کد خبر 367780
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸

تحلیلگر اندیشکده سلطنتی بریتانیا با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت در ماه‌های اخیر، می‌گوید عربستان احساس می‌کند در حال از دست دادن نفوذ خود در منطقه است و از همین رو از نفت به عنوان اهرمی برای فشار به ایران و روسیه استفاده می‌کند.

به گزارش مشرق، در حالی که بهای نفت در بازارهای جهانی به پائین‌ترین رقم در پنج سال اخیر رسیده، تحلیلگر «موسسه خدمات متحد سلطنتی» بریتانیا (آر.یو.اس.آی) می‌گوید احساس شکست در سوریه موجب شده تا عربستان تلاش کند از نفت برای فشار آوردن به حامیان نظام سوریه و معکوس کردن روند فعلی در عرصه سیاسی منطقه، استفاده کند.

«مایکل استفنز» محقق بخش مطالعات خاورمیانه این اندیشکده با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، دلیل این موضوع را عرضه گسترده دانست و گفت کشوری چون عربستان سعودی اکنون به نفت به عنوان یک «سلاح سیاسی» نگاه می‌کند.

وی افزود: «روشن است که عربستان تلاش می‌کند تولید روزانه خود را تا جایی که می‌تواند و از لحاظ اقتصادی امکان‌پذیر است، افزایش دهد. به همین جهت هم هست که می‌بینیم در نشست اخیر «اوپک» که تصمیم گرفته شد که میزان تولید به روزانه 26 میلیون بشکه، کاهش یابد، سعودی‌ها این مسئله را رد و تصریح کردند که تحت هیچ شرایطی کاهش تولید و افزایش مجدد قیمت را نمی‌پذیرند.»

استفنز ادامه داد: «همین امر سوالاتی را در مورد چرایی این رفتار به وجود می‌آورد. کاملا روشن است که عربستان سعودی می‌خواهد پیامی را به تعدادی از متحدان خود در منطقه و همچنین دشمنانش بفرستد. فکر می‌کنم جمهوری اسلامی ایران و روسیه، دو کشوری هستند که (عربستان) تلاش می‌کند به آن‌ها ضربه بزند.»

وی افزود: «لازم است به یاد داشته باشیم در حالی که ایران بر سر برنامه هسته‌ای خود با غرب وارد تعامل شده، در حالی که نفوذ این کشور از طریق شبه‌نظامیان شیعی و همچنین سیاستمداران در بغداد تقویت شده، در حالی که به نظر می‌رسد عملکرد «بشار اسد» در مقابله با معارضان و همچنین داعش بهبود یافته، عربستان واقعا احساس می‌کند که دارد نفوذ خود را در منطقه از دست می‌دهد و به همین جهت تلاش می‌کند تا به این وضعیت پاسخ دهد. خوب، حامیان اصلی بشار اسد هم ایران و روسیه هستند که آن‌ها هم در اقتصاد داخلی خود به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند.»

پیش از این هم تحلیلگران بسیاری از جمله «توماس فریدمن» ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را امری تصنعی و هدفمند دانسته و گفته بودند عربستان احتمالا با همراهی آمریکا تلاش می‌کنند سناریویی را که زمانی برای رویارویی با شوروی به کار گرفته شد، بار دیگر تکرار کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مرگ بر انگلیس ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    باید ته مار رو از بین برد :)
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    مرگ برآل سقوط
  • ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    من شخصا فکر میگنم به هر قیمت میخواد با غرب و امریکا ببنده و ارزان شدن نفت هم حکم کاتالیزاتور جهت مجبور شدن ایران برای کوتاه امدن از مواضع هسته ایش تعبیر میشه! برای همین هم اصلا نگران سقوط ازاد قیمت نفت نیستند هنوز میتوانند حرکت های مختلفی برای جلوگیری از سقوط بکنند مثل رایزنی برای سازماندهی کشور های همسوی نفتی و حتی تهدید به خروج دسته جمعی و ایجاد یک کارتل تاثیر گذار نفتی بیرون از اوپک انوقت عربستان تاثیرش کمتر از امروز میشد که هست. ایران روسیه عراق الجزایر ونزوئلا نیجریه و لیبی صادراتشان از عربستان و حاشیه ایها بیشتر است و مظمئنا با هماهنگی این کشورهای دارای منافع مشترک میشد تلاش عربستان برای سقوط نفت را کم تاثیر کرد ولی متاسفم که هیج اراده سیاسی دیده نمیشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس