به گزارش مشرق به نقل از مهر، چند سالي است که با فعاليت انواع و اقسام موسسات مالي و اعتباري، بانکهاي دولتي و خصوصي، رقابت سالم و ناسالم، درست و اغراق آميز براي جذب مشتريان توسط اينگونه موسسات نيز افزايش چشمگيري داشته است.
شايد تا چند سال پيش بسياري از بانک هاي دولتي کشور که هيچگونه رقيبي را در عرصه جذب مشتري در کشور احساس نمي کردند هيچگاه مقوله جذب مشتري را به صورت جدي دنبال نمي کردند و در واقع مشتريان خود به آنها مراجعه مي کردند چون حق انتخاب ديگري وجود نداشت.
رقابت بانکها براي افزايش سهم بازار
در کنار بايد لزوم افزايش ظرفيت شبکه بانکي کشور در ارائه خدمات و اينکه مشتري بتواند در بين موسسات و بانکهاي مختلف حق انتخابي متناسب با شرايط خود داشته باشد را به فال نيک بگيريم اما روش هاي جذب مشتري و تلاش در پيشي گرفتن از ساير رقبا نيز در نوع خود جالب شده است.
بانکها نيز که اين روزها براي تلاش در جذب مشتريان خود از انواع مختلف طرحهاي تبليغاتي و بعضا نمايشي رونمايي مي کنند و براي معرفي آن حتي بر روي تلفن همراه و خصوصي مردم نيز پيامک مي زنند، در حال تجربه روش هاي جديدي از بازاريابي براي خود هستند.
حمايت مالي و پشتيباني از سريال ها و فيلم ها و همچنين ساخت برنامه هايي در تلويزيون به شرط تبليغ تمام و کمال خدمات و اقدامات آن بانک و پرداختن به نيازهاي روز مردم از جمله جايزه بنزيني از آن دست است.
شايد امروزه يکي از ابزارهاي مهم جذب مشتريان براي هر نوع فعاليت، کالا و خدمات تبليغات است که تبليغات تلويزيوني وسيع ترين نوع آن را در کشور ما البته در برخي از رشته ها شامل مي شود که بانک ها در اين نوع از تبليغات در کشور ما سهم بسزايي دارند.
بانکها؛ مشتري "پروپاقرص" تبليغات
مي توان ادعا کرد که در ايام نوروز امسال تبليغات بانک ها در رسانه ملي بالاترين سهم را در آگهي هاي بازرگاني به خود اختصاص داده اند، به نحوي که بانک ها در تمام زمان هاي تبليغات تلويزيوني بخش هايي از فعاليت ها و جوايز خود را در معرض عموم قرار مي دادند.
در نوروز امسال بيشترين پوشش تبليغاتي رسانه ها و تلويزيون به انواع و اقسام تبليغات بانک ها اختصاص يافت، بانک ها براي اين منظور و براي مطرح کردن خود برنامه ها و سريال هاي مختلف تلويزيوني را هم پوشش مالي دادند که به نحوي مي توان گفت اين نوع از حمايت مالي در نوع خود جديد است.
در اين بين برخي از بانک ها دست به نوآوري هاي جديدي هم زده اند که البته درست و يا غلط بودن آن به عهده مخاطبان است، به طوري که بجز تبليغات وسيعي که براي معرفي خدمات ارائه مي کنند، اخيرا دريافت رايگان "بنزين" را هم به شرط استفاده از خدمت خاصي تبليغ مي کنند.
بنزين بزن جايزه بگير!
اين در شرايطي است که بانک مرکزي همواره شرايطي را براي آگهي هاي بازرگاني بانکها و موسسات مالي و اعتباري داراي مجوز از بانک مرکزي در نظر گرفته است، اما مورد اخير يعني جايزه بنزيني کمي سئوال برانگيز و در عين حال تعجب برانگيز شده است.
جوايز اغراق آميزي همچون خانه، ماشين، کمک هزينه سفرهاي زيارتي و غيره در حالي از سوي بانک ها به عنوان جوايز استفاده از خدمات معرفي مي شود که نسبت به پرداخت جايزه بنزين منطقي تر به نظر مي رسد.
در کنار اين، برخي از بانک ها نيز براي تبليغ خدمات و فعاليت هاي خود در برنامه ها و سريال هاي نوروزي تلويزيون در قالب حامي مالي نيز ظاهر شده اند تا جايي که سازندگان مجموعه ها و سريال هاي نوروزي بعضا مجبور مي شوند به پاسداشت حمايت مالي فلان بانک، ديالوگ هاي بازيگران سريال ها و مجموعه هاي خود را به نحوي تنظيم کنند که دربرگيرنده تبليغ بانکي نيز باشد.