار فدرالي در مناطق اهل سنت مستلزم آن است كه اختلافات كنوني استان‌هاي كربلا و الانبار بر سر قلمرو هر استان كه در دوره صدام حسين دست‌خوش تغيير اساسي شده است، حل شود و اين موضوعي است كه به سادگي حل و فصل نمي‌گردد.

منبع:الوقت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    دولت آمریکا هم به صورت فدرالی اداره میشه که هم نیروهای نظامی فدرال دارن و هر ایالت هم پرچم خودش رو داره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس