کد خبر 365936
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶

روزنامه کامرسانت نوشته است که اگر کنگره آمریکا از ادامه مذاکرات ایران و گروه 1+5 حمایت نکرده و تحریم‌ها علیه ایران و روسیه را تشدید کند، این مسئله مذاکرات آتی را دشوار خواهد کرد، اگر باعث شکست کامل آن نگردد.

به گزارش مشرق، مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بدون نتیجه‌ای که بسیاری در انتظار آن بودند، به پایان رسید، ولی بجای آن طرفین در خصوص ادامه مذاکرات و کار بر روی سند اصولی طی چند هفته آینده توافق کردند.

روزنامه «کامرسانت» روسیه در تحلیلی در این رابطه نوشته است: «سنگ زیربنای اختلافات دو مسئله: جدول زمانی لغو تحریم‌ها و تعداد دستگاه‌های سانتریفوژ ایران است. کارشناسان هشدار داده‌اند که با توجه به درخواست کنگره آمریکا از دولت باراک اوباما برای تشدید تحریم‌ها، چه در قبال ایران و چه روسیه، این مسئله رسیدن به توافق را بسیار دشوارتر خواهد کرد.»

روز گذشته مذاکرات نمایندگان ایران و گروه «1+5» در وین برای رسیدن به توافقنامه جامع در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به پایان رسید. مهمترین نتیجه این مذاکرات که طی چند روز اخیر بطور فشره و در سطح وزرای امور خارجه انجام گرفت، ادامه مذاکرات تا اول جولای سال 2015 (اوایل تابستان آینده) است. البته همه طرفین نسبت به آینده مذاکرات ابراز خوش بینی کردند. برخی منابع خبری نیز از هم اکنون اعلام کرده اند که دور بعدی مذاکرات احتمالا در اواسط دسامبر (اواخر آذرماه) در عمان برگزار شد.

یک دیپلمات روسی در گفت‌وگو با این روزنامه توضیح داده است که مقامات مسکو تمدید روند مذاکرات را ناامیدکننده تلقی نمی‌کنند. وی گفت: «مسلما ما تلاش داشتیم تا مذاکرات در موقع مقرر به نتیجه مورد نظر برسد و این زمان بار دیگر تمدید نشود. ولی مسئله مهم رسیدن به توافقی دارای کیفیت است. هنوز مسائلی باقی مانده که مواضع طرفین بهم نزدیک نشده است، ولی خوشبختانه مذاکرات همچنان ادامه خواهد داشت.»

یک مقام آگاه دیگر در وزارت امور خارجه روسیه یادآور شده است: «سنگ زیربنای اختلافات دو مسئله است: جدول زمانبندی لغو تحریم‌ها و تعداد سانتریفوژها در ایران. هم مقامات ایران و هم آمریکا از قبل درخواست‌های خود در خصوص این دو موضوع را بطور علنی اعلام کرده بودند. روسیه نیز تلاش کرد تا به دو طرف کمک کند تا این مسائل حل و فصل شوند، ولی تاکنون وحدت نظری در این رابطه بوجود نیامده است.»

به نوشته روزنامه «کامرسانت»، این در حالی است که کارشناسان بر این عقیده‌اند که در مذاکرات آینده رسیدن به توافق دشوار تر خواهد شد. مسئله اینجاست که در کنگره آمریکا بزودی لایحه‌های قانونی در خصوص تشدید تحریم‌ها، چه در قبال جمهوری اسلامی ایران و چه فدراسیون روسیه قرار است مورد بررسی قرار بگیرد.

مشکل اینجاست که در جریان انتخابات اخیر جمهوری خواهان در کنگره قدرت گرفته‌اند که همواره کاخ سفید را به خاطر سیاست «بیش از حد انعطاف‌پذیر» اوباما در قبال تهران و مسکو مورد انتقاد قرار می‌دهند. این مسئله بعید نیست که نمایندگان حتی قانون مربوط به حمایت از اوکراین که ارسال تسلیحات نظامی برای ارتش این کشور و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه را در نظر دارد، مورد تصویب قرار گیرد.

«یوری راگولیف» مدیر بنیاد تحقیقات آمریکا در دانشگاه دولتی مسکو به خبرنگار کامرسانت گفته است: «تشدید تحریم‌ها در قبال روسیه و ایران از سوی کنگره آمریکا می‌تواند به معنای دشوارتر شدن مذاکرات هسته‌ای شود، اگر باعث شکست کامل آن نگردد. برای رئیس جمهوری آمریکا از لحاظ سیاسی مهم است که با ایران به توافق برسد، ولی کنگره آمریکا ممکن است کاخ سفید را در منگنه قرار دهد.»

این کارشناس در عین حال بعید ندانست که باراک اوباما ممکن است مصوبه تحریم‌ها علیه ایران را با استفاده از حق خویش وتو کند، چرا که در عرصه سیاست خارجی حرف اول را رئیس جمهور می‌زند و اوباما با این اقدام چیزی را از دست نمی‌دهد، چرا که دوره دوم ریاست جمهوری خود را می‌گذراند. «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته در وین ابراز امیدواری نمود که کنگره این کشور از تمدید زمان مذاکرات با ایران حمایت کرده و اجازه دهد تا دیپلماسی فعال در این راستا به کار خود ادامه دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس