یک وبگاه تحلیلی آمریکایی با زیر سئوال بردن تخصص آژانس بین‌المللی هسته‌ای نوشت کارشناسان این نهاد بین‌المللی در زمینه پرونده ایران سعی در قضاوت در زمینه‌ای را دارند که اصلا تجربیات تخصصی آن‌‌را دارا نیستند.

به گزارش مشرق، وبگاه تحلیلی آمریکایی «تروث اوت» دوشنبه هفته جاری در گزارشی تحلیلی در زمینه «چرایی مشکل آژانس بین‌المللی هسته‌ای با ایران» نوشت: «محمد البرادعی» دبیرکل سابق آژانس بین‌المللی هسته‌ای و برنده جایزه صلح نوبل مدتی بعد از ترک این سمت اظهار داشت که طی 10 سال صدارت بر این مجموعه مدرکی دال بر تلاش ایران در تولید بمب هسته‌ای را رویت نکرده بود.

این پایگاه خبری با استناد به سخنان محمد البرادعی با طرح سئوالی پرسید: چرا آژانس بین‌المللی هسته‌ای بابت شواهد مشکوک آژانس‌های اطلاعاتی ایران را تحت فشار می‌گذارد و توجیه‌های این کشور مبنی بر این که برخی از این ادعا‌ها جعلی هستند را نمی‌پذیرد؟

بنوشته این وبگاه تحلیلی، پاسخ به این سئوال آسان می‌باشد و این است که آژانس بین‌المللی هسته‌ای کارشناسان ویژه سلاح‌های هسته‌ای زیادی را در خدمت ندارد. در واقع بخش پادمانی  آژانس بین‌المللی هسته‌ای باید به محاسبات اطلاعات برنامه‌های هسته‌ای بپردازد و داخل بحث سلاح‌های هسته‌ای نشود. رسیدگی به  اطلاعات مرتبط با مواد هسته‌ای و تشخیص به موقع انحراف مواد هسته‌ای از فعالیت‌های مسالمت آمیز از وظایف آژانس بین‌المللی هسته‌ای است که البته در این بخش بسیار مهارت دارد و جالب است که گفته شود آژانس بین‌المللی هسته‌ای تاکنون ایران را در این زمینه متهم نساخته است.

این وبگاه تحلیلی در ادامه نوشت: اما در حال حاضر آژانس بین‌المللی هسته‌ای با کمک کارشناسان خود سعی در قضاوت در زمینه فعالیت مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای را دارد که اصلا اطلاعاتی در این موضوع ندارند. بنابر این مشکل از این مرحله آغاز می‌‌شود که آژانس بین‌المللی هسته‌ای از وظیفه خود به سمت ایفاء نقش بزرگتری که ناظر و پژوهشگر سلاح هسته‌ای است، وارد می‌شود که نه بودجه‌ای کافی و مهارت لازم را در آن دارد.

در واقع، تنها تعداد کمی بازرس متخصص سلاح‌های هسته‌ای در آژانس بین‌المللی هسته‌ای وجود دارد که آن‌ها نیز از فعالیت بر پرونده ایران به‌خاطر مخالفت این کشور با بازرسان غربی ممنوع از فعالیت هستند.

این پایگاه تحلیلی آمریکایی در خاتمه گزارش تحلیلی خود بر لزوم بازنگری در ساختارهای آژانس بین‌المللی هسته‌ای و حضور بازرسانی از کشورهای ثالث به ویژه اعضای عضو «ان‌پی‌تی» همت گذارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    وبگاه مشرق بوده حتما.،.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس