حجم واردات به کشور طی 7 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 41 درصد رشد نشان می‌دهد.

گروه اقتصادی مشرق-وزن واردات به کشور در 7 ماه نخست امسال به 22 میلیون و 906 هزار تن رسید؛ در حالی که در مدت مشابه سال قبل وزن واردات به کشور 16 میلیون و 198 هزار تن بود.

از لحاظ ارزش دلاری نیز رقم واردات به کشور نسبت به سال قبل 25 درصد افزایش یافته است. در 7 ماه نخست سال 92 ارزش دلاری واردات به کشور 24 میلیارد و 272 میلیون دلار بود که در سال جاری به 30 میلیارد و 271 میلیون دلار افزایش یافته است؛ به عبارتی در سال جاری حدود 6 میلیارد دلار کالای بیشتری به کشور وارد شده است.

اقلام عمده وارداتی به کشور کالاهای مصرفی هستند و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای جایی در اقلام عمده وارداتی ندارند.

طبق آمار گمرک، گندم با یک میلیارد و 299 میلیون دلار، خودرو با 969 میلیون دلار و برنج با 925 میلیون دلار مهمترین کالاهای وارداتی به کشور در 7 ماه اول امسال بوده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد حجم واردات گندم به عنوان مهمترین کالای وارداتی به کشور نسبت به سال قبل دو برابر شده است. در 7 ماهه امسال 3 میلیون و 753 هزار تن گندم به ارزش یک میلیارد و 299 میلیون دلار به کشور وارد شده است. در مدت مشابه سال قبل وزن و ارزش واردات گندم به ترتیب یک میلیون و 672 هزار تن و 666 میلیون دلار بود.

واردات 7 ماهه از لحاظ وزن 41 درصد افزایش یافت/ واردات گندم دو برابر شدطی این مدت، ارزش دلاری واردات خودرو نیز 84 درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمار گمرک، تنوع کالاهای وارداتی به کشور نیز در 7 ماهه امسال نسبت به سال گذشته، افزایش یافته است. در سال جاری بالغ بر 5271 نوع کالا به کشور وارد شده، در حالی که سال قبل 4690 نوع کالا به کشور وارد شده بود.

آمار و ارقام اصلی مربوط به واردات، مایه نگرانی است؛ زیرا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقتضا می‌کند که کشور به سمت کنترل و مدیریت واردات حرکت کرده و از واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی پرهیز کند.

کاهش وابستگی به واردات کالاهای اساسی و کنترل واردات کالاهای لوکس (مثل خودرو) نیز از اقتضائات سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. متاسفانه نهادهای ذی‌ربط در این زمینه‌ها عزمی برای پیگیری اقتضائات اقتصاد مقاومتی از خود نشان نداده اند و تسهیل واردات را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند که نتیجه این سیاست‌ها در آمار گمرک، پدیدار گشته است.

ضروری است مجلس در قانون بودجه سال آینده، تکالیفی را در زمینه کنترل واردات به دولت ابلاغ کند تا از تداوم اتخاذ سیاست‌های زیانبار در این حوزه، جلوگیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مازندرانی ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    دم دولت گرم که واسه این چرندیات پشیزی ارزش قائل نمیشه
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    سلام با سوادا!!!!!!!! خرید گندم در جهت اقتصاد مقاومتی چون دکتر جونتون تمام ذخایر گندم رو تمام کرده بود و گندم رو از خودکفایی به وابستگی زیاد رسونده است
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    چرا بعضی از مسئولا از خواب خرگوشی بیدار نمیشن؟ بفهمید! گندم محصول استراتژیکه آخه چرا وارد میکنید؟ برید ببینید آمریکا وضع گندمش چه طوریه ما چطوری هستیم. چرا کشور امام زمان رو وابسته این اجنبی ها میکنید؟
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    واقع متاسفم برا بعضی ها که اسمشونو گذاشتن مسئول البته فقط اسمشو یدک میکشن اما تو قیامت باید جواب بدن چرا شیعه خونه امام زمانو به این روز انداختن.
  • رضا ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل...
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    گندم را از کشاورزان بدبخت بخرند تا تولید زیاد شود
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    استاد رائفی پور سخنرانی بسیار زیبا جالب وآموزنده ای داره به اسم صنعت کشاورزی ،فرصت ها و تهدید ها به نظر من فوق العادس حتما دانلود کنیدو گوش کنید.
  • ناشناس ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    به این میگن اداره اقتصاد کشور با روش بچه پولداری ! انگار نه انگار که تحریم هستیم و مشکلات ارزی داریم !
  • ناشناس ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    مجلس شورای اسلامی باید دولت را به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی الزام نماید .
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    حالا یکی از دوستان واسه من بگه چطور این وضع گندم رو که میدونید چقدر مهمه و در کشور ما از همه جا مهمتره و با توجه به اینکه مزارع زیادی هم برای افزایش سهمیه آب شهرها تعطیل شده اند و به کشاورزها عوضش پول داده شده، (با جمعیت فعلی ایران که گویا کمبود جمعیت داریم!!!) چطور " طرح افزایش جمعیت " رو توجیه می کنید؟؟؟
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    عزیزم ذخایر سیلوها برای مصرف همان سال است.
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    منابع طبیعی کشاورزهای بیچاره ای رو که گندم دیمی کشت میکنند دستگیر و به مراجع قضایی معرفی میکند.
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    اینها دارن همه چیزو نابود میکنن ،با واردات گوشت قرمز و مرغ و... کشاورزی و دامداری و پرورش طیور رو به نابودی است.
  • ریاستی ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    باید اول اعتقاد مقاومتی شکل بگیره مانند اعتقاد ما میتوانیم تا این ایده تو مسیر عمل بیفته ونهایتا با این بروکراسی اداری بیمار این دولتها اگر اعتقاد هم داشته باشند نمیتونند ضمن اینکه این عرصه نیاز به مدیران جوان داره که این دولت هم به این یکی اعتقاد نداره خلاصه کلاف سر در گمیست
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    محمود هم تو دوران خشکسالیش سیلو زده؟
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    روش های کاشت، داشت، برداشت و آبیاری در ایران سنتی و "کم بازده" و توام با اسراف زیاد است و مسئولین هم برای ارتقاء آن تلاشی نمی کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس