عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اذعان دولت به ناتوانی در حذف دهک های پر در آمد گفت: حساب های بانکی محرمانه است اما دولت ها نامحرم نیستند باید حساب های افراد را کنترل کنند و افراد نیازمند به یارانه نقدی را تشخیص دهند.

به گزارش مشرق، احمد توکلی در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت راهکاری برای شناسایی افراد نیازمند از غیر نیازمند برای پرداخت یارانه نقدی ندارد، گفت: آقای جهانگیری به مردم بگویند چگونه دولت می تواند مالیات دهندگان را شناسایی کند؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر هیچ راهی برای شناخت کسانی که مستحق دریافت مالیات منفی (یارانه) هستند وجود ندارد، دولت از چه راهی برای شناخت کسانی که باید مالیات پرداخت کنند استفاده می کند؟

وی یارانه نقدی را مالیات منفی خواند که دولت به مردم می پردازد و گفت: دولت مالیات از مردم اخذ می کند و هیچ کس به صورت داوطلبانه مالیات نمی دهد، افراد اظهار نامه های مالیاتی خود را به دولت می دهند و دولت هم بررسی و کنترل کرده و میزان مالیاتی که باید بدهند مشخص می کند.

توکلی اظهار داشت: بررسی درآمد آحاد مردم برای پرداخت مالیات وظیفه دولت است، بنابراین زمانی که دولت می تواند درآمد آحاد مردم را بررسی کرده و مشمول و غیرمشمول را در اخذ مالیات تشخیص دهد چگونه نمی تواند افرادی که مشمول دریافت یارانه نقدی می شوند و افرادی که مشمول نمی شوند را تشخیص دهد. منطق در امکان کسب مالیات و امکان پرداخت یارانه یکی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه این اظهارت مبنای منطقی، تجربی و دینی ندارد گفت: از نظر تجربی، در کشور های غربی به خصوص کشور های اسکاندیناوی به مردم از سوی دولت اعانه های مختلفی پرداخت می شود که همه آنها بر شناسایی مستحقان متکی است، در حال حاضر آمریکا به 47 میلیون 525 هزار نفر یعنی تقریبا 18 درصدمردم خود(آمار اکتبر2012) کوپن غذا می دهد، دولت انگلیس به همه بیکاران و همه افرادی که از یک حدی کمتر درآمد دارند یارانه جبرانی پرداخت می کند، بنابراین طبق تجربه بشری هم این ادعای دولت موجه نیست.

توکلی با اشاره به احکام  اسلام در پرداخت خمس و زکات به افراد مستحق گفت: بر اساس احکام دین اسلام شیعیان 1400 سال است که افراد نیازمند را تشخیص داده و به آن ها خمس و زکات می پردازند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار اشت: دولت آمارهای ثبتی زیادی در اختیار دارد، خودروهایی که به نام افراد یک خانواده ثبت شده اند مشخص هستند، علاوه بر این دولت در آمد مودیان مالیاتی اش را در اختیار دارد و از طریق عوارض نوسازی شهرداری ها می تواند متراژ خانه های افراد را تفکیک کند.

وی ادامه داد: دولت از طریق کارت بازرگانی تجار می تواند حجم واردات و صادرات آن ها مشخص کند.

وی با انتقاد از نگاه دولت در بررسی حساب افراد گفت: از همه بدتر این است که دولت بررسی حساب بانکی افراد را ورود به حوزه خصوصی آن ها می داند، در حالی که در همه دنیا این کار انجام می شود و کشورها برای اخذ مالیات به حساب اتباع خود سرکشی می کنند و حتی با کشورهای دیگر قرار داد می بندند تا بتوانند حساب اتباعشان در آن کشورها را بررسی کنند.

توکلی تاکید کرد: حساب های بانکی محرمانه است اما دولت ها نامحرم نیستند باید حساب های افراد را کنترل کنند و از یک گردش مالی به بالا را از دریافت یارانه نقدی حذف کند.

وی عدم حذف دهک های بالا از دریافت یارانه نقدی را عامل ادامه کسری بودجه دولت در اجرای قانون هدفمندی خواند و گفت: هدفمندی یارانه ها برای اجرای عدالت انجام شد اما امروز شیوه اجرای این قانون عین بی عدالتی است و پرداخت یارانه ها هدفمند نیست. این سنگ بنای بی عدالتی در گذشته نهاده شده و انتظار داشتیم و داریم ادامه نیابد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    اتحاد رمز پیروزی است برادران
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    ما مردم عادی مشکلی با کنترل حساب باکی نداریم . آقایان خودشان هنوز ثروتشان را اعلام نکرده اند و ...... .
  • pooya ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    چگونگی شناسایی پر درآمدها در دولت اعتدال یارانه ی تیر ماه واریز شد اما نمی دانم چرا کمتر واریز شده است؟( مرداد ، شهریور ، و مهر ماه نیز این داستان تکرار شد. ) وقتی دقیق بررسی کردم دیدم به جای 4 نفر برای 3 نفر واریز شده است.چرا ؟ شاید اشتباه شده است . ما که از اول برمبنای 4نفر یارانه گرفته ایم به سایت مراجعه کردم دیدم جمعیت خانواده ی ما در تیر ماه یک نفر کم شده است!پیگیر ماجرا شدم و پس از یک هفته تماس تلفنی با قسمت مربوطه در استانداری خراسان رضوی معما این گونه حل شد که : دولت برای حذف پردرآمدها این گروه ها را حذف کرده است 1- کسانی که در خارج کشور زندگی می کنند 2 – کسانی که خارج کشور متولد شده اند!!! مورد اول اگر چه نمی تواند منطقی باشد اما تا حدودی قابل تحمل است. مورد دوم به نظرم غیر منطقی که نه ، خنده دار آمد!! این چه منطقی است که هر کسی به هر دلیل خارج کشور متولد شده است نباید یارانه بگیرد! توضیح این که بنده مشمول بند دوم الطاف دولت اعتدال شده ام و دخترم دست بر قضا متولد خارج از ایران است. با این که دختر 10 ساله ام در آرزوی یک سفر قم تا کنون مانده است و نتوانسته ام از شرمنده گی اش خلاصی یابم متاسفانه متولد خارج ! است و یارانه ی ایشان باید قطع شود و به گفته ی آقای ق. در استانداری خراسان رضوی فعلا هیچ کاری نمی شود کرد.البته جای شکرش باقیست که اگر چه نتوانسته ام دخترم رابه قم ببرم با وام بانکی توانستم یک پراید85 بگیرم و با هم یک ماه پیش از مشهد به نیشابور سفری داشتیم که خیلی خوش گذشت.
  • م ص شوش ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    یارانه حق همه مردم ایران است این ساده ترین راه است که یارانه مردم قطع شود شما که خودرا صاحب نظر مسا ئل اقتصادی میدا نید اگر راه کار تازه یا نویی که رعایت حال همه مردم را منظور کند دارید بسم ا.. وگر قلع وقمع کردن کار هر کسی است
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    كارمند دولت هم مانند مردم حق ورود به اسرار مردم را ندارند وفقط قضات مجاز هستند .چه ماليات باشد وچه يارانه . آقاي توكلي فريب افرادي را كه مي خواهند ارزش هاي اسلامي حفظ شرافت وكرامت واسرار مردم را افشاكنند ، نخورد . قبح زدايي نكند . قانون ماليات فعلي وحتي اصلاحيه اخيرش هم با فرهنگ اسلامي ما زمين تا آسمان فاصله دارد( نامه 25 نهج البلاغه را بخوانيد تا متوجه شويد تشخيص حق مردم است يا مامور دولت ) . لطفا فرمان هشت ماده ئي حضرت امام را يكبار ديگر مطالعه كنيد تا متوجه شويد بازي خورده ايد .پول نداريم يارانه ندهيد ولي در زندگي مردم نبايد ورود كنيد وتشييع فاحشه كنيد .
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    پیشنهاد می کنم در راستای انتقاد آقای توکلی یارانه پردرآمدهایی که شناسایی شده اند به میزان نصف و یا مطابق یک جدول پلکانی حداکثر تا میزان 50 درصد کاهش یابد در این صورت هم دولت بتواند درامدهای ناشی را در بخش های سلامت و تولید صرف کند و هم تبعات اجتماعی ناشی از اشتباهات آماری و نارضایتی احتمالی کنترل خواهد شد چرا که به بیان عوامانه این خیلی به چشم مردم نمی آید اما اثرات جبرانی آن بر بودجه هدفمندی قابل توجه بوده و یک گام اساسی به جلو است.
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    مطمئن باشید اگه دولت از اول به حساب بانکی افراد سرک می کشید آقای توکلی می گفت مجاز به این کار نیست مرد همیشه منتقد
  • ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    چه ربطی داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس