کد خبر 36026
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰

مقامات اسرائيلي در آستانه جشن پوريم يهوديان، تمامي گذرگاه‌هاي ميان نوار غزه و سرزمين‌هاي اشغال‌شده را مسدود کرده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از پرس تي‌وي، رژيم اسرائيل شنبه (28 اسفند) اعلام کرد، در روز جشن پوريم تمامي گذرگاه‌هاي غزه بسته خواهند بود.

اين در حالي است که، گروه‌هاي حامي حقوق بشر معتقدند، اين اقدام بيش از پيش ماهيت نژادپرستانه اسرائيل را نمايان مي‌کند.

کارشناسان اقتصادي نيز در واکنش به اين اقدام گفتند، بسته‌شدن گذرگاه‌هاي مرزي غزه، با تعطيلات آخر هفته و تعطيلات يهوديان مصادف است و اين اقدام موجب ضربه‌زدن بيشتر به اقتصاد بحران‌زده غزه مي‌شود.

معين رجب، اقتصاددان فلسطيني مي‌گويد، رژيم اسرائيل از هر بهانه‌اي استفاده مي‌کند تا گذرگاه‌هاي غزه را ببندد و وضعيت اقتصادي غزه را بيشتر دچار مشکل کند.

پس از پيروزي حماس در انتخابات سال 2006 فلسطين و تسلط دولت مردمي اين جنبش فلسطيني بر امور نوار غزه در سال 2007 ميلادي، اسرائيل و مصر اين منطقه را تحت محاصره قرار داند.

اسرائيل از آن زمان گذرگاه‌‌هاي نوار غزه را بسته و اين منطقه فقيرنشين فلسطيني را از زمين و دريا محاصره کرده است.

سال گذشته و در پي انتقادهاتي شديد بين‌المللي از اين اقدام غيرانساني، اسرائيل از کاهش محاصره غزه خبر داد اما سازمان ملل و گروه‌هاي حقوق بشري آن را ناچيز دانسته‌و اعلام کرده‌اند، اين محاصره، فشار اقتصادي شديدي را به مردم نوار غزه تحميل کرده است.

جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) و ديگر گروه‌هاي فلسطيني و همچنين بسياري از کشورهاي جهان در پي تصويب طرح کاهش محاصره غزه، تصميم اسرائيل مبني بر کاهش محاصره بحران‌زاي غزه را بهانه‌اي براي گمراهي مجامع بين‌‌المللي و ادامه محاصره مردم محروم اين منطقه دانستند.

محاصره همه‌جانبه غزه در چهار سال گذشته، يک و نيم ميليون ساکن اين منطقه فقيرنشين را با کمبود شديد کالا و اقلام ضروري مانند غذا، پوشاک و دارو مواجه کرده و بر بيم و نگراني جهاني از تشديد بحران انساني در اين منطقه افزوده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس