۲۲ سال پیش در چنین روزی یکی از بزرگمردان اخلاق فوتبال ایران دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش مشرق، مرحوم پرویز دهداری، سرمربی سابق تیم ملی در دو برهه زمانی و چهره آشنای فوتبال ایران است.

دهداری که به مرد اخلاق فوتبال ایران معروف است در دو برهه زمانی، ابتدا در سال 1350 و سپس در سال 1365 هدایت تیم ملی را برعهده گرفت.

تیم ملی نخستین بار در تیر ماه سال 1350 عنوان قهرمانی یک دوره رقابت بین‌المللی را برای تیم ملی به ارمغان آورد.

دهداری در سال 1365 با حکم نصرالله سجادی رئیس وقت فدراسیون فوتبال دوباره سر مربی تیم ملی شد تا این تیم را برای بازی‌های آسیایی سال 86 تیم ملی مهیای حضور کند.

دهداری در اولین گام بازگشت تیم ملی را در بازی های آسیایی 1986 سئول همراهی کرد. با وجود اختلافات بسیار بین بازیکنان و کادرفنی تیم ملی بازی‌‌های نسبتاً خوبی را به نمایش گذاشت. پس از این مسابقات اما به این مشکلات همچنان ادامه پیدا کرد تا 14 بازیکن از حضور در تیم ملی انصراف دهند.

انصراف این تعداد بازیکن باعث شد تا فرصت برای بازیکنان جوانی از جمله عابدزاده، زرینچه، محرمی، نادر محمدخانی، کریم باقری، صمد مرفاوی، نامجو مطلق و چند ستاره دیگر برای خودنمایی فراهم شود.

دهداری هدایت تیم ملی در مسابقات فوتبال مقدماتی المپیک 1988 سئول و جام ملت های 1988 نیز هدایت تیم ملی را برعهده داشت اما در مقدماتی جام جهانی 1990 از مسئولیت خود استعفا داد. او در این زمان 55 ساله بود.

*بیوگرافی دهداری

پرویز دهداری 12 فروردین سال 1312 در شهرستان مرودشت در روستای گلدشت متولد شد. او در آبادان بزرگ شد و در همین شهر فوتبال را آغاز کرد. دهداری در اواخر دهه بیست با حضور در تیم جم آبادان فوتبال خود را آغاز کرد و پس از حضور در تیم منتخب آبادان به تیم ملی دعوت شد.

*بزرگ مرد اخلاق کاش الگوی خیلی‌ها بود


دهداری از جمله مربیانی بود که اخلاق را بر فوتبال مقدم می‌دانست و همین اخلاق وی بود که اهالی ورزش به او لقب اخلاق را دادند.

او بارها هدایا و جوایز دولتی را رد کرد و به دفعات در برخورد با بازیکنان بی‌اخلاق، نظم و انضباط را به بسیاری از مسائل ترجیح داد تا امروز این آرزو در میان اهالی فوتبال باشد که ای کاش دهداری می‌توانست امروز و در حالی که اخلاق حلقه مفقوده فوتبال ما شده است، الگوی بسیاری از مربیان در برخورد با بازیکنان بد‌اخلاق و بی‌انضباط باشد.

دهداری در سال 1371 و به دلیل بیماری کلیوی در سن 60 سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس