کد خبر 368817
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که در حال حاضر آب تهران هیچ مشکلی ندارد، تاکید کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر اشکالی در آب شهر تهران وجود دارد از مردم مخفی بشود.

به گزارش مشرق، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه برگزاری یازدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در خصوص اظهارات رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مبنی بر آلودگی آب تهران، گفت: بهتر است رئیس کمیسیون سلامت اگر اسنادی دارند به جای اعلام در تریبون های عمومی به صورت حضوری به وزیر نیرو ارائه کنند. قبل از بارش‌های اخیر به دلیل کاهش آب سدها و استفاده بیشتر از آب‌های زیرزمینی اعلام شد که سه حلقه چاه، نیترات بالایی دارند که دستور توقف بهره برداری از آنها داده شد. وزارت نیرو در این زمینه مسئول است و با بیش از ۷۵۰ آزمایشگاه و داشتن نیروهای مجرب در سراسر کشور باید درخصوص پایش سلامت اظهار نظر کند. در عین حال حوزه بهداشت وزارت بهداشت نیز یکی دیگر از مراجعی است که می تواند در این خصوص اظهار نظر کند.

وی تاکید کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر اشکالی در آب شهر تهران وجود دارد از مردم مخفی بشود. در جلسه امروز شورای عالی استان ها نیز اعلام کردم با توجه به اینکه بهره برداری از سفره‌های زیرزمینی افزایش یافته است مقداری در خصوص سنگینی آب و میزان نیترات آن مشکلاتی بوجود آمده که در جلسه هیئت دولت دراین خصوص صحبت شد و اعتبارات لازم نیز در نظر گرفته شده است.

وزیر بهداشت در خصوص گفتگو با رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز گفت: نمی توانیم به جای اینکه برای مردم کار کنیم مدام مشغول مذاکره شویم.

هاشمی تاکید کرد: برخی از چاه‌ها میزان نیترات آبشان بالا است، البته این بالا بودن نیترات هم تنها برای کودکانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند ایجاد مشکل می‌کند.

وی در این جلسه با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در خصوص بهبود شاخص‌های موجود در نظام سلامت نیز گفت: در بسیاری از کشورها شاخص های توسعه یافتگی مشترک هستند و یکی از عمده‌تین این شاخص ها مرگ و میر کودکان نوزاد و مادران آن‌ها است. در بدو انقلاب از هر هزار مادر ۲۴۰ نفر هنگام تولد فوت می کردند که این میزان در سال ۱۳۹۰ به ۲۲ نفر کاهش پیدا کرده است و در منطقه دراین حوزه در جایگاه هفتم قرار گرفته‌ایم.

وزیر بهداشت افزود:‌ شاخص امید به زندگی در ایران در سال ۱۳۳۵، ۳۷.۵ سال بود اما در حال حاضر این شاخص در آقایان به حدود ۷۲ سال و در بین خانم‌ها با دو سال افزایش به ۷۴ سال رسیده است. در منطقه رتبه یازدهم را کسب کرده‌ایم.البته این آمارها شاخص امید به زندگی در افراد فاقد معلولیت است.

هاشمی در خصوص پرداخت حق بیمه توسط شهروندان نیز گفت: ۶۰ درصد این حق بیمه را در حال حاضر مردم پرداخت می کنند و مابقی را دولت تقبل کرده است درحالی که باید تا سال سوم برنامه پنجم توسعه این میزان به ۳۰ درصد برای مردم و ۷۰ درصد برای دولت می رسید.

وی کاهش مراجعه مردم برای دریافت خدمات سلامت را یکی از تبعات پرداخت حق بیمه بالاتر از ۳۰ درصد توسط مردم دانست و افزود: ۴۰ درصد از حقوق ماهیانه مردم باید به پرداخت هزینه‌های سلامت اختصاص پیدا کند که این امر مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ۸ تا ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین در کشور داریم که متاسفانه روز به روز این آمار رشد می کند. اگر در این خصوص از ابتدا برنامه درستی مدون می‌شد شاید بسیاری از مشکلاتی که امروز گریبان دولت را گرفته به وجود نمی‌آمد.

هاشمی با اشاره به حساسیت رئیس جمهور در خصوص حوزه سلامت و مسائل زیست محیطی، گفت: امیدوارم این توجه ویژه به محیط زیست همچنان ادامه پیدا کند و موجب همکاری بیش از پیش دستگاه‌ها در حوزه سلامت و بهداشت شود.

وی با اشاره به افزایش دسترسی اقلام دارویی در بیمارستان‌ها و ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها گفت: بسیاری از مشکلاتی که در حوزه دسترسی اقلام دارویی و تجهیزات در بیمارستان‌ها بود امروز حل شده است و تجهیزات مناسبی در اختیار بیمارستان ها قرار می گیرد و بزودی اورژانس بیمارستان‌ها تجهیز خواهد شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ظرف ۶ ماه آینده شرایط به نحوی تغییر خواهد کرد که خدمات در بیمارستان‌های دولتی ارتقاء پیدا کند.

هاشمی با اشاره به رایگان شدن زایمان طبیعی در کشور، گفت: این مسئله با هدف تشویق مادران برای زایمان طبیعی و کاهش سزارین در کشور اجرایی شد، بطوریکه آمار سزارین و زایمان طبیعی در حال حاضر در کشور برابر شده و امیدواریم آمار سزارین در سال های آینده در کشور کاهش پیدا کند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس