یادواره ذاکرین شهید دفاع مقدس شهر تهران چهارشنبه شب با حضور خانواده معظم شهیدان و ایثارگان، رزمندگان دفاع مقدس و جمعی از ذاکرین اهل بیت (علیهم السلام) در حسینیه شهید حاج محمد ابراهیم همت برگزار شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، در ابتدای این دیدار مهدی محمد باقری، مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران ضمن خوشامدگویی به حاضران به بررسی نقش ذاکران اهل بیت در توفیقات دفاع مقدس پرداخت و گفت: در بررسی مولفه‌هایی که در دفاع مقدس موجبات توفیق آن حماسه را داشته بخشی را داریم که نقشی بی‌بدیل آن توسط ذاکران حسینی، یاران خمینی شکل گرفته و آن هم نقش مداحان و ذاکرین اهل بیت است.

وی افزود: در دفاع مقدس بخشی را که در افزایش روحیه و توان معنوی و روحی رزمندگان و شهدای عزیز بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که ذاکران و مداحان اهل بیت با صدای دلنشین خود و اذکاری که در دفاع مقدس می خواندند نقشی تاثیرگذار را داشتند اما تا به امروز این بخش از حماسه دفاع مقدس مغفول مانده است.

باقری با بیان اینکه به همین جهت این یادواره برگزار شده، به فراخوان عمومی در ارتباط با جمع‌آوری آثار شهدای ذاکر اشاره کرد و افزود: جهت جمع آوری آثار ایثارگران و مداحان و ذاکرانی که در دفاع مقدس بوده‌اند بعد از این یادواره یک فراخوان عمومی خواهیم زد و تلاش خواهیم کرد این آثار را ان‌شاءالله تدوین کرده و در اختیار عموم، به خصوص نسل جدید قرار دهیم تا این بخش ازدفاع مقدس ما هم مغفول نماند و یاد و خاطره ذاکران و مداحان دفاع مقدس ما زنده بماند.

مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران در پایان به برگزاری کنگره و ایجاد دبیرخانه دائمی یادواره شهدای ذاکر اشاره کرد و گفت: کنگره دائمی این یادواره در تهران تاسیس خواهد شد و اعلام خواهیم کرد که دبیرخانه در کجا خواهد بود تا ان‌شاءالله همه اهالی ایثار و خانواده معظم شهدا که آثاری از فرزندان و دوستان شهیدشان دارند که در دفاع مقدس ذکری از اهل بیت گفتند و شوری همراه با شعور آفریدند جمع آوری کنیم تا بتوانیم در کنگره سال بعد به صورت سراسری در کل کشور این آثار را در اختیار عموم قرار دهیم.

در ادامه این مراسم حاج عباس برقی از رزمندگان دفاع مقدس و حاج رضا غزلی از مداحان دوران دفاع مقدس به بیان خاطراتی از ذاکران شهید پرداختند.

 ***

شیخ حسین انصاریان: وظیفه مجاهدان بازمانده این است که جلوی ناپاکی ها را بگیرند

سخنران اصلی این مراسم حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان بود که خود نیز در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شرکت کرده است.

وی درابتدای صحبت‌های خود به گسترش تشیع درایران اشاره کرد و گفت: از زمانی که ایران اولین شهرش قم به اهل بیت پیوست و تشیع از طریق چهره‌های برجسته قم نشر داده شد، بدنه عظیمی از جامعه ایرانی از آن زمان تا این وقت رنگ حقیقت را به قلب خود زده‌اند.

وی با بیان اینکه در بهشت درجاتی وجود دارد و پرنصیب‌ترین مردم شهیدان هستند و آنهایی که شهید نشدند ولی در جهاد شرکت کردند و خداوند متعال خواست بمانند تا به دینشان، به مردم و به کشور خدمت بکنند، اظهار کرد: این جای غصه نیست که حالا عده‌ای از ما برای مدت طولانی در جبهه شرکت کرده‌ایم و هر کداممان هم در حد گنجایش خودمان کمک کردیم به جبهه، در میدان هم رفتیم خط مقدم هم رفتیم در خطر قرار گرفتیم خیلی از عملیات‌ها را هم من خودم بودم در جلو هم بودم به خصوص درعملیات کربلای پنج اما پروردگار عالم شهادت را برای ما رقم نزد، این به خاطر این نیست که ما کم گذاشتیم به خاطر این نیست که ما لیاقت نداشتیم، نه، آن فضایی که یادتان هست جای کم گذاشتن نبود همه آنهایی که آنجا بودند همه لیاقت داشتند، اما خداوند رقم دیگری را برای ما زد، شهادت خیلی مقام بالایی است، اما مقام ماندن برای خدمت هم مقام بالایی است.

وی در ادامه افزود: پرودگار عالم در برخی آیات بخشی را درباره ارزش شهدا صحبت می‌کند و در برخی آیات ارزش مجاهدان برگشته را می‌گوید، آنهایی که رفتند و آنهایی که نرفتند قابل قیاس با هم نیستند، ما اهداف شهدا را در وصیتنامه هایشان می‌خوانیم، عده ای در این مملکت با اسلام و پیغمبر بیگانه‌اند، شهیدشناس نیستند و اهداف شهید را نمی‌شناسند و توجه ندارند با اهداف شهیدان مبارزه می‌کنند ولی عملا دارند می‌جنگند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه برخی در حال مبارزه با اهداف شهدا از طریق بی حجابی، فساد، پهن تر کردن سفره گناه ظاهری و اجتماعی هستند به وظیفه مجاهدانی که زنده هستند اشاره کرد و افزود: خداوند متعال برای این ما را زنده نگه داشته که هم زندگی خودمان را پاک ادامه بدهیم و هم جلوی ناپاکی ها را بگیریم، البته جلوی ناپاکی‌ها را گرفتن به تنهایی نمی‌شود، باید آنها که کلیددار مملکت هستند ، کسانی که در مجلس هستند طرح‌های الهی، طرح‌های با محبت، طرح‌های قرانی بدهند و برای امثال ما میدان را باز کنند و برای نسل جدید متدین هم زمینه‌سازی بکنند که همه با هم بتوانیم سفره فساد را قبل از اینکه ضرر غیرقابل جبران به کشور، به ملت و به نسل برسد بگیریم و اگر دیر بشود زخمی به ما خواهد خورد که به قول صدیقه کبری (س) علاج نخواهد داشت، اما الان که جبهه‌ای‌ها زنده‌اند، انقلاب دیده‌ها زنده‌اند، امام دیده‌ها زنده‌اند، اهداف شناسان زنده اند می‌توانند کاری بکنند، بعد از مرگ ما معلوم نیست نسل آینده ما که خیلی چیزها را ندیده‌اند، شوق ما، ذوق ما، دلسوزی ما و فکر ما را داشته باشند.

شیخ حسین انصاریان در ادامه به جایگاه مجاهدان خدا اشاره کرد و گفت: ذاکر، مداح و مصیبت‌خوان اهل بیت جایگاه بالایی دارد و این فرد با این امتیاز هجرت کرده و به جهاد رفته و در نهایت شهید هم شده و این دیگر خیلی شخصیت و جایگاهش در عالم برزخ بالاست.

این رزمنده دفاع مقدس در پایان صحبت‌های خود خاطره‌ای را برای اولین بار از شهید غلامعلی رجبی، یکی از ذاکران شهید بیان کرد و گفت: سال 67 برای مراسم دعای عرفه در مشهد بودم و قبل از اینکه دعای عرفه را بخواهم شروع کنم به شهید غلامعلی رجبی که در مشهد بود گفته بودم امروز روز عرفه است و حتما برای خواندن نوحه‌ای پیش ما بیا، من خانواده او را می‌شناختم، خانواده بسیار متدینی داشت اما در مجموعه خانواده آن‌ها غلامعلی داری اخلاق بسیار والایی بود، میانه دعا بود که غلامعلی آمد به من گفت من دارم میرم، عملیاتی شروع شده به نام مرصاد که من باید برم و رفت و بعد خبر شهادتش را آوردند. خیلی من داغدار شدم، خیلی شهدا بودند که داغشان بر دل همه ما سنگین بود، خیلی متاثر و ناراحت بودم خیلی کم تحمل شده بودم برای چند تا شهید هم اینطوری شده بودم یکی از آنان هم ایشان بود، یکی مرحوم شهید کریمی بود، دیگری حاج همت بود که خودم درون قبر گذاشتمش، چند شهید دیگر هم بودند، خدا رحمتشان کند، رضا دستواره بود، مرحوم عبادی بود، مرحوم ورامینی بود؛ اینها هر کدام که شهید شدند انگار بدنه‌ای از وجود من کم می‌شد، حالا به کسی هم نمی‌گفتم و الان اولین شبی است که این حرف‌ها را می‌زنم، اینقدر فکرم درگیر غلامعلی بود که فکر کنم خودش باعث آرامش من شد. من زیاد اهل خواب تعریف کردن نیستم مگر اینکه مبنای قرآنی داشته باشد، یک شب خواب غلامعلی را دیدم، با علم به اینکه در عملیات مرصاد حضور داشته و شهید شده؛ یعنی میدانستم که شهید شده، از غلامعلی پرسیدم: چه وضعی داری آنجا؟، گفت من در عالم برزخ که وارد شدم، یک چراغ که نمونه‌اش نبود و ندیده‌ام را آورده‌اند و در جای من روشن کرده‌اند ولی سیم و کابل ندارد ولی من به آنان گفته‌ام این چراغ از کجا نور می‌گیرد و دارد نور افشانی می‌کند، گفتند از طرف اباعبدالله‌الحسین(ع)، گفت تعمیم این نور از طرف سیدالشهدا است.

وی در ادامه گفت: با دیدن این خواب آرامش گرفتم و این نشانه مومن مجاهد ذاکر شهید است و امشب من برای همین آمده‌ام پیش شما یادگاران شهدا، دیدن شما مجاهدان عبادت است.

***
طلایی: ذاکران دفاع مقدس رابط بین رزمندگان و اهل بیت (ع) بودند

دکتر مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی کوتاه در این مراسم به نقش ذاکرین اهل بیت در جبهه ها اشاره کرد و گفت: هر کدام از ذاکرین شهید علاوه برآنکه رزمنده بودند، در گردان‌ها و سنگرها هر وقت محافلی برپا می شد با نفس گرم خودشان، با قصیده ها و اشعارشان شور حسینی را در فضای جبهه ها ایجاد می‌کردند؛ به خصوص در ایام عملیات و شبهای عملیات این نفس گرم ذاکرین شهید ما بود که حقیقتا یک ارتباط و پیوند ویژه‌ای را بین بچه‌های رزمنده و اهل بیت برقرار می‌کرد.

وی با اشاره به عدم حضور دکتر قالیباف در این مراسم علت آن را سفر شهردار تهران اعلام کرد و گفت: به نیابت از ایشان از تمامی عزیرانی که این محفل را برگزار کردند تشکر می‌کنم و هم از بابت اینکه به علت سفر توفیق نداشتند در این جمع نورانی حضور داشته باشند و در خدمت شما باشند عذرخواهی می کنم.

در ادامه این مراسم حاج نریمان پناهی - مداح اهل بیت - به ذکر مصیبت اهل بیت (علیهم السلام) پرداخت و در پایان این یادواره از 32 خانواده شهید ذاکر شهر تهران تجلیل به عمل آمد. پ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس