کد خبر 369099
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰

خبرگزاری فرانسه مدعی شد یک شهروند چینی به اتهام دور زدن تحریم‌ها و قاچاق قطعاتی مربوط به برنامه هسته‌ای به ایران به آمریکا مسترد شده و ممکن است به ۳۵ سال حبس محکوم شود.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که یک شهروند چینی روز جمعه (دیروز) به اتهام قاچاق قطعات بسیار حساس برای تولید هسته‌ای به ایران به «بوستون» آمریکا استرداد شد تا در آنجا محاکمه شود.

در این گزارش ادعا شده است که «سیهای چنگ» در ماه فوریه در انگلیس به اتهام تلاش برای قاچاق قطعاتی به ایران بازداشت شده بود که قابلیت استفاده در تأسیسات هسته‌ای را دارند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این فرد چینی قرار است هفته آینده در دادگاه فدرال آمریکا حضور پیدا کند و محاکمه شود و احتمال آن می‌رود که به تحمل 35 سال حبس محکوم شود.

وزارت دادگستری آمریکا چنگ را متهم کرده است که در تلاش برای نقض تحریم‌ها و انتقال قطعات حساس به شرکتی به نام «عیوض» بوده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که این شهروند چینی قصد داشته حسگرهای فشار را از طریق چین به ایران منتقل کند و این حسگرها از شرکتی در ماساچوست آمریکا خریداری شده بود.

غرب و به ویژه آمریکا در تلاش است تا ایران را به دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای متهم کنند و این در حالی است که ایران تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارد و همچنین گزارشات آژانس هیچ‌گونه نشانه‌ای از انحراف برنامه هسته‌ای ایران نشان نداده است.

ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در نوامبر سال گذشته میلادی به توافق موقت تحت عنوان برنامه اقدام مشترک رسیدند تا در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران اندکی از تحریم‌ها علیه کشورمان کاهش یابد.

پس از آن مذاکرات به مدت 6 ماه تمدید شد و وقتی طرفین مذاکره موفق نشدند تا مهلت تعیین شده به توافق جامع نهایی دست پیدا کنند، مذاکرات به مدت 4 ماه و تا نوامبر 2014 تمدید شد اما با به پایان رسیدن این مهلت، به واسطه اختلافاتی که در خصوص موضوعات کلیدی وجود داشت، مذاکرات هم‌اکنون به مدت 7 ماه و تا پایان ماه ژوئن 2015 تمدید شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    هر چی نژاد ایرانی در امریکا و اروپا و بورس هست باید توسط دشمن اگر عقل داشته باشد ترور شوند چون با ضد و بند این کارها را کرده اند و همه دوست و رفیق نماینده و سران هستند و از سویی برای دزدیدن اطلاعات و مقالات رفته اند انجا تا استاد شوند که خیلی بد است و بحث ترور دانشمند هم به نظرم ساختگی است تا تحریم شویم و از منافعش عده دیگر بهره مند شوند.
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    از کجا تماس میگیری عمو؟ وقت خوابه ها. اسمت رو بگو و برو لالا کن. مسواک و جیش هم قبل خواب یادت نره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس