خبرگزاری رسمی چین در تحلیلی از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین نوشت هنوز وقوع توافق تاریخی هسته‌ای امکانپذیر است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری شینهوا در تحلیل مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌ آلمان) نوشت که علیرغم اختلافات موجود همچنان حصول یک توافق تاریخی هسته‌ای بالقوه بین طرفین مذاکره امکانپذیر است.

طبق این گزارش، در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، ایران و 1+5 تصمیم گرفتند تا مذاکرات را تا 24 نوامبر تمدید کنند به امید آنکه به توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران برسند.

دور در جریان مذاکرات هسته‌ای که در وین در حال برگزاری است به منظور چگونگی رفع شکاف‌هایی است در خصوص برخی موضوعات کلیدی وجود دارد و آن موضوعات اندازه و میزان ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران و همچنین سرعت لغو تحریم‌ها است.

شینهوا ادامه داد که به نظر می‌رسد که بعد از دیدار «جان کری» و «محمد جواد ظریف» وزرای خارجه آمریکا و ایران و «کاترین اشتون» هماهنگ کننده 1+5، شکاف‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرده است. با نزدیک شدن مهلت 24 نوامبر، یافتن یک راه‌حل جادویی برای این موضوعات کلیدی در طی روزهای باقیمانده دشوار است، مگر آنکه دو طرف از خود انعطاف نشان دهند.

«کلسی داونپورت» از انجمن کنترل تسلیحات به شینهوا اعلام کرد که رسیدن به توافق امکانپذیر است زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد عقب‌نشینی کند زیرا خطرات این مسئله بسیار زیاد است و هنوز گزینه‌هایی وجود دارد.

«رضا مرعشی» مدیر شورای ملی ایران-آمریکا که در دفتر امور ایران در وزارت خارجه آمریکا فعالیت دارد، می‌گوید که به نظر می‌رسد که اینبار مذاکرات با حمایت بی‌سابقه‌ای روبرو شود.

شینهوا سپس ادامه داد که احتمال می‌رود که تمدید مذاکرات برای یک دوره دیگر، مذاکرات را پیچیده‌تر کند زیرا  جمهوری‌خواهان موفق شدند در انتخابات میاندوره‌ای آمریکا کنترل سنا را به دست آورند و از ژانویه کنترل کنگره به دست جمهوری‌خواهان خواهد افتاد و همین امر موجب می‌شود که مذاکرات با ایران برای اوباما دشوار شود زیرا کنگره می‌بایست لغو دائم تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب درآورد.

داونپورت درباره تمدید مذاکرات گفت: «اگر توافق تا قبل از ژانویه محقق نشود، باز داشتن کنگره از اتخاذ اقدامات بیشتری که به مذاکرات لطمه وارد می‌آورد، دشوار خواهد شد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    تمدید پشت تمدید بدون لغو تحریم ها خواست اصلی اسراییل و غرب هست یعنی هم تحریم باشه هم هسته ای در تعلیق!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس