کد خبر 364678
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸

ستارگان فوتبال آسیا قرار است در مراسم که کنفدراسیون فوتبال آسیا نهم آذر برگزار می‌کند، مورد تجلیل قرار بگیرند.

به گزارش مشرق، مراسم انتخاب بهترین‌های فوتبال آسیا در سال 2014 در تاریخ 9 آذر در کشور فیلیپین برگزار می‌شود. قرار است در جریان برگزاری این مراسم و به مناسبت شصتمین سالگرد تأسیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در مراسم بزرگداشتی از بهترین بازیکنان تاریخ قاره کهن دعوت شود تا این تعداد در تالار افتخارات این کنفدراسیون حاضر شوند. بر همین اساس از کشورمان علی دایی و همایون بهزادی با حضور در این مراسم بزرگداشت به عنوان ستارگان و نخبگان فوتبال ایران و آسیا معرفی و از آنها تجلیل به عمل خواهد آمد.

10 ستاره اولی که قرار است به عنوان حاضرین در تالار مشاهیر فوتبال آسیا معرفی شوند، بازیکنان زیر خواهند بود:

همایون بهزادی: برترین گلزن مسابقات جام ملت‌های آسیا 1968، بهزادی متولد خرم‌آباد دوران خوبی را در تیم ملی و پرسپولیس داشت. ضربات تمام کننده مهلک وی او را به یکی از بزرگترین ستاره‌های فوتبال آسیا تبدیل کرد و او به نسل معروفی از فوتبال ایران تعلق داشت که سه قهرمانی متوالی در سال‌های 1968، 1972 و 1976 در جام ملت‌های آسیا کسب کرد. در واقع جام ملت‌های آسیا 1968 که در ایران برگزار شد، بود که او فرصت پیدا کرد با زدن چهار گل از جمله گل پیروزی بخش ایران در فینال، استعدادهایش را شکوفا کند.

پیش از این مسابقات او نفشی کلیدی در کسب مدال نقره توسط ایران در بازی‌های آسیا 1966 تایلند داشت. تأثیر او به عنوان یک بازیکن پس از بازنشستگی در سال 1975 او را به تالار مشاهیر پرسپولیس برد.

داتو سو چین اون: یکی از اعضای نسل طلایی فوتبال مالزی در دهه 70 و اوایل دهه 80 با نام مستعار توکای (رئیس) که به خاطر حضورش در قلب خط دفاعی مالزی به همراه سانتوخ سینف شناخته شد.

داتو سو در سن جوانی هم فوتبالیست موفقی بود و جوان‌ترین عضو تیم ملی مالزی بود که در مسابقه مقدماتی المپیک در سال 1971 مقابل کره‌جنوبی بازی کرد. او در بازی‌های المپیک 1972 مونیخ بازی کرد و سپس در مسابقات مقدماتی المپیک 1980 در مسکو کاپیتان تیم شد.

یاسوهیکو اوکودرا:
بازیکنی ژاپنی که در اروپا بازی کرد و این روزها یک پدیده است؛ اما اوکودرا اولین بازی‌اش در تیم اصلی را در اکتبر 1977 در کلن به میدان رفت و اولین ستاره ژاپنی بود که در اروپا بازی می‌کرد. وی یک فصل را در هرتابرلین گذراند و پنج فصل موفق را نیز در وردربرمن تجربه کرد. اوکودرا 32 بازی برای سامورایی‌ها انجام داد و 9 گل ملی نیز به ثمر رساند.

سون ون: 152 بازی ملی و 106 گل برای تیم ملی فوتبال زنان چین همه چیز را درباره سون ون نشان می‌دهد. وی در فینال جام‌جهانی 1999 که چین در ضربات پنالتی مقابل آمریکا شکست خورد. وی توانست کفش طلا و توپ طلا را به خود اختصاص داد. او به خاطر عملکرد فوق‌العاده‌اش در جام‌جهانی 1999 و المپیک آتلانتا 1996 که چین مدال نقره را کسب کرد، به عنوان بازیکن قرن فوتبال زنان از سوی فیفا شناخته شد.

هونگ میونگ بو: اولین بازیکن آسیایی که در چهار جام‌جهانی متوالی به میدان رفت و هونگ را یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال آسیا می‌دانند. هونگ کاپیتان تیم ملی فوتبال کره در جام‌جهانی 2002 بود و توانست در یک‌چهارم نهایی ضربه پنالتی‌اش را به گل تبدیل کند تا کره مقابل اسپانیا به برتری برسد تا این تیم اولین تیم کره‌ای باشد که به جمع چهار تیم برتر راه یافته است. فیفا او را به عنوان سومین بازیکن برتر آن مسابقات معرفی کرد.

علی دایی: بازیکن سال آسیا در 1999 رکورد 149 بازی ملی برای تیم ملی فوتبال ایران را در کارنامه دارد و به خاطر قدرت گلزنی‌اش در طول دوران حرفه‌ای شناخته شده بود. مهاجم متولد اردبیل ایران در دو دهه بازی هر جایی که می‌رفت، ارزش‌های خود را به نمایش می‌گذاشت. او برای تیم‌های پرسپولیس، السد، آرمینیا بیله‌فلد، بایرن‌مونیخ، هرتابرلین، الشباب، صباباتری و سایپا بازی کرده است.

چهار میلیون دویچه مارک برای انتقال وی از بیله‌فلد به بایرن‌مونیخ در سال 1997 در آن زمانی رکوردی برای بازیکنان آسیایی به شمار می‌رفت. دایی در سایپا فوتبال باشگاهی را به پایان رساند. وی در 1996 که توانست در مسابقات جام ملت‌های آسیا مقابل کره بزند و ایران در آن مسابقات سوم شد. وی با زدن 22 گل در یک سال در سال 1996 نام خود را در فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار به ثبت رساند.

اسطوره فوتبال ایران مقابل لائوس در مقدماتی جام‌جهانی 2006 چهار گل به ثمر رساند تا اولین بازیکن فوتبال مردان باشد که از مرز 100 گل زده عبور می‌کند.

سامی الجابر:
یکی از بهترین بازیکنان فوتبال عربستان که تقریبا تمام افتخارات را در سطح قاره‌ای کسب کرده است. اسطوره الهلال 20 سال موفق در ریاض گذراند و توانست در سال 1991 و 2000 فاتح مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شد و قهرمانی جام ملت‌های آسیا 1997 و 2002 و سوپر جام آسیا 1997 و 2000 را به دست آورد.

وی به همراه تیم ملی عربستان در چهار جام‌جهانی (1994، 1998، 2002 و 2006) بازی کرده است.

بایچونگ بوتیا: پورتال اینترنتی ورزش هند یک بار نوشت: بایچونگ بوتیا هدیه خدا به فوتبال هند است. و این میزان اهمیت یک فوتبالیست در یک کشور عاشق کریکت را نشان می‌دهد. کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال هند در بیش از 100 بازی ملی برای کشورش به میدان رفت و در مسابقات جام ملت‌های آسیا 2011 که هند پس از 17 سال به این رقابت‌ها بازگشته بود، کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورش بود. او در تیم‌های باشگاهی زیادی در هند و همچنین مالزی و انگلیس بازی کرد. یک ورزشگاه در شهر محل تولد وی به نام او نامگذاری شده است.

هری کیول: به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال استرالیا در پست خودش شناخته شده و بهترین بازیکن صادرشده استرالیا به اروپا بوده و توانسته دوران موفقی را در لیدزیونایتد و لیورپول و همچنین باشگاه گالاتاسرای ترکیه داشته باشد.

وی در فصل 2000-1999 در صحنه بین‌المللی فوتبال ظاهر شد و لیدز توانست در لیگ برتر سوم شود. او توانست جایزه بهترین بازیکن جوان سال را دریافت کند. لیدز فصل بعد به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسید.

کیول در سال 2005 به همراه لیورپول قهرمان اروپا شد تا یکی از معدود بازیکنان آسیایی باشد که موفق به کسب این افتخار شود. وی همچنین به همراه لیورپول در سال 2006 قهرمان جام اتحادیه انگلیس شد و در سال 2008 این تیم را ترک کرد و چهار سال را در گالاتاسرای ترکیه گذراند. وی بعد از آن به آسیا برگشت و در ملبورن ویکتوری، الغرافه و ملبورن هارت به میدان رفت و در مارس 2014 بازنشستگی خود را اعلام کرد.

هومار ساوا: کاپیتانی که تیم ملی فوتبال زنان ژاپن را به قهرمانی در جام‌جهانی 2011 رساند. وی همچنین در نایب قهرمانی این تیم در المپیک 2012 نقشی کلیدی داشت.

وی تنها 12 سال داشت که در لیگ فوتبال زنان ژاپن بازی کرد. وی در سن 36 سالگی 196 بازی ملی برای تیم ملی فوتبال زنان ژاپن را در کارنامه خود ثبت کرده است.

وی دو بار بهترین بازیکن سال زنان آسیا (2004 و 2008)، برنده توپ طلای فیفا (2011) و کفش طلا و توپ طلای جام‌جهانی در سال 2011 شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس