معاون شهردار تهران با تشریح برنامه های اربعین اعلام کرد: حضور شهرداری تهران درکربلا برای خدمات رسانی مطلوب به زائران است و بیشترامور از نظر درمانی و ارایه خدمات شهری به صورت داوطلبانه انجام می شود.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام میثم امرودی با اشاره به کلمه اربعین و اهمیت عدد 40 اظهارکرد: امسال سرزمین عراق ویژگی خاصی دارد که به واسطه برگزاری اربعین امام حسین (ع) باعث وحدت مسلمانان می شود چرا که حضرت امام حسین(ع) نماد خوبی ها و وفاداری هاست و این راهپیمایی در راستای معنایافتن این نمادهاست.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران با درخواست سازمان حج و زیارت در کنارسایر نهادها درامور خدمت رسانی قرار گرفت، گفت: تنها در یک روز شهرداری تهران 220 میلیون غذا بین زائران در سه مرز شلمچه، مهران و چزابه برا ی پذیرایی از زائران توزیع کرد.

وی با اشاره به مسوولیت منطقه 4 در مرز چزابه و مسوولیت منطقه 6 در مرز شملچه و منطقه 5در مرز مهران گفت: شهرداری تهران با مسوولیت سازمان حج و زیارت و همکاری هلال احمر در سه مرز عراق از زائران پذیرایی می کند و در این مدت 15 هکتار از مسیر تردد زائرین از سوی مدیریت شهری آماده سازی شده به طوری که پاک سازی زمین ها ، ایجاد روشنایی در نقاط تاریک ، راه اندازی ایستگاه های صلواتی ، راه اندازی درمانگاه موقت ، ایجاد سرویس های بهداشتی و در نهایت حضور 108 اتوبوس در عراق و 140 اتوبوس در ا ین سوی مرز برای جابه جایی زائران تا ابتدای مرز عراق از اقداماتی بوده است که صورت گرفته است .

وی درباره اقدامات درمانی اظهارکرد: ایجاد سرویس های بهداشتی ، فضاسازی 2 هزار مترمربعی برای اسکان دو هزارنفر در کنار استقرار دو آمبولانس شهر سالم از مجموعه اقدامات ابتدای شهرداری تهران بوده است به طوری که نزدیک به 200 نفر از کادر درمان شامل پزشک و متخصص در درمانگاه های موقت حضور دارند و توان ارایه خدمت تا 400 نفر به صورت درمان سرپایی در روز ایجاد شده است به طوری که در هر مرز 300 متر درمانگاه سرپایی ایجاد شده است و تا کنون ظرف مدت یک روز نزدیک به 2 هزا رنفر بیمارسرپایی ، 400 نفر درمرز چزابه و 300 نفر در شملچه به صورت سرپایی درمان شده اند .

وی با اشاره به حضور 80 دستگاه اتوبوس درمرز چزابه ، 30 دستگاه اتوبوس در مرز مهران ، 30 دستگاه اتوبوس در مرز شلمچه خبرداد وگفت: این اتوبوس ها از آخرین پایانه زائران را تا مرز منتقل می کنند و این در حالی است که به دلیل پیک مسافر و کاروان ها در ساعات صبح بار ترافیک و جابه جایی بالاست اما در ظهر و عصر این بار کاهش پیدا می کند به طوری که در حال حاضر متوسط زمان خروج از مرز چزابه 4 ساعت بوده است اما ساعت خروج در دومرز دیگر بین 8 ساعت تا 1 روز زمان برده است.

وی تاکید کرد: بین راه نجف و کربلا بسیاری از وسایل تردد تحت اشغال عراقی های شیعه وسنی درامده است از این رو مردم باید آگاه باشند که وسایل تردد محدود است و محل اسکان ندارند از این رو کیسه خواب و پتو به همراه داشته باشند .

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری بعداز خروج از مرز تا نجف مسوولیتی را بر عهده ندارد ، گفت: تنها برای 108 اتوبوس شرکت واحد مجوز فعالیت در عراق گرفته شده است و این در حالی است که این اتوبوس ها در 40 کیلومتری انتهایی مسیر از نجف تا کربلا زائران را منتقل می کنند به طوری که 50 دستگاه اتوبوس در مسیر نجف به کربلا قرار دارندو 50 دستگاه اتوبوس نیز در مسیر حله به کربلا قرار گرفته اند .

وی با اشاره به فعالیت بسیج در 4 نقطه ایستگاه در مسیر زائران گفت: یک صد از داوطلبان بسیج در ایستگاه های صلواتی در مسیر زائران خدمات کفاشی ، خیاطی ،تعمیر دوچرخه و کالسکه ارایه می دهند و بسیاری از داوطلبان براساس نذر پای زائران را شست و شو می دهند .

وی با اشاره به حضور بسیج در 2 ایستگاه درمسیر نجف به کربلا گفت: در این ایستگاه ها روزانه به 6 هزار نفر خدمات رایگان ، اینترنت رایگان ، پتو ، پذیرایی ساده و سرویس بهداشتی ارایه میدهند و با هماهنگی هلال احمر در این مکان ها آمبولانس مستقر است .

وی همچنین به وجود خدمات فرهنگی وارایه محصولات فرهنگی و نیز حضور مشاوران مذهبی نسیم بهشت در این ایستگاه ها برای پاسخ گویی به سوالات زائران خبرداد.

*3 هزارو 500داوطلب در شهرداری تهران به کربلا رفتند

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ابتکار شهرداری تهران برای نظافت شهر کربلا گفت: 50 چادر با تابلوی خدام الحسین برای ثبت نام از زائران و انجام نظافت شهر کربلا ایجاد شده است و برای حضور10 هزار خادم تدارک دیده ایم تا به شهرداری کربلا در نظافت این شهر کمک کنیم چرا که حضور بالغ بر 1.5میلیون زائر زباله زیادی تولدی می کند و سعی ما به نمایش در آوردن جمع اوری زباله است به طوری که با اعلام این موضوع در شهرداری پیش بینی می کردیم دو هزار نفر ثبت نام کنند اما تنها در شهرداری تهران تا کنون 3 هزارو 500 نفر داوطلب ثبت نام کردند به طور یکه مقرر شده بودخدمات شهرداری از روز 16 آذر مستقر شود اما با استقبال کارکنان شهرداری اعزام نخستین کارکنان شهرداری روز 13 آذر صورت پذیرفت .

امرودی از انتقال 12 دستگاه ماشین ، تریلی و کمپرسی در کربلا و استقرار جاروی مکانیزه و محیا کردن مخازن زباله ، جارو ، بیل و سایر خدمات نظافت خبردادو گفت: امیدواریم مردم نیز با نذر در نظافت کربلا حضور پیدا کنند .

*تهران عزای 40 روزه سالار شهدا

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه تشریح برنامه های فرهنگی شهرداری در اربعین حسینی اعلام کرد: برنامه های مفصلی در روز اربعین تا پایان ماه صفر با همکاری شهرداری در مساجد و هیات های مذهبی برگزار می شود که مهمترین این برنامه به صورت ویژه همزمان با روز اربعین در میدان امام حسین(ع) رقم می خورد به طوری که روز قبل و بعد اربعین در این میدان هر روز یک برنامه فرهنگی برگزار می شود.

امرودی با اشاره به گردهمایی بزرگ مردم در میدان امام حسین(ع) راس ساعت 7 صبح روز اربعین، اظهار کرد: کسانی که موفق به حضور در کربلای معلی نشده اند همزمان با روز اربعین می توانند با حضور در میدان امام حسین(ع) مسیر این میدان تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) را پیاده طی کنند و این در حالی است که دو مسیر فرعی نیز از آزادی و امامزاده حسن(ع) نیز انتخاب شده است که از مردم می خواهیم در مسیر امام حسین(ع) حضور پیداکنند .

وی با اشاره به برافراشته شدن پرچم های عزا و مزین شدن شهر به شعارهای روز اربعین گفت: درروز اربعین حرکت با مترو در مسیر حرم حضرت عبدالعظیم رایگان است و 200 اتوبوس نیز برای برگرداندن زائران این مسیراز شهر ری به سمت سایر مقاصد شهر تهران پیش بینی شده است .

وی همچنین از برپایی خیمه های عزاداری قومیت های مختلف ، فرصت آشنایی مردم با چهره داعش و صهیونیسم بین المللی خبرداد و گفت: همچنین ساعت 10 صبح در میدان امام حسین(ع) برنامه زنده تلویزیونی برگزار خواهد شد و همزمان با 28 صفر نیز مراسم سالگرد شهدای گمنام دفن شده در این میدان برگزار می شود .
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس