کد خبر 366534
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷

روند کاهش جمعیت در مناطق شمالی قزاقستان در سال‌های اخیر باعث شده تا مقامات این کشور درصدد اجرای طرح «مهاجرت بزرگ» از جنوب به سمت شمال کشور برآیند.

به گزارش مشرق، مقامات وزارت بهداشت در قزاقستان آغاز «مهاجرت بزرگ» را از جنوب به مناطق شمالی کشور پیشنهاد می‌کنند.

مقامات وزارت بهداشت این کشور براین باورند، این مهاجرت‌ها بهتر است تا قبل از سال 2050 که تعداد جنوبی‌ها چهار برابر بیشتر از شمالی‌ها خواهد بود، انجام شود حال آنکه مناطق کم‌جمعیت در کشور به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

با توجه به عوامل روانی این اقدام دولت، «آرگاندیک‌اف» معاون وزیر بهداشت و توسعه اجتماعی قزاقستان در یک نشست خبری گفت: عدم تناسب توزیع جمعیت در مرحله اول مربوط به مناطق شمالی و جنوبی است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال 2050 در مناطق شمالی قزاقستان کاهش قابل‌توجه جمعیتی را تا حدود یک میلیون نفر داشته باشیم.

به گفته وی، این مسئله در حالی است که در مناطق جنوبی رشد جمعیت زیاد بوده و بیش از 5 میلیون پیش‌بینی می‌شود.

بنابراین جمعیت مناطق جنوبی قزاقستان چهار برابر بیشتر از شمالی‌ها خواهد بود و این امر یعنی مناطق جنوبی نیروی کار مازاد خواهند داشت اما در مناطق شمالی که دارای زیرساخت‌های لازم و کارخانجات کاربردی است، با کمبود نیروی کار مواجه می‌شود.

آرگاندیک‌اف همچنین افزود: برای کاهش عدم تناسب جمعیت در نقاط مختلف قزاقستان، وزارت بهداشت تشویق به مهاجرت از مناطق جنوبی به شمالی را پیشنهاد می‌کند.

وی همچنین اضافه کرد: برای انتقال جمعیت از جنوب به شمال کشور، چند بسته تشویقی جهت حمایت از مردم جنوب که علاقمند به نقل مکان و سکونت در استان‌های شمالی دارند، نیز تنظیم شده است که در مراحل بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قزاقستان کشوری بسیار پهناور در شمال آسیای مرکزی بوده که از لحاظ ذخایر انرژی و مواد معدنی بسیار غنی می‌باشد اما به نسبت وسعت، از نظر جمعیت تا حدودی کم‌‌جمعیت می‌باشد و این امر مقامات کشور را بر آن داشته است تا علاوه بر سیاست توزیع متناسب جمعیت، برخی قزاق‌های مهاجر این کشور را نیز برای برگشت به سرزمین اجدادی خود تشویق کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس