به گزارش مشرق، ايرنا نوشت، تلويزيون يکي از رسانه هاي تاثيرگذار و اولين مرجع مردم براي سپري کردن اوقات فراغت است.
دسترسي به تلويزيون امروز ساده ترين کار ممکن براي مخاطبان بوده و فراگيري تلويزيون آن را به يکي از تاثيرگذارترين رسانه ها تبديل کرده است.
در اين ميان با توجه به گسترش روز افزون شبکه هاي فارسي زبان، رسانه ملي کار دشوارتري را پيش رو دارد. امروز تنها مرجع مردم شبکه هاي تلويزيوني داخلي نيست و شبکه هاي فارسي زبان تلاش مي کنند خود را به عنوان رقيب جدي براي رسانه ملي مطرح کنند.
در اين شرايط و با توجه به گستردگي چنين شبکه هايي کار مديران رسانه ملي و برنامه سازان اين رسانه دشوار تر از گذشته است و ديگر نمي توان با اکتفا به برنامه هاي سطحي و کليشه اي، مخاطب را پاي تلويزيون نگه داشت.
برنامه هاي نوروزي امسال در يک نقطه مشترک بودند. در همه برنامه ها يک يا دو مجري پذيراي ميهماناني بودند و از آنان در مورد آثار جديدشان مي پرسيدند و در نهايت از آنان مي خواستند تا عيد نوروز را به هموطنان تبريک بگويند.
نکته ديگر آنکه متاسفانه در برخي شبکه ها اجراي مجريان ضعيف بود و براي گذران وقت از هر بابي همچون تولد فرزند و همسر و... سخن مي گفتند.
از ديگر نکات قابل توجه برنامه هاي نوروزي امسال در هنگام تحويل سال، حضور خوانندگان پاپ در رسانه ملي بود که به گفته خود اين خوانندگان، آنان براي نخستين بار در رسانه ملي حضور يافته بودند.
نفس اين اقدام قابل تحسين است و حضور اين خوانندگان در رسانه ملي براي نسل جوان جذابيت هاي خاص خود را دارد اما بايد پذيرفت که نمي توان با اکتفا به حضور چند خواننده پاپ که به تازگي نامي براي خود دست و پا کرده اند، بر ديگر ضعف هاي برنامه هاي نوروزي سرپوش گذاشت. به نظر مي رسد دست اندرکاران رسانه ملي با اين اقدام تنها صورت مسئله را پاک کردند و از طراحي هدفمند و متنوع برنامه هاي تلويزيوني باز ماندند. اين ذهنيت نادرست از سال هاي قبل در رسانه ملي شکل گرفته که برنامه هاي تحويل سال تنها بايد محدود به دعوت از چند بازيگر، خواننده و چهره ورزشي باشد.
اين فقدان برنامه ريزي و خلاقيت در گزارش هاي مردمي نيز ديده مي شود به گونه اي که در همه اين گزارش ها نيز يک سئوال مشترک بود: 'در سال جديد چه آرزويي داريد'؟ اين سئوال سال هاي متمادي است که در ايام عيد و در گزارش هاي مردمي از مخاطبان پرسيده مي شود و دست اندرکاران اين برنامه ها حتي در طراحي سئوالات جديد و متنوع به خود زحمت فکر کردن هم نمي دهند.
به هر حال برنامه هاي تلويزيوني نياز به بازنگري جدي دارند. خلاقيت، حلقه گمشده چنين برنامه هايي است و متاسفانه فقدان نوآوري در بسياري از برنامه هاي سيما در سال گذشته نيز ديده شد. برنامه هاي تلويزيوني نيازمند به روز رساني هستند و نمي توان با نگاهي کهنه مخاطبان را راضي کرد.
بررسي و ارزيابي برنامه هاي تلويزيوني از سوي کارشناسان و برطرف کردن نقص هاي موجود به طور حتم در بهبود کيفي برنامه هاي صدا و سيما تاثير بسزايي خواهد داشت مشروط بر آنکه دست اندرکاران اين رسانه تلاش نکنند با گرفتن گزارش هاي مردمي هدفمند بر ضعف هاي خود سرپوش بگذارند.
کد خبر 36073
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۳
- ۰ نظر
- چاپ
فقدان خلاقيت در برنامه هاي نوروزي صدا و سيما در سال 90 موجب شد تا اين رسانه در برنامه هاي تدارک ديده شده در هنگام تحويل سال نو نمره در خوري نگيرد. <BR>