معاون وزير جهاد کشاورزي در توليدات گياهي گفت: با توجه به اعلام وزارت بازرگاني در مورد کاهش نياز کشور به گندم بعد از اجراي هدفمندي به 9.5 ميليون تن، خودکفايي در گندم امسال قطعاً محقق خواهد شد.

به گزارش مشرق مجيد خليلي خشنود در گفت‌و‌گو با فارس در مورد اينکه آيا بارندگيهاي اخير مي‌تواند خشکسالي پاييز را جبران کند، گفت: 3 ماه به دليل اينکه اصلا بارندگي نبود خسارت به محصولات زراعي وارد شده اما بعد از پاييز که بارش‌ها شروع شده اميدوارم بخشي از خسارتها جبران شود اما به هر حال خسارت به محصولات زراعي وارد شده است که پيش‌بيني دقيق آن بعد از اتمام بارش‌هاي بهاره محقق خواهد بود.
معاون وزير جهاد کشاورزي در مورد خسارت گندم افزود: با توجه به اعلام وزارت بازرگاني در مورد کاهش نياز کشور بعد از اجراي هدفمندي به رقم 9.5 ميليون تن قطعاً خودکفايي در گندم محقق خواهد شد.
خشنود افزود: به طور قطع توليد امسال گندم کشور بيش از اين آمار خواهد بود.

* دلايل افزايش و کاهش‌هاي بي‌ مورد قيمت برخي محصولات

وي در مورد سريال افزايش و کاهش‌هاي غير منطقي قيمت محصولاتي مانند سيب‌زميني، پياز و گوجه‌فرنگي در کشور گفت: سيب زميني کشور در 3 مرحله وارد بازار مي‌شود.
خشنود گفت: برنامه‌ريزي طوري است که اين مراحل همديگر را پوشش بدهند اما به هر حال شکافي بين اين زمانها وجود دارد و در برخي موارد هم بروز اختلال در حمل و نقل به دليل بارندگي‌هاي مکرر به طور مقطعي عرضه محصول را کند مي‌کند
معاون وزير جهاد کشاورزي افزود: منطقي نيست که قيمت سيب‌زميني توليدي بهمن ماه به همان قيمت سيب‌زميني مهر ماه باشد و برخي واقعيت‌ها را نيز بايد پذيرفت.
خشنود افزود: در مورد گوجه‌فرنگي دو مرحله يک ماهه وجود دارد که توليد فضاي باز به همديگر وصل نمي‌شوند و در اين زمانها وابسته به گوجه‌فرنگي گلخانه‌اي هستيم و کسي نبايد انتظار داشته باشد که قيمت محصول گلخانه‌اي با محصول مزرعه يکي باشد.
وي در پاسخ به اينکه بنا به تحليل کارشناسان کمبود کارخانه‌هاي فرآوري و تبديلي و پراکنش نامناسب آنها دليل اين نوسان قيمت است، افزود: معتقدم که صنايع غذايي بايد بيشتر شود اما فرهنگ مردم هم بيشتر تازه‌‌خوري است.
معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: معتقدم صنايع غذايي بايد تقويت شود و از نظر مکان‌يابي نيز مناسب باشد به طوري که در حال حاضر صنايع غذايي در کل کشور بالاتر از نياز است اما به دليل پراکنش نامناسب و عدم تناسب آن با نوع محصول از کارايي لازم برخوردار نيست.

*دوام يارانه کود و تامين نياز کشاورزان به صورت آزاد

خشنود با بيان اينکه طبق قانون يارانه نهاده‌ها همچنان بايد برقرار باشد خبر اختصاص يارانه کود به آزمايشگاه‌هاي مکانيک خاک را رد کرد و گفت: کود يارانه‌اي در کشور حدود 2 ميليون و 900 هزار تن است در حالي که نياز کل کشور بيش از 5 ميليون است و بر اساس يارانه‌اي که در قانون بودجه تصويب مي‌شود کود تعيين مي‌کنيم و در حال برنامه‌ريزي هستيم که بقيه نياز کشاورزان به صورت آزاد تهيه شود.
وي با بيان اينکه اعتبار سال آينده نهاده کود 1200 ميليارد تومان است، گفت: در حال حاضر شيوه توزيع به شکلي است که کشاورز محدود به کود يارانه‌اي محدود شده و بايد براي تامين بقيه نياز کود کشاورزان به صورت آزاد دنبال شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس