این مرجع تقلید شیعیان گفت: نمازخانه داشتن، تفکیک جنسیتی و کتاب چاپ کردن، دانشگاه را اسلامی نمی‌کند، اگر دانش اسلامی بود، دانشگاه اسلامی می‌شود.

به گزارش مشرق، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی شامگاه پنجشنبه در دیدار حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مسئولان این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از این جهت که امام راحل آن را ایجاد کردند و نام مبارک اسلام را دارد باید واقعا اسلامی باشد.

وی گفت: حرف اول دانشگاه را دانش می‌زند، تنها با داشتن نمازخانه و مصلا، دانشگاه را نمی‌شود اسلامی کرد بلکه این دانش است که دانشگاه را اسلامی می‌کند.

این مرجع تقلید افزود: نمازخانه داشتن، تفکیک جنسیتی و کتاب چاپ کردن، دانشگاه را اسلامی نمی  کند، اگر دانش اسلامی بود، دانشگاه اسلامی می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی با طرح این سئوال که آیا می‌شود علم دینی داشت یا خیر؟ اظهار کرد: همایشی در مالزی تشکیل شد و دبیر این همایش سخنرانی‌اش را با طنز شروع و تمام کرد. اول گفت دوچرخه اسلامی داریم؟ بعد گفت آیا دوچرخه سواری اسلامی داریم؟ بعد کمی خندید و گفت دوچرخه سوار اسلامی و غیراسلامی داریم؟ بعد با مسخره به این نتیجه رسید که علم دینی، افسانه است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شاید علم دینی برای برخی آقایان که در دانشگاه تحصیل می‌کنند شناخته شده نباشد افزود: این سئوال که آیا علم دینی داریم یا نداریم را به کدام علم عرضه کنیم که جوابگوی آن باشد؟ اگر به علم فقه بدهیم که یک مسئله فقهی نیست. اگر به علم اصول بدهیم که علم اصولی نیست. این مسئله را به هیچ علم نمی‌توان داد که جواب گرفت.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: فلسفه عهده‌دار این سئوال است که آیا علم دینی هست یا نیست؟ اگر ما این صورت مسئله را خوب بررسی نکنیم هرگز به جایی  نمی‌رسیم.

فیلسوف اگر کج راهه برود، خودش را آلوده می‌کند

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه محقق وقتی می‌تواند پاسخ صحیح بدهد که صورت مسئله را خوب فهمیده باشد، تاکید کرد: اگر صورت مسئله حل شود که ما چه چیزی می‌خواهیم بگوئیم، این مسئله تافته جدا بافته نیست.

وی اضافه کرد: اینکه می‌بینید کسی به بیراهه رفته برای این است که صورت مسئله را نفهمیده است. اگر چیزی هست، پس همراهان فراوانی دارد و اگر همراهان فراوانی دارد محقق فیلسوف یا ریاضی‌دان از چند راه می‌تواند آن را حل می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: فیلسوف بخواهد فتوا بدهد اگر کج راهه برود و خدا و دین را انکار کند دو سمپاشی می‌کند؛ اول خودش را آلوده می‌کند و خودزنی می‌کند و فلسفه او الحادی می‌شود، دوم همه علوم را سمپاشی می‌کند و همه علوم را غیردینی می‌کند.

مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: اگر آن فیلسوف کج راهه نرفت و اعتقاد به وجود خدا داشت، اول خودش را نورانی می‌کند و بعد همه علوم را الهی می‌کند. ما علم غیرالهی نداریم برای اینکه به هر چیزی دست بزنید مال خداوند است.

وی اضافه کرد: اگر فلسفه الهی رسالت خودش را انجام دهد، ثابت می شود در جهان غیر از کار خدا کار دیگری نیست.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: اگر این معنا برای دانشگاه‌ها تبیین شود فضای دانشگاه روشن می‌شود و دیگر لازم نیست به دانشجو بگویید نماز بخواند، آن وقت اگر عکس امام و رهبری و بسم الله باشد، تائید این مسئله خواهد بود.

وی اظهار کرد: ما در جهان چیزی که به خدا ارتباط نداشته باشد نداریم. به همان دلیل که یک مفسر در قم می‌گوید خدا چنین گفت، گفته‌های او دینی است و به همان دلیل که یک استاد دانشگاه می‌گوید خدا چنین کرد، حرف‌های او دینی است.

دین و شرف از یا حسین است

این مرجع تقلید با اشاره به هفته بسیج اظهار کرد: ما برای پرچم سه رنگ جان می‌دهیم ولی این پرچم عرضه ندارد خودش را حفظ کند اما پرچم یا حسین و یا زهرا هم خودش را حفظ می‌کند و هم دیگران را.

وی با بیان اینکه اگر شرف و دین است با همین یا حسین است، اظهار کرد: هفت ماه است که عزیزان ما می‌گویند ۱+۵ زیاده خواهی می‌کنند، دنیا با ایران طرف شده است.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: اینهایی که حرف از دموکراسی می‌زنند از بس آدم کشتند خسته شدند. یعنی در جنگ‌های اول و دوم کسی نمی‌داند چند میلیون آدم کشته شده است.

وی با بیان اینکه الان هم دست این کشورها روی ماشه اتم است، تاکید کرد: اگر دنیا و آخرت و شرف می‌خواهیم با یا حسین ممکن است، منتها ما باید هم اینها را خوب بشناسیم و هم از دست ندهیم.

مرگ چاله نیست؛ پل است

این مرجع تقلید گفت: دین آمده به ما بگوید شما هستید که مرگ را می‌میرانید نه اینکه مرگ شما را بمیراند. این بیان صریح سیدالشهداست که مرگ یک پل است، چاله نیست. خیلی‌ها فکر می‌کنند مرگ یک چاله است و انسان در آن فرو می‌رود. خدا که نگفت مرگ، انسان را می‌چشاند بلکه انسان است که مرگ را می‌چشاند.

وی در پایان گفت: پشتوانه امام و رهبری و نظام و مسئولان را دارید و از خداوند بخواهد دین و این دانشگاه و علوم الهی به درستی به دست صاحب اصلی‌ اش برسد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس