کد خبر 36121
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۹

هفته‌نامه "اکونوميست" نوشت، رژيم هاي عربي در واکنش به اعتراضات سياسي در کشورهاي خود، تلاش مي کنند با دادن پول وفاداري مردم را هر چند براي مدت کوتاهي کرايه کنند.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه العالم، اکونوميست در اين مقاله تاکيد کرد، رژيم هاي عربي مانند مبارک که در ابتداي ناآرامي ها به نيروهاي امنيتي خود براي حمله به مردم پول داده بود، سعي مي کنند با توزيع پول و امتياز هاي مختلف، مردم معترض را آرام کنند و به خانه‌هايشان بفرستند.

اين هفته نامه مي نويسد: اکثر رژيم هاي عربي بر حجم پرداختي‌هاي مستقيم و غيرمستقيم به مردم افزوده‌اند. به صورتيکه عربستان سعودي با اختصاص بودجه‌اي ?? ميليارد دلاري ?? درصد بر حقوق مردم افزوده است.

برخي کشور‌ها از جمله ليبي، بحرين و کويت علاوه بر اين براي ساکت کردن تظاهرکنندگان و مخالفان وعده داده‌اند که به هر شهروند چند هزار دلار مي پردازند. در کويت اين مبلغ حدود ? هزار دلار براي هر نفر و در بحرين حدود 2500 دلار است. علاوه بر اين کويت و بحرين امتيازات ديگري مثل يک سال مواد غذايي مجاني يا کمک هزينه صد دلاري براي هر خانوار را نيز در دستور کار خود قرار داده‌اند.

اين هفته‌نامه خاطرنشان کرد: در اين ميان بالاترين رقم براي مقابله با موج ناآرامي‌هاي سياسي، طرح دولت‌هاي عربي براي افزايش سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي مربوط به صنايع نفت و گاز است. در همين راستا عربستان سعودي اعلام کرده است که حدود 500 ميليارد دلار در اين زمينه سرمايه‌گذاري مي کند. الجزاير هم قرار است ??? ميليارد دلار را تا سال ???? در اين صنايع سرمايه‌گذاري کند. امارات متحده نيز در نظر دارد با اختصاص ?? ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي کشور نرخ بهره را کاهش داده و زمينه را براي رونق اقتصادي فراهم کند.

اکونوميست تاکيد کرد که براي رژيم هاي عربي نتايج سياسي کوتاه‌مدت در اولويت قرار دارد، ولي با توجه به شکست حسني مبارک در اين اقدامها، بايد در موفقيت رژيم هاي عربي در اين طرح ها شک کرد. چراکه باتوجه به واکنش رسانه‌ها مي‌توان گفت، حتي عربستان که سخاوتمندانه‌ترين ريخت و پاش‌هاي مالي را در پيش گرفته است، راه به جايي نخواهد برد.

اين هفته نامه اقتصادي خاطرنشان کرد: موجوديت بيشتر رژيم هاي عربي اکنون با تهديدهايي جدي مواجه شده است، به همين دليل آنها به پيامد اقدامات خود توجهي ندارند، ولي بدون شک پيامدهاي اين اقدامات به صورت بحراني ديگر دامن آن‌ها را خواهد گرفت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس