کد خبر 360024
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲

اکثر مهاجرت‎ها در افغانستان به سمت کشورهای غربی به بهانه‎های رسیدن به زندگی بهتر و آرامش و آسایش است که فقرزدایی اصلی‎ترین محور آن را تشکیل می‌دهد اما بدون شک این امر زمینه‌ساز سلطه‎ غرب می‌باشد.

به گزارش مشرق، اکثر مهاجرت‎ها در افغانستان به سمت کشورهای غربی به بهانه‎های رسیدن به زندگی بهتر و آرامش و آسایش است که فقرزدایی اصلی‎ترین محور آن را تشکیل می‌دهد اما بدون شک این امر زمینه‌ساز سلطه‎ غرب می‌باشد.

مهاجرت به سمت غرب در کشورهای شرقی از پیشینه چند صد ساله برخوردار بوده و همچنین تعداد افرادی که از کشور خود متواری شده و به بهانه‎های گوناکون وارد سرزمینی جدید می‎شوند اندک نیست.

در این میان، افغان‎ها بیش از ملت‎های همجوار به کشورهای غربی مهاجرت می‌کنند به امید آن که روزی روزگار به کام‎شان خوش‎تر آید.

به همین دلیل، افغان‎ها سختی‎ها و تلخی‎های راه را بر خود تحمیل می‎کنند تا زندگی خود را تا حدی بر اساس خواست‎هایشان تأمین کنند، اما در این میان هستند افراد و خانواده‎هایی که پیش از رسیدن به این آرزو، ریشه و بنیه خانوادگی خود را همراه با خود نابود می‌کنند.

بر اساس آخرین گزارش‎ها، یک قایق در تنگه «بسفر» دریای «سیاه» و در سواحل «استانبول» ترکیه غرق شد که تمام سرنشینان  آن افغان‎هایی بودند که راهی کشورهای اروپایی می‌شدند.

در این قایق، دست‎کم 24 افغان که 12 کودک و 7 زن نیز شامل آنها بودند در دریا و در راه اروپا غرق شدند که تاکنون سرنوشت زنده بودن آن‎ها مشخص نیست، اما بر اساس آخرین گزارش‎ها این 24 نفر همه از بین رفته‎ و اجساد برخی آن‎ها نیز از آب خارج شده است.

این افغان‎ها و میلیون‎ها افغان مهاجر دیگر بدون شک از وجود مشکلات سخت و فزاینده در کشور خود رنج می‎برند و برای بُرون‎رفت از چالش‎های موجود این راه را با وجود مشکلات و مشقت‎های بسیار ممکن و میسر می‌پندارند.

ناامنی‎ و خشونت‎های روز افزون، فقر اقتصادی شکننده، نبود امکانات زندگی و در مواردی هم دلائلی همچون وجود دشمنی‎های شخصی، اصلی‎ترین عامل مهاجرت افغان‎ها به اروپا و آمریکا است.

با یک نگاه گذرا و توجه خردمندانه به اعمال سیاست‎های غرب در آسیا به ‎ویژه افغانستان می‎توان مدعی شد که وجود تروریست‎ها عامل مشقت‎های گسترده در ابعاد مختلف زندگی افغان‎ها بوده که همین امر ارتباط مستقیم و مستحکمی با اعمال سیاست‎های غرب دارد.

شاید این ادعا تاز‎گی نداشته باشد که غرب با سیاست حمایت از تروریسم برنامه‌های شوم و استعمارگرایانه خود را پیاده می‌کند.

غرب با همکاری برخی کشورهای متحد، فرودست و فرمان‎بردار خود به مخالفت‎ها در افغانستان دامن‎زد و پس از آن با همین کشورها تروریسم را بنیان‎گذاری کرده و برای حضور خود از دست ساخته خود که همان طالبان و القاعده است استفاده کرد تا اکنون که همین گروه‌ها 13 سال حضور نظامی و سیاسی غرب در افغانستان را مهیا کردند.

در 13 سال گذشته با وجود حضور بیش از صدهزار نظامی غربی همین کشورها نخواستند که صلح در افغانستان تأمین شده و زمینه‎های ریشه‎کن‎سازی تروریست‎ها از قلمرو افغانستان مساعد شود.

این نظامیان در مناطق مختلف افغانستان لانه‎سازی کرده و از این طریق با حمایت تروریسم، ناامنی‎ها را گسترش دادند و سبب افزایش فقر اقتصادی، مهیا نشدن امکانات و زمینه‎های زندگی بهتر برای مردم شدند.

به نظر می‎رسد، غرب با این کار در کنار تداوم حضور نظامی در افغانستان توانست به هدف دیگر خود که همانا تسلط بر افکار نسل نو افغان‎ها است نیز دست یابد زیرا غرب که خود زمینه‎های مهاجرت اجباری هزاران افغان را مساعد کرد اکنون از این افغان‎ها استفاده خواهد کرد.

غرب به مهاجرین افغان یارانه می‎دهد، زمینه کار و آموزش را برایشان مساعد می‎کند تا همین نسل نو افغان‎ها را بر وفق مراد خود تربیت کرده و افکار آن‎ها را به دور از حس وطن پرستی و اسلام‎دوستی هدایت کرده و پس از آن برای انجام مأموریت خود وارد افغانستان کند.

بدون شک، جوانان نیرومند و تحصیل کرده غرب که از آموزه‎های اسلام دور و از حس وطن پرستی بی بهره‎اند، سیاست‎های غرب را در خاک خود اعمال کرده و در کنار دیگر پیامدهای منفی، استعمار دائمی و تهاجم فرهنگی غرب را نیز به همراه خواهند داشت.

در این صورت می‎توان گفت: زمینه‎های مهاجرت افغان‎ها توسط غرب مهیا شده و آن را برای تسلط و تداوم استعمار و همچنین تهاجم فرهنگی خود ادامه می‌دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    برده داری که در همین ایران با کارهایی از قبیل عدم اجازه تحصیل برای افغان ها در خیلی از مدارس کشور سه برابر بودن هزینه تحصیل برای تحصیل حتی در مدارس ابتدایی عدم اجازه خرید مسکن خودرو موتور سیکلت و..به نام خودشون و...میشه هم در این مهاجرت ها تاثیر زیادی داره
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    مشرق خداوکیلی خجالت نمیکشی؟؟بگین ما به عنوان داعیه دار و پرچم دارد شیعه برای شیعیان بدبخت و بینوا افغانستان که به ایران میان حالا قاچاقی یا قانونی چه کار کردیم؟؟به جز تحقیر و ناسزا و تهمت و واداشدنشون به کارهای پست کار دیگه ای کردیم؟؟کاری به اون جمعیت جانی جنایتکارشون ندارم فقط شیعه هاشون..تو قم چند شب به هیت سینه زنیشون رفتم و بازهم میرم چون خلوص نیت و ولایت پذیری و سادگی در اعمالشون مشخصه و چنان به عزادار سید الشهدا احترام میزارن که انگار طرف ریس جمهوره..با همه کاستی هاشون تو هیاتشون غذای خودشون رو به مهمانها و ظعیف تر از خودشون میدن تو همین قم یه نفر با ماشین زده به یه بچه 3 ساله افغانی که از هیت میومده اومده پایین زده تو گوش پدر بچه که گم شید از ایران برید و دیه نمیدم.. یا اون یکی بحران کم ابی رو انداخته گردن این بینواها ..به عنوان یه شیعه شرمنده ام از امام زمان ..برید شمام شرمنده باشید که کاری جز فرافکنی ندارین..حتی از حقوق اولیه محرومن ..هرچند که سیاسی کاری میکنی و نشر نمیدی ولی اگه میخوای ثواب ببری یه گذارش کامل از وضعیت شیعه های افغانی تو قم و مشهد تهیه کن..حقیقت رو !!!
  • مجید ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    برعکس غرب، ایران در طی سی سال حضور مهاجرین افغان با ایجاد محدودیت های تحصیلی و شغلی واجتماعی افغانها را از خود رانده است،و به جای استفاده از استعداد ها و نخبه های افغان و جذب انها فقط از انها در کارهای یدی استفاده کرده است.ما دوستی داشتیم که با داشتن مدرک فوق لیسانس مشغول چاه کنی بود و بعد از رفتن قاچاقی به سوئد توانست در انجا به کار در رشته خود مشغول شود و در عین حال به تحصیل خود ادامه میدهد . درصد زیادی از مهاجرین افغان قبل از اروپا در ایران ساکن بودند.
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    ممنون مشرق
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    و حالا کاربران ایرانی بهتر میفهمند کسانیکه در هنگام رونمایی از دستاوردهای ایران علیه ان کامت میگذارند اهل کدام کشورند!!!! 35 سال است به بهانه های مختلف افاغنه را در سفره ایرانی شریک کرده اید جز مواد مخدر و تروریسم و بستن اب به روی مردم سیستان و...چه سودی برای این کشور داشته اند.زمان ان فرا رسیده به خواست اکثریت جامعه ایرانی گوش داده شود و این مهمانان همیشه مهمان از کشور اخراج شوند. ببینیم مشرق منتشر میکنه یا مثل موارد اینچنینی خلاف تفکرات پوسیده متوهمین است و سانسور میشه.نظر ملت در مورد افاغنه توی جامعه مشخص است حتی اگر این نظر اکثریتی در سایت های افراطی سانسور بشه!!!!!!!!
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    روانی نژاد پرست
  • هومن ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    0 0
    با احترام برای ملیت افغان؛ باید دانست که آنان میهمان بوده اند.
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    جوانان ایرانی خودشون اینجا بیکارن من خودم فوق لیسانسم و کار ندارم اونوقت تو نگران افغان هایی حتما خودتم افغانی هستی که داری اینجوری حرف میزنی
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    اینکه بخوایم مسکن و زمین به نام افغانی کنیم احمقانه ترین کار دنیاست تو خودت هم افغانی هستی مگه نه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس