مادر، حالا فقط می‌خواهد که پسرش زودتر از این همه درد و رنج رها شود. شاید او در دلش به رفتن پسرش هم راحت باشد و وقتی هشدار پزشکان درباره ازدواج مهرداد را می‌گوید، نفسی با آه می‌کشد که قلب هر شنونده ای را به درد می آورد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - یکی از کوچه‌های‌ حاشیه‌ای رباط‌کریم مقصد ما بود تا به دیدار «هاجر میرشکار» مادر جانباز اعصاب و روان «مهرداد امینی» برویم. در یک صبح سرد پاییزی و دقیقا همان ساعاتی که مردم کم کم برای کار روزانه گرم می‌شدند و هر کسی سرگرم گرفتاری‌های خود بود، خیابان فدائیان ما را به کوچه‌ای رساند که خانه‌های نوسازی داشت اما خیلی از زمین‌هایش خالی افتاده بود و به خوبی حس و حال حاشیه یک شهر اقماری را القا می‌کرد.

مادری که برای مخارج جانبازش مجبور به کارگری است!+عکس و فیلم

خانم میرشکار سفره صبحانه را هم پهن کرده بود اما مگر می شد پای دردهای این مادر نشست و صبحانه هم خورد؟! مادری که برای گذران زندگی خود و فرزند جانبازش مجبور بود با سنی بالای 60 سال، به خانه این و آن برود و کار کند! دستش را رد نکردیم و بیسکویتی را به زور استکانی چای پایین دادیم.

مهرداد امینی در روزهای گرم و سوزان جنگ، با خانواده اش در اهواز زندگی می کرد و وقتی خودش را شناخت و توانست اسلحه به دست بگیرد به یگان های رزمی رفت و شد رزمنده‌ای پا به کار که به خاطر جنوبی بودنش به درد کارهای اطلاعات – عملیات می خورد.

مادری که برای مخارج جانبازش مجبور به کارگری است!+عکس و فیلم

خانواده امینی هم در زیر بمباران‌های دشمن اهواز را ترک نکردند و بعضی مواقع که فشار جنگ زیاد می شد، به روستاهای اطراف اهواز می رفتند. اما در این روزها هم مهرداد به جبهه می رفت.

حالا مهرداد، جانباز است و از ناحیه اعصاب و روان رنج می‌برد. به او که شب و روزش یکی شده و مدام نماز می‌خواند و عبادت می‌کند، فقط 25 درصد جانبازی داده‌اند و این یعنی کمترین امکانات برای جانبازی که به خاطر جانبازی اش نتوانست ازدواج کند و حالا حتی مادر هم برای نگهداری او مجبور به کارگری در خانه‌های مردم است! البته خودش می گوید که کم خونی دارد و دیگر حتی نمی تواند کارگری کند...

مادری که برای مخارج جانبازش مجبور به کارگری است!+عکس و فیلم
مهرداد امینی سمت چپ تصویر دیده می شود

خانم میرشکار می‌گوید حتی وقتی که دست مهرداد در جنگ آسیب دید و به بیمارستانی در مشهد منتقل شد، هزینه جراحی‌اش را ما دادیم چون هیچگونه بیمه‌ای نداشت. نزدیک بود دست مهرداد از کار بیفتد اما کم کم، عصب‌هایش به هم متصل و خوب شد.

مادر مهرداد به یک بیماری صعب العلاج مبتلا شد اما به لطف خدا بعد از گذراندن دوران شیمی درمانی بهبود یافت اما چیزی نگذشته بود که به عمل جراحی باز قلب، نیاز پیدا کرد و بعد از آن بود که پزشکان به او امر کردند که به خوزستان برنگردد و در تهران زندگی کند اما او که شوهر را با بیماری دیابت و یکی از پسرانش را با بیماری نامعلوم از دست داده بود، توانست در حاشیه رباط‌کریم خانه‌ای را برای خود و فرزند جانبازش دست و پا کند.

مادری که برای مخارج جانبازش مجبور به کارگری است!+عکس و فیلم

دیدار با جانباز مهرداد امینی برای ما میسر نشد، چون روز قبل از دیدار ما، خانم میرشکار، مهرداد را به بیمارستان‌های مختلفی برده بود اما هیچکدام حاضر به پذیرش نشده بودند تا اینکه یکی از بیمارستان‌های روانپزشکی به خاطر سوابق درمانی مهرداد در آن بیمارستان، حاضر به بستری او شد. از مهرداد فقط عکسی به دیوار بود که جوانی پر انرژی را نشان می‌داد. جوانی زیبا‌رو با چهره‌ای دلنشین که حالا احتمالا با غم و دردهایش حتما چروکیده و تکیده شده است.

مادر، حالا فقط می‌خواهد که پسرش زودتر از این همه درد و رنج رها شود. شاید او در دلش به رفتن پسرش هم راحت باشد و وقتی هشدار پزشکان درباره ازدواج مهرداد را می‌گوید، نفسی با آه می‌کشد که قلب هر شنونده ای را به درد می آورد.

مادری که برای مخارج جانبازش مجبور به کارگری است!+عکس و فیلم
وسائل ناچیز آشپزخانه که دوستان و آشنایان به خانم میرشکار داده اند


ما کمتر از یک ساعت مهمان این مادر رنجدیده بودیم و شاید بیشترین درخواست او، حل شدن مشکلاتش برای بستری فرزند جانباز و امرار معاش اوست. خواسته‌هایی که می‌تواند عرق شرم را بر پیشانی هر مسئول و خواننده این گزارش بنشاند. خانم میرشکار حالا بعد از گذشت سال‌ها از اتمام جنگ، دیگر توانایی جنگیدن با مشکلات برای زنده ماندن فرزندش را ندارد.

فیلم گزیده‌ای از صحبت‌های مادر جانباز مهرداد امینی را نیز ببینید و با او همدردی کنید...

دانلود


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ایرانی ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    الله اکبر . . . واقعا حق این سربازان جان بر کف ولایت اینه؟؟؟؟حق مادری که جگر گوششو تقدیم اسلام و کشور کرده اینه؟حق اینه که بعضی آقا زاده ها به برکت این نظام با سو استفاده کرور کرور پول پارو کنن و به کشور خیانتم بکنن ، بعد این جانباز و خیلی از امثال ایشون به این شکل زندگی کنن؟
  • محمد ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    خدایا توفیق کمک به این خانواده را به ما و مسئولان بده. از خواندن این مطالب شرمسار شدم ان شاء الله کمک کننیم تا مشکلاتشان سریعتر حل بشه
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    کجایند این مسئولین به ظاهر عادل که شخصی با یه ترکش را 40 درصد جانبازی می دهند و برخی را هم این گونه ... حداقل هزینه نگهداری و پرستار و درمان ایشان را که باید بدهند. بغضم گرفته فقط متاسفم ای کاش ثروتی داشتم و دو دستی تقدیم ایشان می نمودم.
  • محمد ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    خدایا توفیق کمک به این خانواده را به ما و مسئولان بده. از خواندن این مطالب شرمسار شدم ان شاء الله کمک کننیم تا مشکلاتشان سریعتر حل بشه
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    اون کسانی که توی این کشور برای فلان کس مظلوم در آن ور دنیا سیاه بازی می کنن ای کاش این مظلومین واقعی در داخل کشور رو هم ببینن مگر نه پیامبر گفت در کمک کردم اول خویشان نزدیکان همسایه گان و مردم خود؟
  • رضا ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    قربان صفا و معرفت و نجابتت ای مادر که اشک در چشمانم جمع کردی. کاش شماره حساب می نوشتید تا کمکی از دستمان بر می آمد دریغ نمی کردیم.
  • داوود ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    واقعا مانده ام این مسئولان ما دارند چکارمیکنند. اینست اوضاع کسی که رفته و از وطن و نامسش دفاع کرده؟ واقعا خجالت اور است که این مادر دردمند و پا به سن گذاشته باید اینطوری بیگاری بکشد و ناامیدانه فرزند معصومش و البته جانباز دلاورش را به دندان گرفته در خیل این شلوغیها و ترافیک و سر و صداها اینور انور برای بستری شدن ببرد. واقعا عرق شرم بر پیشانی ادمی می نشیند وقتی این عزیزان را اینطور در فلاکت میبینی. این مادر دردمند حتی اگر فرزند گرامی اش برای وطن هم نجنگیده بود و جانباز نشده بود نیز نباید این وضغیت را داشته باشد. اقایان مسئول! کجایید؟
  • mohtaj ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    قسمتی از مرقومه رهبری به همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد: لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه ای کند؟ مگر وضعیت برای شما مسوولان سه قوه روشن نیست؟ چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی گیرد که نتیجه را همه به طور ملموس مشاهده کنند
  • یه بشر دیگه ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    فکرم به هم ریخت... عجب!!!!
  • یه بشر ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 1
    ایشون وضعیتشون از خیلی ها بهتره
  • یه بشر ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    ادامه اون نظرم حواسم نبود ارسال زدم دیگه نمی شد جواب بدم ایشون وضعیتشون خوبه باز 25% را گرفتن و از این بدترم دیدم
  • رنجبر ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    با سلام لطفا نحوه كمك به ايشان را اعلام نماييد. باتشكر
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    قابل توجه رئیس سازمان نظام پزشکی و وزیر بهداشت شما که معتقدید چون بعضی از پزشکان در جنگ بوده اند باید ده ها میلیون از بیت المال درآمد داشته باشند ، برای این مادر و فرزند چه سهمی از بیت المال قائلید؟
  • جانبازشیمییایی ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام.پس مشکل من بدبخت که تو 14 سالگی برای دفاع از وطن و مملکت داوطلبانه و افتخارانه اعزام شدم و تو فاو شیمییایی و اعصاب و روان 20 درصدکه هیچگونه امتیازی نداریم رو چی میگی.ای نمایندگان مجلس که رو صندلیهای نرم مجلس می شینید و این همه قانون وضع میکین و تمامی نداره یه قانون هم برای جانبازان زیر25 درصد وضع کنین که این همه تبعیض و نارسیدگی برای جانبازان از بین بره.ای مسیولین بنیاد شهی چرا این همه بی مهری ونرسیدن به جانبازان زی 25درصد؟
  • میثاق ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    مشکل با شماره حساب حل نمی شود. این بزرگواران که صدقه قبول نمی کنند! باید مسئولان فکری اساسی کنند.
  • ایمان ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام. چرا از این اشخاص شماره حساب نمیگیرید تا مایی که میخوانیم و توانایی کمک داریم،کمکشون کنیم حداقل! خواهشا شماره حسابی بگذارید!!!
  • میثاق ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    به نظرم شما هم می تونید شماره تماس خودتون رو به مشرق بدید تا با شما هم مصاحبه کنن. شاید اینطوری کسی هم به مشکلات شما رسیدگی کرد.
  • جانباز20درصد ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    باسلام.منم جانباز20درصدم و هیچگونه تسهیلاتی که شامل 25 درصدها میشه ما نداریم.مثلا یه مورد اینه که تحصیل همسران و فرزندان 25 درصدمجانیه ولی من که خودم جانبازم هیچگونه حتی یک ریال به ما تعلق نمیگیره.آیا این واقعا تبعیض نیست؟وموارد بسیار دیگر.راست میگه جانباز شیمیایی 8:30.چرا نمایندگان برای رفع این تبعیضها کاری نمیکنند چون که به بنیاد جانبازان میروند اعتراض میکنند در جواب میگن که قانون اینو مشخص کرده.نمایندگان برید ببنید هنوز تو اروپا بعد از این همه مدت چقدر به بازماندگان ج.ج دوم و اول میرسند ویاد بگبرید. هر چه که به ایثارگران و جانبازان در مقابل کار بزرگی که در دفاع از وطن و کشورمان انجام دادند باز هم کمه.خجالت نمیکشید 34 سال از دفاع مقدس گذشته و هنوز نتونستین کاری برای جانبازها بکنید تازه ما باید درخواست کنیم که قانون برای ما وضع کنین؟
  • جانبازشیمییایی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    با سلام.دست شما درد نکنه آقا میثاق و آقا ایمان خیلی خیلی از شما بزرگواران سپاسگزارم به نمایندگی از جانبازان زیر 25 درصد.خداوند متعال به شما عزت و عمر باعزت عطا کند که به فکر ایثارگران و جانبازان هستید باشد که مسیولین ذره ای از شما برادران عزیز یاد بگیرند..ما جانبازان این همه سال صورتمون رو با سیلی سرخ نگه داشتیم و ازاین به بعد هم خدا بزرگه هر چند پیش خانواده هایمان و فرزندان خود از این نارسیدگی مسئولین بنیاد شهید خجالت میکشیم که ولی فقط منظورم از این پیام اینه که مسئولین ونمایندگان یک فکری به حال جانبازان عزیز بکنن.مشرق عزیز لطفا از فراکسیون مجلس نمایندگان را دعوت کنید وبه سوالات ما جواب بدن.با تشکر
  • جانباز20درصد ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    آقا ایمان عزیز باسلام.مگه جانبازان عزیز زیر25درصد یکی دو تا و100تا هستندکه مشرق عزیزبیاد مصاحبه کنه وشماره حساب از عزیزان بگیره بلکه تعدادشان در کشور خیلی زیاده.باید این مشکلات جانبازان عزیز با فراخوانی از مسئولان و جوابدهی و وضع قوانین در مجلس حل بشه .با تشکر از شما.
  • یوسی ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    شرم آوره مسؤولان از خجالت بمیرند
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    صدقه نیست وظیفه ی همه است
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    از مسئولین که بخاری بلند نمیشه خودمون باید یک فکری بکنیم یک شماره حسابی چیزی بده برای این کارها و کارهای مشابه هر چقدر هم اندک باشه بازم از هیچ بهتره
  • ناشناس ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    درود بر مسولانه باغیرت که اینجور از جانبازان حمایت میکنید
  • امیر ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    مسئولین عزیز کلاهشون رو عقب تر بذارند خوش به غیرت تون ....
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام من واقعا بسیار بسیار متاسف شدم از اینکه کسانی که حق زیادی بر گردن ماها دارن اینگونه زندگی میگذرانند. لطفا اگه نیازی به خدمت کردن به ایشان میباشد بفرمایید تا بنده با کمال افتخار انجام وظیفه نمایم. شماره بنده 0912811.... ضمنا پیام بنده را روی سایت نذارید
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    خجالت نمیکشن پرو بازی هم درمی ارن
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    بجای خجالت کشیدن شماره حساب بدید که اینایی که متاسف هستن کمک کنن .
  • محمدی ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    خیلی بده اینها که بخاطر ما اینطوری شدن برای درمانشون درمانده بشن ، یک کم بخودتون بیاید فکر کنید خانواده خودتون هستن ای اقایون مسوولین اگر فرزند و همسر خودتون هم بود اینطوری ولش می کردید
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    چه پسر دسته گلي رو فرستاده بوده جبهه ،چقد دسته گل هايي كه رفتن و بر نگشتن .اما ما امروز......
  • حمید ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    بنده هم شیمیایی شدم و هرگز هم فرزنددار نشدم و هرگز هم حتی یک درصد هم به من ندادند اما من به عنوان خاک پای رزمنده گان خواهش دارم یک مادر درمانده را دریابید.
  • بوشهري ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    بنياد شهيد كجايي كه به فرياد اين برادر عزيز ومادر مهربان نميرسي خدا را خوش مياد با رفتارتون......الله واكبر
  • فدایی ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    بسیار متاسف شدم دریغ ودرد که بعضی فدا شدند که بعضی اقا زاده شوند ؟؟؟؟؟نه هدف امام چیز دیگر بود از خواب گران برخیزید.هدف امام و رهبری و ملت :عدالت زیبای علی ع است .برخیزید اقا زاده ها پاسخی تدارک ببینید .فردا دیر است.دیروز هم خواندم عربستان از چاههای مشترک ایران یکجانبه بهره برداری می کنند و ایران قادر به سرمایه گذاری نیست.مگر شرکت های عظیم نفتی که دست اقا زاده هاست سرمایه ها را چه می کند که ایران 10-13 سال نتوانسته روی این منابع مشترک کار کند چرا در قبال منافع ملت مسئول نیستید؟؟؟ چرا ؟؟؟چرا؟؟؟؟
  • علی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام . ممنون بابت انتشار این مطلب . ایشون نیازی به کمک نداره؟ اگه داره خوشحال میشیم ذره کوچکی از خدمت پسرشون رو گرچه غیر قابل جبران هست متقبل بشیم . لطفا اگر نیاز به کمک داره شماره حساب یا کارتی ازشون برام ایمیل کنید
  • میلاد ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    آقا من یه بار از شما خواهش کردم گفتم اگه این خانواده هایی که شما بازدید میکنید اگه واقعا نیازمندن خب یه شماره حسابی چیزی بذارید کمک کنیم.
  • ناشناس ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    با سلام اون کسایی که میگن وضعشون از خیلی ها بهتره چجور میگن ندیده و دانسته. اولا اینکه برا ییک مادر دست تنها واقعا سخته تنهایی بدون شوهر و فرزند دیگر به دنبال حتی یک بیمارستان باشه که فرزندشا بستری کند چه برسه به کار و ... خجالت بکشید با اون تفکرتون. هرچی باشه اعصاب و روان خیلی بدتره چه کمشم باشه. شماها بیمار ندید و سختی نکشیدید که ببینید تو دل یک مادر چه میگذره و خود مریض چه زجری میکشه. همین که رفتن جبهه و دفاع کردند و نترسیدن و به این روز افتادن خیلی حق دارن به گردن مسئولا و ماها...
  • یارو ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    بدبختی را اینها کشیدند .حالش را خانواده هاشمی میبرند ..نان نداشتند بخورند .حالا تعداد سفرها خارجی شان سر به فلک کشیده
  • یه بشر ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    0 0
    گدا که نیستن عزت دارن
  • مصطفی ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    0 0
    باسلام من نوجوان بودم که به جبهه رفتم هم ترکش خوردم وهم شیمیایی و موجی اما هنوز نرفتم بنیاد که درصد بگیرم .به خاطر شرایط جسمی وروحی بیکارم وتوان کار ندارم .با43 سال سن نتوانستم ازدواج کنم وهوز مادر پیرم زحمت مرا میکشد.اماروی رفتن به ادارات ومنت والتماس کردن هم ندارم ازخدا طلب مرگ دارم.تانکند محتاج التماس شوم.گرچه درزمینه الکترونیک تخصص دارم ولی سرمایه ندارم.فقط از مردم درخواست دعا دارم ک زودتر از این دنیا رها شوم.
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    0 0
    مگه گدان که میخوای کمک کنی این کمترین حقشونه که مسئولین همه جوره در خدمتشون باشند
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    مشرق خواهش میکنم این خبرها و کامنتها رو به گوش نمایندگان برسونید.
  • جانباز ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    آقا زاده ها بیشتر بخورند.
  • مهدی ص ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    خدا جواب مسئولینی که در این قضیه کوتاهی کردندو خودش بده چوب خدا صدا نداره کاش پول داشتم مشکلشونو حل میکردم
  • اسد ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    اشكم در اومد. به فكر ملت كه بي خيالش به داد اين مظلومين حداقل برسيد
  • سینا ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام چطوری میشه به این مادر کمک کرد؟؟؟ من میخوام کمکشون کنم ... خواهش میکنم اگر ایملی بزنید من شمارمو بدم و بتونم کاری کنم .. من نمیدونم چطوزی بای تماس بگیرم با شما
  • م.م.م. ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    اینها باید برای هرکه جنگیده اند انها کمک کنند مگر یکی دوتا هستن لااقل نیمی از جانبازان اینطور زندگی مبکنند کار کردن خر خوردن یابو بنا نصبت اقایون
  • حاج احمد ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    سلام. مشرق نیوز، لطفا یک شماره تلفن از ایشان به من بدهید. ایشان هم رزم من در دوران دفاع مقدس در مسجد جوادالائمه اهواز بودند. اینجانب حتما هر کمکی از دستم بر بیاید برای ایشان خواهم کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس