کد خبر 370325
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶

به گفته محققان دانشگاه شیکاگو، عدم توانایی تشخیص بوی ساده باعث افزایش خطر مرگ طی 5 سال می‌شود.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، تیمی از دانشگاه شیکاگو بر روی یک گروه متشکل از 3 هزار نفر بین سنین 57 تا 85 سال، مطالعاتی در رابطه با تشخیص بو انجام دادند؛ آزمون اول در مورد تعیین توانایی تشخیص بوهایی مانند پرتقال، نارنج، چرم، گل، ماهی و نعناع بود.

در این آزمون مشاهده شد 64 درصد شرکت کنندگان 57 ساله در مقابل 28 درصد از افرادی که 85 سال داشتند توانستند 5 بو را تشخیص دهند؛ بدترین نتایج در میان کسانی بود که قادر به تشخیص یک بو یا هیچ بویی نبودند؛ 39 درصد این افراد در عرض 5 سال فوت کردند؛ در مقابل 19 درصد این گروه در حدی متوسط توانستند بوها را تشخیص دهند و 10 درصد آنها بوها را به طور معمول تشخیص دادند.

«سوفی مارتُس» پزشک عمومی گفت: ما در آزمونی که انجام دادیم متوجه شدیم اختلال بویایی در اثر نارسایی قلبی است که منجر به مرگ می‌شود؛ یکی از شاخص‌هایی که منجر به نارسایی قلبی مرگ می‌شود و همراه با خطر مرگ است، اختلال در بویایی است.

وی ادامه داد: کاهش تشخیص بو ناشی از کاهش فعالیت بازسازی سلول‌های بویایی است و این یک علامت هشدار دهنده است و نشان دهنده این است که یکی از اعضای داخلی بدن درست کار نمی‌کند.

این محقق افزود: این کشف شاخص روند پیری سلول‌ها را نشان می‌دهد؛ این نتایج می‌تواند در توسعه تست بالینی مفید و ارزان کمک کند و از این راه قادریم سرعت خطر مرگ در افرادی که نزدیک به خطر مرگ هستند را شناسایی کرده و جلوگیری کنیم.

«سوفی مارتُس» گفت: کار قبلی نشان داده است که آلودگی، سموم و عوامل بیماری زا، باعث آسیب بافت بویایی و کاهش بویایی می‌شوند اما مطالعه دیگری برای شناسایی بهتر مکانیسم‌ها که نتایج حاصل را بهتر توضیح دهد، لازم است انجام شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس