امروز جمعه ۱۴ آذر یکی از روزهای تاریخی ناسا بود. فضاپیمای اوریون نخستین پرتاب آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد و پس از دو بار چرخیدن به دور زمین فرود بی نقصی در اقیانوس آرام انجام داد.

به گزارش مشرق، ناسا که در روز گذشته (پنجشنبه) بنا به دلایل مختلف یعنی حضور قایق ناشناس در محل پرتاب، وزش شدید باد و نشت سوخت از شیرهای راکت نتوانست فضاپیمای اوریون را بر اساس برنامه‌ریزی های از پیش تعیین شده به فضا پرتاب کند ساعاتی پیش نسل سوم سیستمهای سرنشین‌دار فضایی خود را با موفقیت راهی گردشی ۴ساعت و ۲۴ دقیقه‌ای به دور زمین کرد.

فضاپیمای اوریون که با راکت سنگین دلتا۴ از مرکز فضایی کیپ کاناورال ناسا در فلوریدا از زمین جدا شده بود در نهایت فرود آرامی را با استفاده از چتر در اقیانوس آرام تجربه کرد.

پس از فرود فضاپیما تیمهای متخصص که از ساعتها پیش در محل حاضر شده بودند شروع به بازیابی آن کردند.

درحالی که روز گذشته وزش شدید باد تیم ماموریت پرتاب را کلافه کرده بود، این بار اما همه چیز برای یک پرتاب بی نقص فراهم شده بود. ناسا درحالی اوریون را به فضا پرتاب کرد که آسمان فلوریدا صاف و آرام بود.

پرتاب امروز اوریون از هر جهت برای ناسا یک موفقیت بزرگ به شمار می‌آید. فضاپیما نه تنها پرتاب و فرود بی نقصی داشت بلکه از زمان پایان افسانه شاتلها سریعترین و دورترین سفر فضایی را به نام خود در آژانس فضانوردی آمریکا به ثبت رسانده است.

درحالی که اوریون در آستانه فرود در آب قرار داشت راب ناویس از مدیران ارشد کنترل ماموریت اعلام کرد: و این است فضاپیمای جدید شما. وی این ماموریت آزمایشی را موفقترین و کاملترین پرتابی عنوان کرد که می‌توانست انجام شود.

فضاپیمای اوریون در این سفر فضایی به ارتفاع ۵۸۰۰ کیلومتری زمین یعنی چیزی درحدود ۱۵ برابر فاصله زمین از ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید و جالب اینکه در حین ورود به جو زمین دمای ۲۲۰۰ درجه را هم تجربه کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس