طی دو دهه اخیر پرسپولیس هیچ وقت بعد از تعویض مربی خود دربی ها را نباخته است و اگر امروز درخشان دربی پایتخت را ببازد به تاریخ خواهد پیوست.

گروه ورزشی مشرق - هفتاد و نهمین دربی پایتخت امروز از ساعت 18 در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. در گزارش زیر به یک نکته در خصوص سرخپوشان پایتخت پرداخته ایم.

پرسپولیس چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال را با علی دایی آغاز کرد اما در ادامه شرایط به گونه‌ای پیش رفت که حمید درخشان جایگزین او شد. در این مجال به این نکته نخواهیم پرداخت که ادامه همکاری دایی و پرسپولیس به سود طرفین بود یا خیر اما در فاصله چند ساعت مانده تا آغاز شهرآورد شماره 79 پایتخت بررسی یک نکته قابل توجه خواهد بود؛ پرسپولیسی‌ها هیچ وقت طی 20 سال اخیر نه تنها از تغییر مربیانشان پیش از دربی ها متضرر نشده اند که برعکس اوضاعشان -در اکثر موارد- بهتر هم شده است!

گده رفت و استانکو آمد
پرسپولیس دربی رفت لیگ آزادگان در سال 1374 را با هدایت یورگن گده آلمانی به استقلال "بد" باخت. ششم مرداد ماه سال 74 آبی ها با اختر، ورمزیار و تقوی دروازه پرسپولیس را همان ابتدای بازی 3 بار گشودند تا گل دقیقه 49 مرتضی کرمانی مقام به چشم نیاید.
گده نیم فصل دوم برکنار شد تا استانکو پاپلوکوویچ هدایت قرمزها را بر عهده بگیرد. پرسپولیس با استانکو شکست 3-1 دور رفت خود را با تساوی بدون گل در داربی شماره 41 عوض کرد و این یک قدم رو به جلو بود.

یک حقیقت اثبات شده درخصوص پرسپولیس/ درخشان ببازد تاریخ ساز خواهد شد

دایی موفق تر از کرانچار

برخی می گویند اگر زلاتکو کرانچار تا انتهای لیگ نهم سرمربی پرسپولیس مانده بود شرایط این تیم بهتر از عاقبتش کنار علی دایی بود. با این حال نتیجه ای که در دو دربی سال 88 به ثبت رسید با آنچه عنوان شده مطابقت ندارد.

در دربی شماره 67 پرسپولیس تحت فرمان کرانچار با گل دقیقه 49 عادل کلاه کج از استقلال پیش افتاد. با این حال گل دقیقه 55 فرهاد مجیدی ورق را برگرداند تا از محبوبیت زلاتکو کاسته شود.
جالب اینکه در بازی بزگشت تغییر سرمربی کار خودش را کرد؛ این بار پرسپولیس علی دایی اول گل دقیقه 17 فرهاد مجیدی را با ضربه دقیقه 37 هادی نوروزی پاسخ داد. بعد هم در دقیقه 87 شوت استثنایی کریم باقری آب سردی شد بر پیکر آبی ها.

یک حقیقت اثبات شده درخصوص پرسپولیس/ درخشان ببازد تاریخ ساز خواهد شد

از شکست استیلی تا تعویض تاریخی دنیزلی

پرسپولیس بازی رفت لیگ یازدهم را با سرمربیگری حمید استیلی به استقلال باخت. گلهای مجیدی(15)و جباری(81) در دربی شماره 71 جای هیچ شک و تردیدی در برتری آبی ها مقابل شاگردان حماسه ساز بازی تاریخی ایران و آمریکا در جام جهانی 98 نگذاشته بود.
 پرونده استیلی با همین شکست در پرسپولیس بسته شد تا قرمزها با خاطره تلخ باخت دو بر صفرشان در دربی 25 شهریور سال 90 به شهرآورد دوم لیگ 11 بیندیشند.
در دیدار برگشت مصطفی دنیزلی ترک تبار روی نیمکت پرسپولیس نشست. قرمزها حتی روی گل‌های میداوودی و زندی از استقلال عقب هم افتادند. با این حال سرنوشت برای دربی 13 بهمن سال 90 جور دیگری نوشته شده بود؛ مربی تازه وارد، ایمون زاید را در دقیقه 56 مسابقه به جای نوروزی وارد زمین کرد تا این بازیکن عملکردی غیرقابل تصور از خود بر جای بگذارد. زاید طی دقایق 81 تا 91 سه گل وارد دروازه استقلال کرد تا تعویض مربی قرمزها بار دیگر در دربی ها جواب مثبت بدهد.

یحیی مثل خوزه درخشان مثل دایی؟
پرسپولیس در نیم فصل نخست لیگ دوازدهم با خوزه مانوئل پرتغالی به دیوار بلند امیر قلعه نویی و استراتژی‌اش خورد تا به نتیجه ای بهتر از 0-0 دست پیدا نکند.
در نیم فصل دوم یحیی گل محمدی هم نتوانست از ارتش ژنرال آبی ها بیشتر از یک امتیاز بگیرد. هر چند به قول قلعه نویی استقلال با همان 2 امتیازی که از شهرآوردهای لیگ 12 گرفت قهرمان شد.

یک حقیقت اثبات شده درخصوص پرسپولیس/ درخشان ببازد تاریخ ساز خواهد شد

درخشان میراث دار خوبی خواهد بود؟

در لیگ چهاردهم چرخ سرنوشت چرخید و چرخید تا این بار علی دایی به دربی دور رفت نرسیده، از کار برکنار شود و جای خود را به حمیددرخشان بدهد. امروز مشخص خواهد شد که پرسپولیس مطابق رسم گذشته از این جا به جایی در دربی بهره خواهد برد و یا این‌که استقلال و امیر قلعه نویی پرسپولیس را مغلوب خواهند کرد؟

اگر پرسپولیس امروز شکست بخورد حمید درخشان اولین سرمربی جایگزینی خواهد بود که سنت شکنی کرده و تساوی مربی قبلی را با باخت عوض کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس