کد خبر 370015
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳

سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا در گزارشي ديدار ايران و عربستان را يک ديدار کلاسيک در فوتبال آسيا معرفي کرد.

به گزارش مشرق، جام ملت های آسیا یک ماه دیگر شروع می شود و با توجه به نزدیکی به این رقابت مهیج در قاره کهن، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در روز های گذشته برترین جدال‌های فوتبال در قاره را بررسی کرده است.در این گزارش آمده است: رقابت بین تیم‌های ملی فوتبال ایران و عربستان یکی از حساس‌ترین دیدارهای کنفدراسیون فوتبال آسیاست. این 2 تیم هیچ وقت در بازی دوستانه‌ای به مصاف هم نرفته‌اند و از همان بازی اول 2 تیم پیدا بود که این جدال حاشیه و پرتنش است. این که این دو تیم در هیچ دیدار دوستانه برابر هم به میدان نرفتند این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

ایران در سال 1975 در راه کسب سهمیه حضور دربازی‌های المپیک 1976 کانادا در تهران با نتیجه 3 بر صفر از سد عربستان گذشت و در نهایت عقاب‌ها از دور رقابت‌ها حذف شدند. پس از آن 2 سال بعد ایرانی‌ها بار دیگر موفقیت خود مقابل عربستان را تکرار کردند و این بار در ریاض با نتیجه 3 بر صفر به پیروزی رسیدند و سهمیه حضور در رقابت‌های جام جهانی 1978 را کسب کردند. در هر 2 بازی غلامحسین مظلومی، یکی از برترین مهاجمان ایران 2 گل به ثمر رساند.

اولین جدال 2 تیم در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هم به سال 1984 بازمی‌گردد که سال خوب عربستان بود؛ چرا که نه‌ تنها موفق شدند در مرحله نیمه‌نهایی این بازی‌ها ایران را در ضربات پنالتی شکست دهد که در همین دوره به عنوان قهرمانی هم رسید. در جام ملت‌های آسیا 1988 بار دیگر عربستان در مرحله نیمه‌نهایی از سد ایران گذشت و با پیروزی در بازی فینال به دومین عنوان قهرمانی متوالی خود در این رقابت‌ها دست یافت تا نشان دهد راه پیروزی بر ایران را یاد گرفته است.

بزرگ‌ترین بازی این 2 تیم به سال 1993 بازمی‌گردد، جایی که ایران و عربستان در حضور 20 هزار تماشاگر که بیشتر آنها طرفدار عربستان بودند در دوحه قطر برای راهیابی به مرحله پایانی جام جهانی 1994 به مصاف یکدیگر رفتند.

عربستان در این بازی خیلی زود به 2 گل رسید و پیش از این که بازی در نیمه نخست به پایان برسد ایران یکی از گل‌های خورده را جبران کرد. در نیمه دوم عربستان با گل منصور الموسی بار دیگر برتری خود را به 2 گل افزایش داد ولی ایران دست بردار نبود و در حالی که بیش از نیم‌ ساعت از زمان بازی باقی مانده بود گل دوم خود را به ثمر رساند و نتیجه را 3 بر 2 کرد. در دقیقه 74 بازی حمزه ادریس گل چهارم عربستان را وارد دروازه حریف کرد و با وجود این که ایران در ادامه به گل سوم خود رسید در نهایت این عربستان بود که بازی را از آن خود کرد و برای اولین بار جواز حضور در مرحله پایانی رقابت‌های جام جهانی را کسب کرد. سامی الجابر، مهاجم جوان عربستان پس از این بازی گفت: هیچ عربستانی این بازی را فراموش نخواهد کرد. این بازی یکی از خاطره‌انگیره ترین دیدارهای این دو تیم برتر فوتبال آسیاست.

سلطه ایران بر فوتبال آسیا خیلی وقت است که از دست رفته. ایران در دهه 70 میلادی یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا بود ولی در دهه 80 میلادی عربستان شروع به حکمرانی خود بر فوتبال این قاره کرد. در دهه 90 میلادی و یک دهه پس از آن هر 2 تیم مقابل یکدیگر به پیروزی‌هایی رسیدند و تیمی به تیم دیگری برتری نداشت. آخرین بازی که 2 تیم در جام ملت‌های آسیا مقابل یکدیگر قرار گرفتند در سال 1996 بود که ایران 3 بر صفر عربستان را در هم کوبید هرچند در نهایت عربستان با قهرمانی در این دوره به سومین قهرمانی خود در این تورنمنت معتبر رسید.

حالا در جام ملت‌های 2015 آسیا که قرار است از ماه ژوئن در استرالیا شروع شود اگر شرایط طبق خواسته ایران و عربستان پیش برود این 2 تیم در مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها با هم دیدار خواهند کرد.
منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس