کد خبر 357624
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸

در حالی که درگیریها در بخش‌هایی از طرابلس با دست برتر ارتش لبنان ادامه دارد، منابع اطلاعاتی ابعاد جدیدی از توطئه ناکام تروریست‌ها را فاش کردند.

به گزارش مشرق، درگیری‌های طرابلس که دیروز تا پاسی از شب ادامه داشت، در ساعت‌های پایانی شب فروکش کرد. ساعت‌های اولیه بامداد امروز نیروهای ارتش بار دیگر اماکن حضور نیروهای مسلح در منطقه بحنین را زیر نظر گرفته اند. توپخانه ارتش نیز همچنان مراکز استقرار نیروهای شورشی را هدف قرار می دهد.

عناصر ارتشی همچنین با استفاده از پروازهای شناسایی که توسط بالگردهای نظامی ارتش انجام می شود، وارد محله باب التبانه شده اند.

نظامی لبنانی ربوده شده آزاد شد

همچنین خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که سرویس اطلاعات ارتش موفق شده طنوس نعمه نظامی ربوده شده ارتش را که عصر دیروز در باب التبانه در یک تاکسی به گروگان گرفته شده بود، آزاد کند.

بر اساس این گزارش حال عمومی وی خوب است. ربایندگان تهدید کرده بودند با تداوم درگیری ها بین ارتش و افراد مسلح این گروگان را خواهند کشت.

عصر دیروز درگیری ها بین ارتش لبنان و عناصر مسلح در منطقه باب التبانه شدت گرفت، صدای تیراندازی در اطراف دانشگاه امیره در باب الرمل به گوش می رسید و منطقه در محاصره کامل ارتش بود.

شبکه تلویزیونی الجدید لبنان از زخمی شدن شیخ مازه الحمد امام جماعت مسجد حربا در جریان درگیری های جاری بین ارتش و گروههای مسلح در منطقه باب التبانه خبر داد.

درهمین حال، خبرنگار شبکه تلویزیونی اسکای نیوز از کشته شدن سه سرباز ارتش لبنان در کمین یک گروه مسلح در اطراف شهرک بجنین در شمال شهر طرابلس و ربوده شدن دو نیروی دیگر ارتش توسط افراد مسلح خبر داد.

این امر مدت کوتاهی بعد از زخمی شدن هفت سرباز ارتش لبنان درجریان درگیری ها بین ارتش و یک گروه مسلح در اطراف همین شهرک روی داد.

از شهر صیدا در جنوب لبنان نیز خبر می رسد که نیروهای ارتش لبنان با حمله به یک آپارتمان در محله وادی الزینه یک فرد مورد پیگرد را دستگیر کردند.

النصره هدایت درگیریهای التبانه را در دست دارد

این در حالی است که منابع وزارتی مطلع به روزنامه السفیر اعلام کردند که درگیری‌های منطقه التبانه از دست تروریست‌های مسلح بومی خارج شده و به دست فرماندهی جبهه تروریستی النصره افتاده است. البته این گروه سعی دارد نقش خود در این درگیریها را مخفی نگه دارد.

تلاش المستقبل برای دور کردن شائبه هماهنگی با تروریست ها

با اوج گرفتن اقدامات تروریستی در طرابلس، محافل سنی لبنان از این اقدامات اعلام بیزاری می کنند، در همین راستا منابع سیاسی مطلع به روزنامه السفیر اعلام کردند که جریان المستقبل به ریاست سعد حریری احتمالا تصمیماتی درمورد اخراج «خالد الضاهر» نماینده پارلمان وابسته به خود از این جریان و فراکسیون را در دستور کار قرار دهد.

این اقدام بعد از آن صورت گرفت که بر اساس تحقیقات امنیتی مشخص شد وی با احمد سلیم میقاتی سرکرده تروریست های طرابلس ارتباطات مداوم داشه است. المستقبل با این اقدام به دنبال آن است اتهام همدستی با تروریست ها و شورشیان برای ناامن کردن لبنان را از خود دور کند.

همچنین یکی از مسئولان سیاسی المستقبل به روزنامه النهار اعلام کرد که مواضع اهل تسنن در این کشور همواره حامی ارتش بوده و مقامات سیاسی این جریان نیز در صف دفاع از ارتش قرار دارند. وی ادامه داد: من قطعا می دانم که بیش از 95 درصد اهل تسنن در شمال در مقابله با هر گروه مسلحی تحت هر نام در کنار ارتش قرار دارند.

طرح تروریست‌ها برای اعلام امارت تکفیری در لبنان

همچنین یک منبع نظامی به روزنامه الاخبار گفت که اتفاقات اخیر در طرابلس نشان از سرخوردگی طرح قدیم و جدید برای ایجاد فتنه است که در نهر البارد نیز انجام شده بود. اما تفاوت در این است که این بار ارتش نسبت به این اقدامات اطلاع قبلی داشت و به سرعت توانست بر بخش‌های وسیعی از طرابلس از جمله بندر این شهر مسلط شود.

این منابع تاکید کردند که فرمانده ارتش در اظهاراتی مطبوعاتی گفت که عناصر شورشی مسلح به دنبال ایجاد منفذی دریایی در طرابلس بودند، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز در این رابطه گفت که تروریست ها نیاز به گذرگاهی دریایی از طریق شمال لبنان داشتند.

این منابع تاکید کردند که گروه های تروریستی در تمامی گرایش ها به دنبال حمله های همزمان به مواضع ارتش و نیروهای امنیتی بودند و می خواستند با تسلط بر مسیرهای بین المللی و سواحل دریایی در شمال، زمینه را برای اعلام موجودیت امارت اسلامی در این کشور مهیا کنند.

وی ادامه داد: اما ارتش تحرکات این گروه‌ها را زیر نظر داشته و در پیگیریها مشخص شد که زمان آغاز این عملیات یکی از روزهای دهه اول محرم الحرام است، به همین علت با بازداشت میقاتی ضربه ای پیشدستانه به این طرح وارد کرد و تروریست ها را شوکه کرد و ساختار وهماهنگی های آنها را در هم شکست. همین موضوع باعث شد تا تروریست ها با هماهنگی حداقلی اقدام به تحرک کنند که البته با واکنش های ارتش مواجه شدند.

الاخبار: 400 تروریست در حوادث لبنان حضور دارند

این منابع تاکید کردند که وقایع میدانی ثابت کرد که برخی اطلاعات در مورد حجم تروریست‌های لبنانی بزرگنمایی کرده بودند ، تعداد تروریست های سوری و لبنانی در این کشور حدود 300 نفر است، البته برخی منابع تعداد عناصری که در باب التبانه در برابر ارتش ایستاده اند را بالغ بر 400 نفر ذکر کرده است.

این منابع اعلام کردند که اوضاع ارتش در المنیه و طرابلس بسیار خوب است و با وجود شهادت و زخمی شدن تعدادی از عناصر این ارگان نظامی، عملکرد خوب و قدرت بالایی از خود نشان داده که برای تعیین قطعی سرنوشت ناآرامی ها کافی است.

این منابع تاکید کردند که ارتش عملیات خود بر ضد تروریست ها را ادامه می دهد و اندکی از این موضوع عقب نمی نشیند و به سمت هر فرد مسلحی شلیک خواهد گرد. ارتش تصمیم گرفته اجازه بازگشت ناامنی به طرابلس را ندهد و بر این اساس با آماده باش 90 درصدی خود طرح امنیتی را نیز بنا به خواسته اهالی طرابلس دنبال خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از منابع پزشکی لبنان اعلام کرد از زمان آغاز درگیری‌ها در شهر طرابلس در شمال لبنان تاکنون 18 نظامی و غیرنظامی کشته شده و 90 تن دیگر نیز زخمی شده اند.

درگیری‌های ارتش لبنان و عناصر مسلح از پنج شنبه شب آغاز شد. این درگیریها بعد از آن آغاز شد که یک گشتی ارتش لبنان در جریان عملیات حمله و بازرسی در منطقه خان العسکر در شهر طرابلس در شمال این کشور هدف تیراندازی عناصر مسلح قرار گرفت و نیروهای امنیتی ارتش نیز بر اساس طرح امنیتی خود احمد سلیم میقاتی را در طرابلس بازداشت کردند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس