امیر قلعه نویی و عبدالصمد مرفاوی تاکنون 7بار با هم روبرو شده اند که 3برد سهم قلعه نویی بوده،2دیدار مساوی شده و 2برد سهم مرفاوی بوده است.

جدال یاران قدیمی به روایت آمارگروه ورزشی مشرق - استقلال و صبا در ایستگاه سیزدهم لیگ برتر فردا (جمعه) به مصاف هم می‌روند تا تقابل تماشایی آنها با حضور امیر قلعه‌نویی و صمد مرفاوی روی نیمکت دو تیم حساس هم ‌شود. صبا اولین بار در چهارمین دوره لیگ برتر پای به این رقابت‌ها گذاشت تا از آن زمان تاکنون دو تیم 20 مرتبه با یکدیگر در سطح اول فوتبال ایران دیدار کنند.

صلح حاصل نبرد اول

استقلال و صبا اولین بار جمعه 27 شهریور ماه سال 83 با هم در لیگ چهارم روبه‌رو شدند که نتیجه تلاش‌شان تساوی یک- یک بود. آبی‌ها برای اینکه به نخستین پیروزی‌شان مقابل این تیم برسند، در نیم‌فصل دوم لیگ یاد شده، 3 بر یک صبا را شکست دادند. از آن روز تاکنون(جمعه 2 بهمن 83) 9 سال و 9 ماه و 7 روز گذشته است.

پیروزی های خاص

استقلال طی 10 دوره اخیر لیگ برتر به 9 پیروزی برابر صبا دست پیدا کرده است. بهترین پیروزی آبی‌ها برابر رقیب روز جمعه‌شان، هفته اول لیگ پنجم رقم خورد. استقلال جمعه 11 شهریور سال 84 با گل‌های رضا عنایتی(2)، نیکبخت‌واحدی و سیاوش اکبرپور صبا را 4 بر یک شکست داد. این بازی 9 سال و یک ماه و 26 روز قبل برگزار شد!

آبی‌ها یک بار هم در نیم‌فصل دوم لیگ یازدهم(25 فروردین 91) صبا را 3 تایی کردند. 2 سال و 6 ماه و 15 روز قبل پژمان منتظری(15)، گوران یرکوویچ(26) و میثم حسینی(43) نیمه اول بازی را برای صبا جهنم کردند تا استقلال در ایستگاه سی‌ام لیگ 11، 3 امتیاز شیرین بگیرد.

شیث وگلی که به آبی ها زد

صبا طی 20 دیدارش برابر استقلال فقط 2 مرتبه موفق شد تا این تیم را شکست دهد.

صبا اولین بار در لیگ هشتم موفق شد استقلال را شکست دهد. جمعه 22 شهریور سال 87 ‌گل‌های شیث رضایی(39)،‌ عادل کلاه‌کج(71) و فریدون فضلی(93) باعث شد تا این تیم هم تک‌گل سیاوش اکبرپور(57) را خنثی کند و هم در ایستگاه ششم لیگ هشتم پیروزی برابر استقلال را تجربه کند. از برگزاری جشن نخستین برتری صبا مقابل آبی‌ها دقیقا 6 سال و یک ماه و 16 روز می‌گذرد.

صبا 4 سال و 7 ماه است استقلال را نبرده

صبا دومین و آخرین پیروزی‌اش مقابل استقلال را در لیگ نهم ثبت کرد. یکشنبه 15 فروردین ماه سال 89 گل‌های جابر انصاری(76) و دیگو سلمیتینو(پنالتی- 93) استقلال را که با گل دقیقه 33 آرش برهانی پیش افتاده بود با شکست روبه‌رو کرد. از آن تاریخ تاکنون 4 سال و 6 ماه و 24 روز می‌گذرد و این در نوع خود جالب است.

اخراجی سرشناس

دیدارهای صبا و استقلال در مقاطعی به خاطر حساسیت‌های ایجاد شده به حواشی هم آغشته شده است. حضور برخی از استقلالی‌های سابق در صبا و نشستن مربیان آبی روی نیمکت این تیم هم بر حساسیت‌های یاد شده گاه و بی‌گاه افزود.

امیرحسین صادقی مدافع استقلال اولین اخراجی بازی‌های این دو تیم بود. امیرحسین در بازی چهارم این دو تیم(لیگ پنجم- هفته شانزدهم) ابتدا دروازه حریف را باز کرد و بعد از زمین اخراج شد تا تاثیرگذارترین چهره بازی باشد. آن دیدار یک – یک به اتمام رسید.

در بازی ششم این صبا بود که قربانی داد. این مرتبه امیرحسین یوسفی و سعید بیگی از زمین اخراج شدند تا صبا برای دقایقی 9 نفره بازی هفته بیستم لیگ ششم را برابر استقلال دنبال کند. بازی چهارم اسفند ماه 85، 3 بر 2 به سود آبی‌ها خاتمه پیدا کرد. آن روز علی علیزاده، علی انصاریان و امیرحسین صادقی برای استقلال گل زدند و 2 گل صبا توسط حامد حاجتی و سهراب بختیاری‌زاده به ثمر رسید.

کارت قرمز چهارم برای مجیدی

فرهاد مجیدی چهارمین اخراجی دیدارهای دو تیم در لیگ برتر بود. صبا با گل دقیقه 5 محمد نوری کاپیتان فعلی پرسپولیس از ‌آبی‌ها در بازی هفته سیزدهم لیگ نهم جلو بود که آرش برهانی با گل دقیقه 54 خود آب رفته به جوی را بازگرداند. با این حال اخراج فرهاد مجیدی حساب و کتاب‌های استقلال را برای رسیدن به 3 امتیاز بازی برهم زد. اخراجی بعدی آبی‌ها حنیف عمران‌زاده بود. مدافع مازنی استقلال در بازی رفت لیگ دهم اخراج شد. این بازی با گل به خودی پژمان نوری و گل آرش برهانی برای استقلال یک – یک مساوی شد.

7

آخرین اخراجی‌های دیدارهای استقلال و صبا، آبی نبودند! در بازی رفت لیگ یازدهم(هفته سیزدهم) صبا با گل دقیقه 3 عنایتی پیش افتاد اما آرش برهانی 16 دقیقه بعد بازی را به تساوی کشاند. در ادامه میلاد نوری هافبک صبا اخراج شد تا ششمین کارت قرمزی تاریخ بازی‌های دو تیم باشد.

در لیگ دوازدهم دوباره قرعه اخراج به نام صبایی‌ها افتاد. این بار در ایستگاه 28 لیگ سهراب بختیاری‌زاده، استقلالی سابق صبا کارت قرمز گرفت تا هفتمین اخراجی دو تیم لقب بگیرد.

ضربه 51

آخرین گل صبا به استقلال را رضا عنایتی زد. مهاجم محبوب هواداران آبی 10 ماه و 8 روز قبل در ایستگاه نوزدهم لیگ سیزدهم دروازه استقلال را(دقیقه 80) باز کرد. البته آبی‌ها پیش از این با 2 گل قاضی و منتظری سند پیروزی‌شان را امضا کرده بودند.

صبایی‌ها در طول ادوار لیگ موفق شدند 19 مرتبه دروازه آبی‌ها را باز کنند. در مقابل استقلالی‌ها 31 بار گلر و مدافعان صبا را به زانو درآوردند. حال باید دید فردا گل پنجاه و یکم دیدارهای این دو تیم را چه کسی خواهد زد؟

 بازیکنان امسال استقلال که سابقه گلزنی برابر صبای قم را دارند:
 
1.محمدرضا خرسندنیا:1گل(با پیراهن گهر درود لرستان)
2.امیرحسین صادقی:2گل(با پیراهن استقلال تهران)
3.حنیف عمران زاده:1گل(با پیراهن پاس همدان)
4.امید ابراهیمی:1گل(با پیراهن فولادمبارکه سپاهان اصفهان)
5.پژمان نوری:1گل(با پیراهن پرسپولیس تهران)
6.آرش برهانی:10گل(2 گل با پیراهن پاس تهران،8گل با پیراهن استقلال تهران)
7.محمد قاضی:3گل(1گل با پیراهن ذوب آهن اصفهان،2گل با پیراهن استقلال تهران)
8.کرار جاسم:1گل(با پیراهن تراکتورسازی تبریز)
9.مهدی کریمیان:3گل(1گل با پیراهن ذوب آهن اصفهان،2گل با پیراهن برق شیراز)
10.میلد فخرالدینی:1گل(با پیراهن صنعت مس کرمان)

بازیکنان امسال صبای قم که سابقه گلزنی برابر استقلال را دارند:
 
1.احمد حسن زاده:2گل(با پیراهن صنعت مس کرمان)
2.حسین بادامکی:1گل(با پیراهن ابومسلم خراسان)

* هیچ یک از بازیکنان امسال استقلال سابقه بازی برای صبا را ندارند

بازیکنان امسال صبا که سابقه بازی در استقلال را دارند:
 
1.هادی شکوری به مدت 3 فصل
2.پیروز قربانی به مدت 8فصل

جدال یاران قدیمی به روایت آمار

* امیر قلعه نویی و عبدالصمد مرفاوی تاکنون 7بار با هم روبرو شده اند که 3برد سهم قلعه نویی بوده،2دیدار مساوی شده و 2برد سهم مرفاوی بوده است.

امیر قلعه نویی در دوران سرمربیگری تاکنون 18 بار با صبا روبرو شده که 7برد،7تساوی و 4شکست ماحصل جدال‌های او با صبا بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس