کد خبر 35634
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۶

نيروهاي سپر جزيره که با هدف ايجاد يک قدرت نظامي براي دفاع از امنيت و مقابله با تجاوزات خارجي عليه کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس تشکيل شده بود اخيرا براي سرکوب اعتراضات مسالمت آميز مردم بحرين وارد عمل شده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، نيروهاي سپر جزيره نيروي نظامي است که توسط کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس متشکل از عربستان و امارات متحده عربي و کويت و قطر و بحرين و عمان با هدف ايجاد يک قدرت نظامي خليجي جهت دفاع از امنيت کشورهاي حوزه خليج فارس و حمايت اين کشورها از تعدي‌ها و تجاوزات خارجي تشکيل شد.

* شکل گيري
تصميم ايجاد اين نيرو در نوامبر 1982 و در سومين نشست شوراي همکاري خليج فارس در منامه پايتخت بحرين و به توصيه و پيشنهاد وزيران جنگ کشورهاي عضو شورا مبني بر ايجاد نيروي دفاعي مشترک تاسيس و بر آن نام "نيروهاي سپر جزيره " نهاده شد.

* اقدامات نيروهاي سپر جزيره
از زمان شکل‌گيري نيروهاي سپر جزيره اين نيروها اقدام به برگزاري تمرين‌هاي آموزشي و مانورهاي مشترک با نيروهاي مسلح کشورهاي عضو نموده که اولين آن در کشور امارات متحده عربي و در سال 1983 انجام شد.

*تعيين مقر نيرو در عربستان
در سال 1986 مقر اين نيروها متشکل از 5 هزار نيروي نظامي در منطقه "حفر باطن " در شمال شرقي عربستان سعودي تعيين گرديد.

*افزايش تعداد نيروهاي سپر جزيره
در سال 2000 رهبران کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس با افزايش تعداد نيروهاي سپر جزيره موافقت کردند و اقداماتي جهت توسعه نيروها و مدرنيزه نمودن تجهيزات نظامي آن صورت گرفت.

*افزايش مجدد تعداد نيروهاي سپر جزيره
در اکتبر 2002 وزيران جنگ کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس در مسقط پايتخت عمان گردهم آمدند تا طرح‌ها و برنامه‌هاي نظامي و راهبردهاي جديدي جهت توسعه و گسترش اين نيروي نظامي خليجي ارائه دهند و اعلام کنند آمادگي دارند، تعداد نيروهاي نظامي نيروهاي سپر جزيره به 22 هزار نفر افزايش دهند.

*موافقت با استقرار اين نيروها در کويت
در فوريه 2003 در آستانه آمادگي نيروهاي نظامي آمريکا جهت حمله احتمالي به عراق کويت اعلام کرد که اجازه کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس جهت انتشار و استقرار يگان‌هاي نظامي نيروهاي جزيره را که خود نيز يکي از اعضاي تشکيل دهنده آن بود، درون اراضي‌اش‌ بدست آورده است.

*پيشنهاد انحلال نيرو
در نوامبر 2005 "يوسف بن علوي " وزير خارجه عمان اعلام کرد پس از سرنگوني رژيم صدام حسين در عراق ديگر نيازي به وجود چنين نيرويي در خليج فارس نيست.

*موافقت اوليه عربستان و ارائه طرح توسعه نيروهاي سپر جزيره
يک ماه پس از اين اظهار نظر عربستان سعودي با پيشنهاد انحلال اين نيرو موافقت و اعلام کرد، هر کشور خود ناظر بر نيروهاي نظامي‌اش باشد، اما يک سال بعد و در نوامبر 2006 عربستان پيشنهاد توسعه و گسترش توانمندي‌هاي بازدارندگي اين نيروها و ايجاد سيستم فرماندهي مشترک را ارائه داد.

*استقرار نيروهاي سپر جزيره در کشورهاي خود
درپي پشنهاد عربستان در سال 2008 "عبد الحمن الاعطيه " دبيرکل شوراي همکاري خليج فارس اعلام کرد، هريک از نيروهاي نظامي تشکيل دهنده سپر جزيره در کشور خود مستقر خواهد گرديد.

*استفاده از نيروهاي سپر جزيره براي سرکوب قيام مردم بحرين
در ماه مارس جاري پادشاهي بحرين از اين نيروها به بهانه دفاع از منافع استراتژيک کشور خود اما در واقع براي سرکوب قيام مردم بحرين که از 14 فوريه در اين کشور آغاز شده، خواستار ورود نيروهاي سپر جزيره به اين کشور شد.

*توجيه ورود نيروهاي نظامي عربستان به بحرين
درخواست پادشاه بحرين جهت ورود نيروهاي سپر جزيره به اين کشور فرصت خوبي به عربستان سعودي داد تا به بهانه نيروهاي سپر جزيره نيروهاي نظامي خود را براي سرکوب انقلاب مردمي بحرين وارد اين کشور کند و عملا نيز ملاحظه گرديد، نيروهاي نظامي عربستان به محض ورود به بحرين با حمله به مردم اين کشور ده‌ها تن از شهروندان بحريني را کشته و مجروح نمودند.
در حال حاضر اطلاعات دقيقي از ميزان و تعداد نيروهاي تشکيل دهنده اين نيرو در دست نيست، اما فرمانده نيروهاي سعودي سرتيپ "مطلق بن سالم الازيمع " گفته که تعداد نيروهاي تشکيل دهنده سپر جزيره بيش از 30 هزار افسر و نظامي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس