کد خبر 35810
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۷

استانهاي مرزي غرب و جنوب ايران که در دوران دفاع مقدس صحنه رشادت هاي دليرمردان اين سرزمين بودند، علاوه بر ديدني هاي طبيعي و تاريخي، آثار زيادي از اين رشادت ها را در خود جاي داده‌اند

به گزارش مشرق به نقل از ايرنا، وقتي قرار است تعطيلات نوروز را به گردشگري و تفريح بگذرانيم، از انصاف به دور است که ايثارگران و شهيداني را که در راه دين و دفاع از مملکت اسلاميمان به شهادت رسيدند فراموش کنيم؛ در حاليکه با سفر به مناطق دوران دفاع مقدس، علاوه بر تجديد بيعت با اين عزيزان مي توان از جاذبه هاي گردشگري اين مناطق نيز بهره برد.
بسياري از مردم همه ساله در قالب کاروان هاي راهيان نور براي زيارت محل عروج شهداي دفاع مقدس از مناطق جنوب و غرب کشور ديدن مي کنند، اما آب و هواي گرم و بهاري اين مناطق در کنار بازديد از عرصه هاي هنرنمايي دلير مردان ايران زمين در ايام نوروز صفاي ديگري دارد.
استان هاي خوزستان، ايلام، کرمانشاه و کردستان ازجمله استان هاي درگير در هشت سال دفاع مقدس ايران و عراق بودند؛ به همين دليل مناطق جنگي و آثار زيادي از رشادت هاي رزمندگان، ايثارگران و شهيدان در اين استان ها به يادگار مانده است.
شلمچه، طلائيه، دهلاويه، هويزه، فتح المبين، ‌فکه، تنگه چزابه، اروندکنار، پايگاه زيد، پادگان دو کوهه، پادگان گلف، مسجد جامع خرمشهر و شهر خرمشهر از جمله مناطقي هستند که جاذبه هاي بسياري در حوزه گردشگري جنگ در اختيار دارند.

* شلمچه
شلمچه را مي توان مرز خاکي و پاسگاه مرزي ايران و عراق تعريف کرد که اولين محور تهاجم ارتش بعثي عراق به سرزمين ايران در آغاز هشت سال دفاع مقدس بوده است.
شلمچه در استان خوزستان سرزمين با شرافتي است که شرافت خود را از دو حادثه و دو قافله و دو قدم تعريف کرده است: قافله اي از مدينه به سوي خراسان حرکت کرد و امير اين قافله امام هشتم، علي بن موسي الرضا (ع) بود که در مسير خويش از بصره به سوي اهواز بر خاک شلمچه قدم نهاد و شبي را در نخلستان اين منطقه به صبح رساند.
کاروان ديروز امام رضا (ع) با کاروان امروز بسيجيان در شلمچه پيوند خورد و اين است که ديگر شملچه پاسگاه مرزي نيست؛ بلکه مرز ايمان و کفر و صحنه نبرد عاشوراييان عصر انتظاراست. ياران خميني (ره) در شلمچه ايستادند تا ايران سقوط نکند، تا عمليات بيت المقدس و درگيري شديد لشکر پنج نصر در شلمچه و عمليات رمضان و سپس کربلاي چهار و در نهايت حماسه هاي کم نظير وزيباي کربلاي پنج خلق شود.
رزمندگان اسلام با اجراي عمليات کربلاي 5 در دي‌ ماه 1365، اين مواضع را در هم شکستند و شلمچه را آزاد کردند که به پاس رشادت و شهادت رزمندگان اسلام بناي يادبودي در اين منطقه ايجاد شده است.

** طلائيه
طلائيه قطعه اي از بهشت که در منتهي اليه غرب استان خوزستان و نزديک مرز ايران و عراق قرار دارد؛ دشتي وسيع که يادمان شهداي آن به مانند نگيني درخشان در ميان آن کوير سوزان، بوستاني برپا کرده است.
از ميانه جاده اهواز - خرمشهر بايد به ياد ياران عاشورايي امام حسين (ع) تقريبا 72 کيلومتر طي کرد تا به سرزمين ياران عاشورايي خميني (ره) برسيم.
اين منطقه در روزها و شب هاي عمليات خيبر شاهد صحنه هايي بود که صدها سال قبل از آن، کربلا آن را ديده بود. کربلا جاودانه ماند و طلائيه نيز يادمان گشت تا براي هميشه ياد و نام ياران عاشورايي خميني (ره) را زنده نگاه دارد.

** دهلاويه
دهلاويه روستايي در غرب سوسنگرد است که در جريان هجوم دشمن، پس از 10 روز دفاع سرسختانه در24 مهرماه سال 1359 اشغال شد.
ستاد جنگ‌هاي نامنظم به فرماندهي شهيد 'مصطفي چمران' تلاش‌هايي براي آزادي مناطق اشغال شده انجام دادند و سرانجام در 24 شهريور 1360 در عملياتي به نام آيت‌الله مدني (اولين شهيد محراب در تبريز) دهلاويه آزاد شد.
در نزديکي اين روستا يادماني واقع شده که محل شهادت دکتر چمران وزير دفاع و نماينده مجلس به همراه تني چند از همرزمانش است و در کنار اين شهيدان خواهراني از اين سرزمين آرميده اند که به صورت جمعي در اين سرزمين مدفون شدند.

** هويزه
شهر هويزه در 10 کيلومتري جنوب غربي سوسنگرد، مرکز يکي از بخش‌هاي دشت آزادگان است. دشمن در آغاز جنگ با اشغال شمال و شرق هويزه، آن را محاصره کرد.
در عمليات هويزه در 15 دي سال 1359 رزمندگان از اين منطقه نفوذ کردند و به محل استقرار دشمن در جنوب کرخه هجوم بردند و 800 نفر از نيروهاي عراقي را که اين تعداد تا آن روز جنگ، بي‌سابقه بود، اسير کردند.
با شروع پاتک‌هاي دشمن، نيروهاي خط مقدم عمليات که گروهي از پاسداران هويزه، حميديه و اهواز و گروهي از داشجويان پيرو خط امام بودند در محاصره قرار گرفتند و تعدادي از آنان از جمله 'سيد حسين علم‌الهدي' که در آن زمان فرمانده سپاه هويزه بود، به شهادت رسيدند.
در نهايت در عمليات بيت‌المقدس در ارديبهشت ماه 1361 منطقه هويزه آزاد شد و پيکر اين شهدا در مکاني که امروز به عنوان يادمان شهداي هويزه ميزبان زايرين است، کشف شد.

** فتح‌المبين
در اولين روزها‌ي جنگ، دشمن تا پشت رودخانه کرخه جلو آمد و در حاشيه کرخه که مشرف به شهر شوش و جاده‌ انديمشک اهواز بود مستقر شد.
حضور رزمندگان اسلام در اين جبهه، با شکل‌گيري خط دفاعي و اجراي عملياتي تحت عنوان امام مهدي (ع)در سال 1360، مقدمه اجراي عمليات فتح‌المبين شد.
در جريان اين عمليات تعدادي از نيروهاي اسلام که قصد رخنه به سنگرهاي دشمن در شيارهاي المهدي، شيخي و شليکا را داشتند با سنگرهاي کمين دشمن درگير شدند که منجر به شهادت تعدادي از رزمندگان شد.
مزار شهداي گمنام عمليات فتح‌المبين و سنگرها و شيارهاي به جاي مانده آن زمان بيانگر حماسه‌اي است که رزمندگان ايران در اين مکان خلق کردند.
در اين عمليات شهيدان 'حسين خرازي' فرمانده لشگر 14 امام حسين (ع) و 'محسن وزوايي' از لشگر 27 حضرت رسول (ص) بيشترين نقش را در شکست عراقي ها در محور رقابيه به عهده داشتند.

** فکه
اين منطقه در شمال غربي استان خوزستان قرار دارد که از شمال به منطقه چنانه، از غرب به خط مرزي ايران و عراق، از شرق به ارتفاعات رقابيه و ميشداغ و از جنوب به تنگه چزابه و بستان محدود مي‌شود.
منطقه فکه يک منطقه رملي و سرزمين شن‌هاي روان است که دشمن بعد از اشغال منطقه در آن، 16 رده از موانع را در مقابل رزمندگان اسلام ايجاد کرده بود و در عمليات والفجر مقدماتي رزمندگان پس از نبردي سخت در محاصره دشمن افتادند و عده‌اي از نيروها نيز مجبور به عقب‌نشيني شدند.
اين منطقه مزين به خون شهداي عمليات‌هاي والفجر مقدماتي، والفجر يک و سرداران شهيد همچون 'حسن باقري'، 'مجيد بقايي' و سيد شهيدان اهل قلم 'سيد مرتضي آويني' و همچنين شهداي بزرگوار تفحص است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس