اسپراکمن مترجم کتاب «دا» در پاسخ به سوال «حلقه وصل» مبنی بر ذکر نشدن نام نویسنده کتاب خانم اعظم حسینی روی جلد گفت: روی جلد کتاب، جا نبود!

گروه جهاد و مقاومت مشرق - پس از انتشار مصاحبه سرکار خانم سیده‌اعظم حسینی نویسنده کتاب «دا» در خصوص عدم رضایت و اعتراض به حذف نام ایشان از روی جلد ترجمه شده کتاب «دا» در سایت‌‌های مختلف، خبرگزاری تسنیم طی یک مصاحبه نظرات خانم سعیده‌ حسین‌جانی رئیس مرکز ترجمه حوزه هنری را منتشر کرد. بر طبق نظرات ایشان، حذف نام نویسنده کتاب «دا»‌ از نسخه انگلیسی، اشتباه ناشر آمریکایی بوده و قرار است که این اشتباه در چاپ دوم اصلاح شود.

 وی همچنین گفته است که: «ما با آقای اسپراکمن درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم،‌ او می‌گوید که این یک روال طبیعی در آمریکاست که به جای نام نویسنده، گاهی نام مترجم درج می‌شود!‌ اما در هر صورت قرار بر این شده است که در چاپ دوم کتاب این مورد اصلاح شود.»

حالا، اینکه آیا واقعاً این اشتباه سهوی بوده است یا عمدی، جای بحث دارد. اما به این دلیل که معمولاً نسخه اول از هر کتابی نسبت به چاپ‌های بعدی از ارزش بالاتری برخوردار است، به صرف یک اصلاح چاپی آیا می‌توان ضایعه به وجود آمده را تصحیح کرد؟ آیا به موضوع به همین سادگی باید نگاه کرد؟ آیا نمی‌بایست که همه این نسخه‌های تحریف شده جمع‌آوری گردد و اصلاح شده آنها روانه بازار گردد؟ آیا حفظ تاریخچه یک اثر فرهنگی و ملی مثل کتاب «دا» فراتر از انتقاد نویسنده آن به این اشتباه نیست تا همه اهالی فرهنگ و ادب و دفاع‌مقدس را نسبت به آن حساس نماید؟

پاسخ اسپراکمن درباره حذف نام نویسنده از جلد کتاب ترجمه شده «دا»

به هر حال خبرنگار مجله حلقه وصل در روز رونمایی از این ترجمه، در مورخ 20 مهرماه یک مصاحبه با آقای اسپراکمن را ترتیب داده که در پاسخ به نظرات سرکار خانم سعیده حسین‌جانی منتشر می‌شود. در این مصاحبه آقای اسپراکمن به موضوعی اشاره می‌کند که هم جای تعجب بسیار دارد و هم اینکه با صحبت‌های رئیس مرکز ترجمه حوزه هنری مغایرات دارد. در ضمن فایل صوتی این مصاحبه نیز در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

آقای اسپراکمن شما فکر می‌کنید که نویسنده کتاب «دا» یعنی سرکار خانم اعظم حسینی که 7 سال برای تهیه این کتاب وقت گذاشتند، به چه میزان در اعتلا و پیشبرد این کتاب سهیم بوده‌اند؟

فکر می‌کنم ایشان خالق صورت نوشته شده کتاب است. خانم زهرا حسینی این کتاب را زندگی کرده‌اند ولی خانم اعظم حسینی خالق صورت نوشتاری کتاب هستند.

پس چرا اسم خانم اعظم حسینی روی جلد کتاب وارد نشده؟

در قسمت Title Page هست ولی روی جلد جا نبود!

آیا اینکه نام نویسنده را روی جلد کتاب ترجمه شده درج نمی‌کنند، در ملل غربی یک رسم است؟

نه خیر. رسم نیست. نباید دنبال این دسیسه‌ها بگردید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • سيد ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    شما يانكي ها اصل دسيسه هستيد اصلا دنبالش نميگرديم چيزي كه عيان است چه حاجت به بيان است؟!
  • فرهاد ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    بابا این بنده خدا خودش فقط یه مترجمه. فتنه از جای دیگه داره خط میگیره که با این چیزا هم خم به ابروش نمیاد. سرچشمه جای دیگه است
  • سميرا ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    واي كه چقد خنديديم . چه جوري جا نشد. فونت كوچك مي كرديد. اسم نويسنده جا مي شد.
  • دوست ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    لطفا مسوولين حوزه هنري ، يه عكس از اين Title page كه مي گوييد بگذاريد رو نت، ما هم ببينيم.
  • فائزه ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    يك مترجم امانتدار يك اثر است چرا بايد اين اشتباه رخ دهد. براي آقاي پال متاسفم. خاطره خوبي از كارشان به جا نگذاشت.
  • فرهاد ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    بابا این بنده خدا خودش فقط یه مترجمه. فتنه از جای دیگه داره خط میگیره که با این چیزا هم خم به ابروش نمیاد. سرچشمه جای دیگه است
  • هم وطن ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    من هم موافقم چون خبرنگار ازش پرسيده در ملل غربي رسم اسم نويسنده رو نيارين . گفته نه رسم نيست. پس اگر رسم نيست پس به عمد اسم نويسنده را چاپ نكردن.
  • نوررا ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    مستر پال : نه خير رسم نيست . نبايد دنبال اين دسيسه ها بگيريد. اين كه نبايد دنبال دسيسه ها بگرديد يك عبارت امري است. يا نهي يعني دسيسه وجود دارد كه نبايد دنبال آن بگرديم . هآن
  • فرهاد ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    بابا این بنده خدا خودش فقط یه مترجمه. فتنه از جای دیگه داره خط میگیره که با این چیزا هم خم به ابروش نمیاد. سرچشمه جای دیگه است
  • مثبت ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    خانم سعيده حسين جاني رييس مركز ترجمه حوزه هنري در مصاحبه خود درباره حذف نام نويسنده مي گويد: اين يك روال طبيعي در امريكاست كه كه که به جای نام نویسنده، گاهی نام مترجم درج می‌شود!‌ اينو داشته باشيد.!!!!!!!!!!!!! حالا آقاي پال اسپراكمن در مصاحبه با ايشان: آیا اینکه نام نویسنده را روی جلد کتاب ترجمه شده درج نمی‌کنند، در ملل غربی یک رسم است؟ نه خیر. رسم نیست. نباید دنبال این دسیسه‌ها بگردید! پيدا كنيد ...... فروش را !!!
  • علي عمار ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    سركار خانم حسيني بنده خود شاهد اين بودم وهستم كه شما چگونه براي اين كتاب زحمت كشيديد ومتاسفانه مسئولين محترم مراكزي كه بايد حقتان را بدهند اينگونه با شما رفتار ناشايست ميكنند و كرده اند بله كتاب براي چندمين بار براي چاپ و ووو رفته حتي يك تومان به عنوان تشكر به شما پرداخت نشده است . چرا كدام مجموعه بايد جوابگو باشد .....
  • دوست ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    خاطرتون هست در گزارش 100 روزه آقاي رييس جمهور كتاب دا پشت صحنه قرارگرفته بود. ولي كسي به آقاي رييس جمهور نگفت كه حق اين خانم را پايمال كردند.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    حالا ترجمه ایشان را خوب بررسی کردند که امانتداری کرده باشه؟؟!!!!!
  • فریبرز ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    مشرق یه سوال میشه ازت بپرسم؟ تویی که یه همچین خبریو منتشر می کنی آخه یه سندی، مدرکی، عکسی ، چیزی نداری که به خبرت اضافه کنی؟ تو به خودت زحمت نمیدی یه عکس بذاری بعد از جایی مثل ح ه توقع داری که حق و حقوق نویسنده بیچاره رو بده؟
  • محمد ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    عجب حرف با حالی زدی
  • فرهاد ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    بابا این بنده خدا خودش فقط یه مترجمه. فتنه از جای دیگه داره خط میگیره که با این چیزا هم خم به ابروش نمیاد. سرچشمه جای دیگه است
  • مريم ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    گزارش تصويري برگزاري رونمايي از ترجمه كتاب دا رو سرچچچ كني. مي بيني كتاب با رنگ مشكي و عكس رواي كتاب به چه بزرگي چاپ شده و جا براي اسم نويسنده نبود. هآهآ
  • محمد ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    ).:
  • دخترخانم ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    بايد كتاب هاي چاپ اول جمع بشه تا اوني كه نذاشته اسم نويسنده چاپ شه . حالش جا بياد
  • دخترخانم ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    بايد كتاب هاي چاپ اول جمع بشه تا اوني كه نذاشته اسم نويسنده چاپ شه . حالش جا بياد
  • nedaa ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    ).:
  • فرهاد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    بابا این بنده خدا خودش فقط یه مترجمه. فتنه از جای دیگه داره خط میگیره که با این چیزا هم خم به ابروش نمیاد. سرچشمه جای دیگه است
  • مريم ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    يه خبر يكي از مسوولين حوزه هنري گفته قرار اسم خانم سيده اعظم حسيني روي جلد كتاب چاپ شده دوباره مراسم رونمايي بگيريم . چه شير تو شيرههههه
  • شهروز ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    دقت نماييد حدود 70 عنوان از كتاب هاي دفاع مقدس به نمايشگاه فرانكفورت ارايه گشت . اسم تمامي اين كتاب ها به همراه نويسنده آن ها در تيتر رسانه ها اعلام گشته جز كتاب دا كه با نام آقاي پال اسپراكمن آمده است و اسمي از خانم سيده اعظم حسيني نويسنده كتاب دا مطرح نگشته است. شما خواننده عزيز آيا اين سرقت يك آثار ادبي و فرهنگي كشورمان نيست. آيا به قولي دسيسه ايي در كار است كه نام نويسنده كتاب دا به اسم خانم سيده اعظم حسيني مرتب حذف مي شود و به عنوان آثاري از خانم سيده زهرا حسيني آورده مي شود.
  • فرياد ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    آثاری از سیده زهراحسینی، احمد دهقان و حبیب احمدزاده مسافر فرانکفورت شدند امتیاز نشر (رایت) 5 اثر شاخص حوزه ادبیات دفاع مقدس از سوی گروه انتشاراتی الهدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ارائه می­ شود که شاخص‌ترین آنها، کتاب پرفروش «دا» است. چرا مي گويند آثار از خانم سيده زهرا حسيني چرا براي كتاب هاي ديگر كه نام برده شده است اسم نويسنده ها آمده است ولي اسم نويسنده كتاب دا (خانم سيده اعظم حسيني) وجود كه ندارد هيچ كتاب را يا با آثار خانم سيده زهرا حسيني روايت مي كنند و يا مي گويند مترجم كتاب دا چرا مي خواهند اسم نويسنده كتاب دا حذف شود ؟ چرا ؟
  • اميد ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    دائما یکسان نماند چرخ گردون غم مخور حق به حق دار مي رسد انشاء الله
  • زهرا ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    خبر 20/07/93 رونمايي از ترجمه انگليسي كتاب دا در حوزه هنري اصفهان در اين خصوص خانم سعيده حسين سعیده حسین‌جانی مدیر مركز ترجمه حوزه هنری مصاحبه نمودند .... در اين مصاحبه ايشان نام نويسنده هاي كتاب اسماعيل، سفر به گراي 270 درجه ، غرب زدگي ، غيره و غيره كه آقاي پال آن ها را ترجمه نموده اند را نام برده ولي يادشان رفته در خصوص كتاب دا كه اصل مصاحبه ايشان است نام نويسنده كتاب دا خانم سيده اعظم حسيني را بياورند. جالب است كه مي گويند مقصر آقاي پال است كه نام نويسنده را روي جلد كتاب چاپ نكرده است. شما چرا يادتان مي رود وقتي در مورد كتاب دا صحبت مي كنيد اسم نويسنده آن را ذكر نماييد. !!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس