تبرئه دیکتاتور مصر از مجازات ...

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من به هیچ جرمی مرتکب نشده‌ام/پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت
به گزارش مشرق، «محمد حسني سيد مبارک» متولد 4 مي‌1928 چهارمين رئيس جمهوري جمهوري عربي مصر بود.او در بيست سالگي از آکادمي نظامي مصر فارغ‌التحصيل شد، در پايان جنگ يوم کيپور در اکتبر 1973، به خاطر موفقيت نيروهاي تحت امرش به مقام فرماندهي نيروي هوايي مصر ارتقا يافت.وي پس از مدتي تا مقام «معاون رئيس‌جمهور مصر» بالا رفت. حسني مبارک پس از ترور شدن انور سادات در 6 اکتبر 1981 به رياست جمهوري رسيد.در پي هفده روز اعتراضات سراسري در مصر، که عمدتاً در ميدان التحرير قاهره برپا شد، مبارک در يک سخنراني تلويزيوني، اعلام کرد در سمت خود باقي خواهد ماند تا شرايط را براي انتقال صلح‌آميز قدرت را آماده کند اما در تاريخ 11 فوريه 2011 ميلادي، يک روز پس از اين مصاحبه، با بيانه‌اي که از طرف معاونش عمر سليمان منتشر شد، در هيجدهمين روز اعتراض عمومي مردم مصر با اشاره به شرايط دشوار کشورش، از رياست جمهوري استعفا و قدرت را به «شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر» واگذار کرد.تنها چند هفته بعد از سقوط مبارک در 13 آگوست اولين جلسه محاکمه مبارک آغاز شد و وي به اولين رئيس جمهور مصري تبديل شد که در برابر نهاد قضائي مصر محاکمه مي‌شود.


اما در چند روز گذشته یکی از مهترین خبرهایی که در خروجی سایت ها قرار گرفت این بود که متهم پرونده 50 هزار صفحه اي موسوم به " قرن" تبرئه شد. حسني مبارک ديکتاتوري که بيش از سي سال حاکم مصر بود؛ ديروز از همه اتهامات وارده تبرئه شد. البته مبارک در اين پرونده قطور تنها نبود. پسران و معاونانش هم که از متهمان جنجالي پرونده قرن بودند با حکم دادگاه قاهره از همه اتهامات «فساد» و «قتل» تبرئه شدند.


پرونده حسني مبارک در مصر به "پرونده قرن” مشهور است، اين پرونده براي رسيدگي به اتهامات حسني مبارک، علاء و جمال مبارک، فرزندان وي، حبيب العادلي، وزير کشور و شش تن از معاونان وزير کشور و نيز حسين سالم، يکي از سرمايه‌داران نزديک به مبارک تشکيل شد. اما ديروز جلسه نهايي محاکمه و اعلام حکم رئيس‌جمهور مخلوع مصر در پرونده معروف به پرونده قرن برگزار شد و مبارک، پسرانش، وزير کشور وقت و معاونانش از همه اتهامات اين پرونده تبرئه شدند.

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت

برای دیدن عکس های بیشتر اینجا کلیک کنید

جلسه نهائي محاکمه «حسني مبارک» رئيس جمهور برکنار شده مصر به رياست قاضي «محمود کامل الرشيدي» برگزار شد. در اين جلسه به سه اتهام باقي مانده عليه مبارک و ديگر متهمان رسيدگي شد که به ترتيب، مشارکت در قتل تظاهر کنندگان در زمان انقلاب مصر(اتهام عليه همه متهمان)، صدور گاز با کمتر از قيمت جهاني به اسرائيل(اتهام عليه مبارک و مدير بخش نفت و گاز مصر)، و دريافت رشوه و ملک از حسين سالم (اتهام عليه مبارک و فرزندان وي) بودند.دادگاه جنائي قاهره که پرونده مبارک در قتل معترضان را براي بار دوم بررسي مي‌کرد و پيش از آن حکم حبس ابد براي مبارک در اين پرونده صادر شده بود، اعلام کرد

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت

برای دیدن عکس های بیشتر اینجا کلیک کنید


که دادگاه حق بررسي اين پرونده را ندارد و تمام اتهامات مربوط به قتل معترضان از مبارک ساقط شده و به اين ترتيب وي تبرئه شد. دادگاه در جلسه ديروز حکم داد که صدور اتهام مشارکت در قتل تظاهر کنندگان عليه مبارک و فرزندانش قانوني نيست و آنها را با اين حکم تبرئه کرد.


اين اتهام مهمترين اتهامي بود که مبارک و ديگر متهمان با آن روبه رو بودند و مبارک پيشتر با استناد به آن به حبس ابد محکوم شده بود.مبارک از اتهام صدور گاز به اسرائيل به بهاي کمتر از قيمت‌هاي جهاني نيز تبرئه شد.حبيب العادلي و شش معاون وي نيز از اتهام قتل تظاهر کنندگان تبرئه شدند.در پرونده دريافت رشوه از حسين سالم نيز دادگاه به اين دليل که از زمان وقوع جرم بيش از 5 سال گذشته است و بنا بر قوانين مصر اين پرونده ديگر قابل پيگيري نيست، مبارک و فرزندانش را تبرئه کرد.

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر

از اوت 2011 پرونده مبارک و ديگر متهمان به جريان افتاد و در طول سه سال گذشته اين پرونده سه مرحله کلي را طي کرد. در پايان مرحله اول و دوم دادگاه، مبارک در اتهام قتل تظاهرکنندگان مقصر شناخته شد و به حبس ابد محکوم شد، اما در اوايل 2013 وکلاي مدافع مبارک به اين حکم اعتراض کردند و پرونده بار ديگر و توسط يک قاضي ديگر به جريان افتاد.از آن تاريخ به بعد در مجموع 55 جلسه براي رسيدگي به اتهامات مطرح شده عليه مبارک و ديگر متهمان برگزار شد و روز گذشته پس از چند بار تعويق جلسه اعلام حکم، حکم صادره عليه متهمان اعلام و همگي آنها تبرئه شدند.قرار بود حکم مبارک در تاريخ پنجم مهر قرائت شود، اما قاضي دادگاه آنرا به روز گذشته موکول کرد. قاضي در ابتداي جلسه با ارائه آماري از شمار قربانيان تاکيد کرد که آمار نهايي از خشونت‌هاي منتهي به برکناري حسني مبارک 239 کشته و 1588 زخمي بوده است. صدور حکم برائت براي متهمان به معني آزادي آنها از زندان نيست چراکه مبارک در پرونده ديگري موسوم به پرونده کاخ رياست جمهوري به چهار سال زندان محکوم شده است و علاء و جمال مبارک فرزندان وي نيز هر يک به سه سال زندان محکوم هستند.حبيب العادلي نيز با اتهامات زياد ديگري از جمله سوء استفاده از قدرت، دريافت رشوه، فساد و... مواجه است که در برخي از اين پرونده‌ها حکم صادر شده و در برخي ديگر نيز در دست بررسي است. در اين بين تنها شش معاون وزير کشور به شکل موقت آزاد خواهند شد.

آزادي مبارک بعد از آگوست 2016

اين در حالي است که يک منبع حقوقي مصري اعلام کرد که «حسني مبارک» رئيس جمهور مخلوع مصر دست کم تا آگوست 2016 در زندان باقي مي‌ماند. پايگاه خبري «اليوم السابع»، به نقل از اين منبع گزارش داد که حکم بازداشت مبارک براي اولين بار در 13 آوريل 2011 در پرونده قتل معترضان صادر شد و 15 آوريل 2013 حکم آزادي وي صادر شد.از سوي ديگر در 7 آوريل 2013 دستور بازداشت مبارک براي بررسي پرونده قصرهاي رياست جمهوري تا 19 آگوست همان سال صادر شد که به اين ترتيب مبارک حدود چهار ماه بازداشت شده بود.وي افزود: در 21 مي‌2014 حکم 3 سال زندان مبارک در پرونده قصرهاي رياست جمهوري صادر شد که به اين ترتيب مبارک از 19 آگوست 2013 تا 29 نوامبر 2014 حدود 10 ماه از مدت سه سال حبس خودرا سپري کرده است که در آگوست 2016 به پايان خواهد رسيد.وکيل مبارک نيز اعلام کرد که بعد از به پايان رسيدن دوره محکوميت مبارک در پرونده قصرهاي رياست جمهوري، وي آزاد خواهد شد.

{$sepehr_album_20278}

برای دیدن  تصاویر بر روی عکس کلیک کنید
آخرين دفاعيات مبارک

مبارک چند ماه پيش براي اولين بار بعد از برکناري در دادگاه شخصا از خود دفاع کرد و ضمن شرح اقداماتي که در دوره حاکميت وي روي داده، مدعي شد که دستور قتل معترضان را صادر نکرده بود. مبارک دفاعيه خود را با نام خدا آغاز کرد و از احترام فراوانش به نهاد قضائي مصر از زمان آغاز مسئوليت رياست جمهوري اش سخن گفت.مبارک گفت: در زمينه پاسخ دادن به درخواست‌هاي مردم و معترضان پيشنهاد داده بودم که انتخابات زودهنگام برگزار شود و به اين ترتيب قدرت به صورت مسالمت آميز منتقل شود.وي همچنين مدعي شد که کناره گيري اش از قدرت براي حفظ خون مردم مصر بوده و افزود که بر اساس ديدگاه شخصي و با توجه به توانمندي هاي شوراي نظامي قدرت را به آنها واگذار کردم.مبارک گفت ادعاي کامل بودن ندارم و من هم مانند همه انسان ها دچار خطا شده‌ام، به نظر مي‌رسد در برخي از تصميماتي که گرفتم موفق نبوده ام اما به خداوند سوگند مي‌خورم که هر تصميمي را که گرفتم با نيت کمک و خدمت به مردم بوده است.وي همچنين افزود: محمد حسني مبارکي که امروز در پيشگاه شما حاضر شده هيچ گاه فرمان قتل معترضان را صادر نکردم، من همواره جنگجويي براي دفاع از مردم کشورم بوده‌ام و هيچگاه دستور مرگ يک مصري را نداده‌ام. با اين حال ديروز بعد از صدور حکم بي گناهي «حسني مبارک» ديکتاتور مخلوع مصر، در پرونده فساد و قتل معترضان، مبارک در اولين اظهار نظر رسانه‌اي گفت که هيچ جرمي مرتکب نشده بوده است.مبارک در گفتگوي تلفني با برنامه «صدي البلد»، اعلام کرد بعد از اينکه حکم اول [بي گناهي در پرونده صادرات گاز به اسرائيل] را شنيده لبخند زده و منتظر حکم دوم [پرونده قتل معترضان] بود.

دادستاني مصر حق اعتراض دارد

بر اساس گزارش روزنامه الاهرام، اين حکم از سوي دادستاني مصر قابل اعتراض است و در صورت اعتراض دادستاني، اين حکم در دادگاه تجديد نظر بررسي خواهد شد و در صورت تأييد حکم ديگر قابليت اعتراض به آن وجود نخواهد داشت.اما درحالي دادگاه قاهره حسني مبارک را درباره درگيري‌هاي سال 2011 بي‌گناه مي‌داند که هفته گذشته دادستاني مصر براي محمد مرسي رئيس جمهور برکنار شده مصر توسط نظاميان، حکم اعدام به دليل خيانت به کشور درخواست کرده است. اما اعلام اين حکم با واکنش هايي همراه بود.علي هاشم رئيس دفتر شبکه الميادين در تهران و خبرنگار پيشين در بي بي سي و المانيتور در واکنش به اين حکم در صفحه توئيتر خود نوشت: اگر چند سال ديگر جمال حسني مبارک رئيس جمهور مصر شد، تعجب نخواهد کرد.همچنين پس از صدور اين حکم توسط دادگاه قاهره، خانواده هاي قربانيان انقلاب 25 ژانويه مصر، مقابل دادگاه به اعتراض پرداختند.


در پی برگزاری دادگاه نمایشی «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق مصر و تبرئه وی و پسرانش، موجی از خشم و اعتراض این کشور را فرا گرفت.

گزارش‌های رسیده به نقل از منابع مصری از ادامه اعتراض‌ها به حکم تبرئه حسنی مبارک در اسکندریه و قاهره و بازداشت شماری خبر دادند.

این منابع همچنین به افزایش شمار معترضان در میدان عبدالمنعم ریاض در قاهره به حکم تبرئه دیکتاتور سابق مصر اشاره کردند و افزودند: صدای تیراندازی هوایی شنیده شده است.

همچنین خانواده شهدای انقلاب ۲۵ ژانویه و برخی فعالان مصری ضمن اعتراض به تبرئه مبارک تصاویر وی را لگدمال کردند.

تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی خواستار مرگ مبارک و قصاص همه آنانی شدند که با شلیک گلوله معترضان را در اعتراضات سال ۲۰۱۱ به قتل رساندند.

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت

درحالی که دادگاه مصر حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع و پسرانش، وزیر کشور و معاونانش را از همه اتهامات وارده از جمله کشتار صد‌ها تظاهرکننده در سال ۲۰۱۱ تبرئه کرد؛ دادستان مصر خواستار تجدیدنظر در حکم تبرئه مبارک شد.

قاضی دادگاه همچنین اعلام کرد حسنی مبارک در ارتباط با کشتار تظاهرکنندگان نباید محاکمه کیفری شود.

جلسه نهائی محاکمه رئیس‌ جمهور برکنار شده مصر روز گذشته به ریاست قاضی «محمود کامل الرشیدی» برگزار شد.

دادگاه جنایی قاهره که پرونده مبارک در قتل معترضان را برای بار دوم بررسی می‌کرد و پیش از آن حکم حبس ابد برای مبارک در این پرونده صادر شده بود، اعلام کرد که دادگاه حق بررسی این پرونده را ندارد و تمام اتهامات مربوط به قتل معترضان از مبارک ساقط شده و به این ترتیب وی تبرئه شد.

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت

قاضی الرشیدی حسنی مبارک را از اتهام پرونده صادرات گاز ایران به اسرائیل، تبرئه کرد و این دادگاه همچنین حبیب العادلی وزیر کشور وقت مبارک و مشاورانش را از اتهام مشارکت در قتل معترضان تبرئه کرد.

در همین حال سخنگوی حزب الدستور مصر نیز تاکید کرد حکم واقعی برای حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور چهار سال پیش با تظاهرات میلیونی مردم صادر شد.

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت

خالد داوود افزود: ما از‌‌ همان ابتدا تاکید کردیم نباید پرونده حسنی مبارک در یک دادگاه عادی کیفری مطرح می‌شد، زیرا اتهام واقعی او ایجاد یک رژیم سرتاسر فاسد در مصر بود. وی خاطر نشان کرد: ما انتظار صدور چنین حکمی را داشتیم.

رئیس جمهور مخلوع مصر پس از صدور حکم دادگاه و تبرئه از اتهامات خود گفت: هیچ جرمی مرتکب نشده است و از انقلاب مردم شگفت زده شد.

حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام

حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر در مصاحبه‌ای تلفنی با شبکه ماهواره‌ای "صدی البلد" تصریح کرد: من پیش‌بینی نمی‌کردم که حکم به تبرئه من بدهند و انتظار داشتم که یک حکم غیر واقعی در مورد من صادر شود.


239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت/واکنش ها به تبرئه دیکتاتور مصر
برای دیدن فیلم دادگاه اینجا کلیک کنید

مبارک در خصوص رخدادهای 25 ژانویه نیز گفت: بسیاری از طرف‌های خارجی بودند که از اوضاع در مصر سوء استفاده کردند و به خیابان آمدن مردم برای بیان خواسته‌های قانونی‌شان به ابزاری برای آنها تبدیل شد.

مبارک عنوان داشت: ظرف 10 سال گذشته تحولات گسترده‌ای صورت گرفته است و به کودتای برخی علیه ما انجامید. 

اخوان المسلمین مصر تبرئه حسنی مبارک را محکوم کرد

حزب آزادی و عدالت که شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر است، با صدور بیانیه‌ای حکم دادگاه قاهره در بی‌گناه شناختن حسنی مبارک رئیس جمهور برکنار شده مصر را محکوم کرد.

یک کشته و 9 زخمی در تظاهرات علیه تبرئه حسنی مبارک

وزرات بهداشت مصر خبر داد که یک نفر در تظاهرات‌های روز گذشته در شهر قاهره کشته شد و 9 نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت/واکنش ها به تبرئه دیکتاتور مصر

برای دیدن عکس های بیشتر اینجا کلیک کنید

پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت

«حمد بن عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین به دیکتاتور مخلوع مصر به دلیل تبرئه از اتهامات وارده به وی در خصوص فساد و قتل تظاهرات‌کنندگان در جریان انقلاب ۲۰۱۱ را تبریک گفت.

واکنش ها به تبرئه دیکتاتور مصر

اخوان المسلمین مصر تبرئه حسنی مبارک را محکوم کرد

حزب آزادی و عدالت که شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر است، با صدور بیانیه‌ای حکم دادگاه قاهره در بی‌گناه شناختن حسنی مبارک رئیس جمهور برکنار شده مصر را محکوم کرد.

در این بیانیه اخوان از تمام گروه‌های انقلابی در مصر خواسته با کنار گذاشتن اختلافات با یکدیگر متحد شوند و حرکت انقلابی خود را ادامه دهند و با تشکیل صفی متحد به جلو حرکت کنند.

پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت 

«حمد بن عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین به دیکتاتور مخلوع مصر به دلیل تبرئه از اتهامات وارده به وی در خصوص فساد و قتل تظاهرات‌کنندگان در جریان انقلاب ۲۰۱۱ را تبریک گفت.

تحلیل یک روزنامه عرب زبان از تبرئه دیکتاتور: تبرئه مبارک توهین به ملت مصر و خون شهدای انقلاب است/ شادی قاتلان زیاد دوام نخواهد آورد

عدم استقلال دستگاه قضایی مصر چه در دوره حسنی مبارک یا مرحله بعد از آن یا در زمان پذیرش ریاست جمهوری از سوی عدلی منصور رئیس دادگاه قانون گذاری مشهود و قطعی بوده است.

دستگاه قضایی مصر دیروز حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق این کشور و سران رژیم سابق وی را از تمامی اتهامات جنایی مطرح ‌شده مبرا کرد و به ‌این ‌ترتیب آن‌ها تقریباً آزاد شده و از اتهام قتل تظاهرات کنندگان و غارت اموال عمومی و به یغما بردن میلیاردها جنیه سود دارایی‌های مردم فقیر مصر تبرئه شدند.

رای الیوم نوشت : این حکم اشتباه تاریخی دستگاه قضایی مصر و توهین به خون شهدا و کودتایی بر ضد انقلاب مردمی مصر بود که با جان‌فشانی و ریختن خون مردم به ثمر نشست و حاکمیت فاسد که دزدها و تبهکاران بر آن مسلط بودند را به زیر کشید.

به عقیده نویسنده این پایگاه اینترنتی، تبرئه مبارک انتقام‌گیری از خون شهدا و میلیون‌ها انسانی بود که به خیابان‌ها ریختند و در طول چندین سال خواستار حقوق مشروع خود و عدالت اجتماعی و لقمه نانی همراه با عزت و کرامت بودند. این حکم که هیچ عقل و منطقی آن را نمی‌پذیرد، چه برسد به اصول قضایی و قانونی، تأکید کرد که پاتک انقلابی برای مصادره انقلاب مردمی و تمامی دستاوردهای آن موفق بوده و توانسته زمان را در مصر به عقب برگردانده و ثروت‌های این کشور را پول اندکی به اشغالگری اسرائیلی بفروشد.

این پایگاه خبری تحلیلی عربی صدور حکم تبرئه مبارک را باعث خرسندی مقامات سابق رژیم مبارک دانست و نوشت: طبعاً سران رژیم سابق و حامیان آنها خوشحال شده و ملت پاک مصر از آن عصبانی خواهند بود، چرا که اعتقاد دارند جلادان آنها باید به علت جنایات بزرگی که مرتکب شدند، به شایستگی مجازات شوند. البته این شادی قاتلان زیاد طول نخواهد کشید، چرا که ملت مصر سکوت نخواهد کرد و این توهین‌ها را نخواهد پذیرفت.

رای الیوم در ادامه نوشت: وقتی که بسیاری از ناظران سیاسی و روزنامه‌نگاران در پی اعتراضات 30 ژوئن که ارتش بار دیگر بر قدرت مسلط شد، اعلام کردند که رژیم حسنی مبارک به حاکمیت برگشته است، بسیاری از رسانه‌ها در این سخن تشکیک کرده و صاحبان آن را به حمایت از گروه‌های اسلام‌گرا متهم کند. آن‌ها جنایت هایی که در جریان سرکوب تظاهرات در میدان رابعة العدویة یا در برابر پادگان های گارد ریاست جمهوری صورت گرفت را توجیه کردند.

رأی الیوم این اقدام را کودتایی قضایی بعد از کودتای نظامی و براندازی نظام دموکراتیک تعیین شده از سوی مردم در انتخابات سالم دانسته و تأکید کرد که ملت مصر در قرن‌های گذشته مورد توهین‌های متعددی واقع شده اند اما این سخت‌ترین و دردناک‌ترین توهین است، چرا که احساسات و آرمان‌های آنها در رسیدن به زندگی کریمانه و مؤسسات حکومتی سالم را به بازی می‌گیرد.

این روزنامه عرب زبان در پایان نوشت : نخبگان سیاسی و فرهنگی مصر خواستار پیروزی ملت یا توقف این سناریوی مسخره و بازداشت تمام کسانی هستند که در پشت سر این اقدامات قرار دارد، در غیر این صورت به امانت خیانت کرده و نقش و تکالیف خود را انجام نداده‌اند و عقب‌گرد چند دهه‌ای مصر به دوران دیکتاتوری و دادگاه‌های نظامی را پذیرفته اند.

قبطی‌های مصر: مبارک باید در دادگاه سیاسی محاکمه شود نه در دادگاه جنایی

دکتر «کمال زاخر» گفت که جرایم سیاسی مبارک علت اصلی آن چیزی است که در سال های اخیر در کشور شاهد آن هستیم.

وی تصریح کرد که مبارک و عناصر وی با حکم مصری‌ها از تاریخ حذف شده‌اند.

زاخر اظهار داشت: حکم تبرئه مبارک در قضیه معروف به «محاکمه قرن» چیزی بیشتر از یک حکم قضایی که قاضی بر اساس اسناد دادستانی و اتهامات وارده به وی صادر کرده است، نیست.

وی در ادامه از قانونگذار خواست تا ماده 159 قانون اساسی جدید را به قوانینی که بر نحوه محاکمه رئیس جمهور تاکید دارد، تبدیل نمایند.

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/پادشاه بحرین تبرئه مبارک را تبریک گفت/واکنش ها به تبرئه دیکتاتور مصرقرضاوی: تبرئه مبارک لکه ننگی بر پیشانی دستگاه قضایی مصر است

«یوسف قرضاوی» در واکنش به تبرئه دیکتاتور از کشتار انقلابیون آن را روزی غمبار در تاریخ عدالت بشریت خواند  گفت:  این کودتا(نظامی که مرسی را از قدرت برکنار کرد)  تمام حقوق قانونی ملت را نابود کرد و همه اختیارات انتخاباتی را که ملت مصر برای گفتن خواسته خودشان با اراده و آزادی کامل برگزار کردند، لغو کرد.

قرضاوی افزود: کودتاچی‌ها چهره مصر متمدن را به چهره‌ای تحریف شده که فاقد آزادی، دستگاه قضائی آزاد، حقوق تضمین شده، عدالت اجتماعی و قدرت اقتصادی است، تبدیل کردند.

قرضاوی، عصر دیروز در صفحه شخصی خود در واکنش به حکم تبرئه «حسنی مبارک» دیکتاتور مخلوع مصر، با استشهاد به شعر یکی از شعرای قدیمی، نوشت: روز تبرئه مبارک «روزی غم انگیز در تاریخ عدالت بشریت و لکه ننگی بر پیشانی دستگاه قضائی مصر» است.

بازتاب تبرئه دیکتاتور در رسانه‌های منطقه و مصر

 تبرئه مبارک، زنده به گور کردن انقلاب و بازگشت مصر به عصر تاریکی است
رسانه‌های مصر و سایر رسانه‌های منطقه نگاهی ویژه به قضیه تبرئه حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور داشته‌اند و صدور چنین حکمی را توهین به ملت مصر و خون شهدای انقلاب ارزیابی کردند.

بعد از تبرئه مبارک، انقلاب زنده بگور و مصر به عصر تاریکی باز می‌گردد

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/ واکنش ها به تبرئه دیکتاتور مصر

روزنامه رای الیوم در مطلبی با تیتر " تبرئه مبارک و ارکان حکومت فاسد اهانت به ملت مصر و خون شهدای انقلاب و زنده به گور کردن انقلاب و بازگرداندن مصر به عصر تاریکی است" انتقاد شدید خود را از تبرئه دیکتاتور سابق مصر اعلام کرده است.

روزنامه القدس العربی با تیتر " حیرت بعد از رفع اتهام قتل تظاهرات کنندگاه علیه مبارک و تبرئه وی در قضیه فساد" یک علامت سوال در برابر این اقدام دادگاه جنایی مصر قرار داده است.

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/ واکنش ها به تبرئه دیکتاتور مصر

روزنامه های عربستان همسو با شادی طرفداران مبارک

روزنامه‌های عربستانی به صورت عمومی یا این موضوع را پوشش نداده اند و یا هم به صورت خنثی یا با نشان دادن خوشحالی طرفداران مبارک به این خبر پرداخته‌اند.

روزنامه الشرق الاوسط با تیتر مبهم " بعد از 1300 روز مبارک تبرئه شد" به این خبر پرداخته است.

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/ واکنش ها به تبرئه دیکتاتور مصر

 

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/ واکنش ها به تبرئه دیکتاتور مصر

روزنامه الحیات عربستان نیز با گذاشتن تصویری از شادی طرفداران مبارک از تبرئه شدن وی با تیتری عادی این خبر را پوشش داده است.

 

دادگاه جنایی قاهره نظام مبارک را رسوا کرد

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/ واکنش ها به تبرئه دیکتاتور مصر

در بین روزنامه‌های مصری الاهرام و المصریون با گرفتن مواضع تند به این خبر پرداخته‌اند. الاهرام در تیتر خود نوشته است "دادگاه جنایی قاهره نظام مبارک را رسوا کرد."

آیا مبارک بعد از تبرئه به قدرت باز می‌گردد؟

239 کشته و 1588 زخمي در انقلاب مصر/حسنی مبارک: من جرمی مرتکب نشده‌ام/ واکنش ها به تبرئه دیکتاتور مصر

روزنامه المصریون نیز در تیتری سوالی نوشت که " آیا مبارک و دولت وی بار دیگر به قدرت باز می‌گردند؟"



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    پس میگتن رفتن مبار مبارک باشه ک؟ چی شد؟ برگشت؟
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    حسنی مبارک یک مرده متحرک است مشرق خاک بر سر چرا ازش حمایت میکنید؟
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    مشرق کی حمایت کرد ؟چراالکی جو میدی ؟
  • بابک ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    حیف شد اخوان المسلمین در حکومت نماند اگر میماند تازه مردم مصر میفهمیدن چه فرعون نازی را از دست داده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس