کتاب گردان نهم، روایتی از سال های 60 تا 62 گردان حبیب ابن مظاهر است.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - گلعلی بابایی، متولد سال 1339 در روستای اطراف چالوس است. او نویسنده ای است که دغدغه جنگ و دفاع مقدس او را بیکار نگذاشته و آثاری چون "از الوند تا قراویز"، "ح‍ک‍ای‍ت م‍ردان م‍رد"، "نبرد های جنوب اهواز (کارنامه تاریخی، جغرافیایی، نظامی منطقه عملیاتی جنوب و جنوب غربی اهواز)"، "ح‍ک‍ای‍ت م‍ردان م‍ه‍ر" و"غ‍رب‍ت ه‍ور" نتیجه سال های پر تکاپوی او است.

روایت معجزات انقلاب اسلامی در گردان نهم

گردان نهم یکی دیگر از آثار اوست. بابایی در مقدمه فصل اول سخنان یکی از فرماندهان لشکر 27 محمد رسول‌الله، شهید محمد ابراهیم همت، را می آورد که می تواند دلیل و بهانه ای باشد؛ برای روایت کتاب گردان نهم؛ "امروز شما با کوله ‌باری از خاطرات و درس‌ های عبرت به شهرها و خانه ‌هایتان باز می ‌گردید. این مسئولیت بزرگ بر دوش شماست تا آنچه را که شاهد بودید، برای مردمی که در پشت جبهه تشنه دانستن این حقایق هستند، بازگو کنید. برای نسل‌ های آینده به یادگار بگذارید."

از جمله مواردی که باعث دیده شدن این کتاب و انتشار دوباره آن شد می توان به صحبت های حضرت آقا اشاره کرد؛ ایشان درباره کتاب گردان نهم فرمودند: "همین کتابی که درباره «گردان نهم» تهران اخیراً گلعلی بابایی نوشته و شهید وزوایی و دیگران را مفصلاً شرح داده است، انسان وقتی این کتاب را می‌خواند، به معجزه انقلاب پی می‌برد. آدم می‌بیند بچه‌های دانشجو بی‌اطلاع و بی‌خبر وارد جنگ شدند و در مدتی کوتاه به یک طراح و استراتژیست جنگ مبدل شده‌اند، این‌ها معجزات انقلاب است."

یکی از مواردی که در مورد این کتاب مورد توجه است و شاید؛ اهمیت این کتاب را دو چندان کرده است، مستند نگاری دقیق و درست و استناد به منابع درست است. نویسنده در این اثر تا جایی که توانسته از مستندات بهره برده است؛ از کتاب های جانبی و فیلم های ویدیویی موجود در روایت فتح گرفته تا نوارهای سخنرانی فرماندهان در آرشیو فرهنگی لشکر 27 حضرت محمد رسول الله(ص) همه و همه منابعی برای این کتاب شدند.

فصل اول کتاب با موضوع «جنگ تحمیلی تاوان انقلاب» آغاز می‌شود و بعد از آن موضوع شکل‌گیری گردان حبیب در فصل‌هایی چون توقف دشمن، گردان نهم، گمشده در عملیات، به فرماندهی حاج علی، از گرمدشت تا کوت‌سوار و دوئل در خین ادامه می‌یابد. بخش سیزدهم کتاب یکی از جذاب ترین بخش هاست،بخش عکس ها و اسناد. ضمیمه مصور کتاب این بخش شامل تصاویری از رزمندگان لشکر؛ یادداشت ها و برخی دست نوشته های مربوط به گردان و دسته بندی نیروهاست. این بخش یکی از بخش های بی نظیر در این دست کتاب ها به شمار می رود.

نویسنده کتاب در مورد محتوایی اثرش گفته است: "نوع شکل‌ گیری گردان "حبیب‌ بن مظاهر"، مسئولان آن در مقاطع مختلف، عملیات ‌ها، محورهای عملیاتی و... نیز از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن‌ ها اشاره شده است. در واقع این اثر مستندی پژوهشی است که در قالب داستان بازگو شده است.

هم‌ چنین در این کتاب به شخصیت شهید مهدی وزوایی که موسس گردان نهم لشکر 27 محمد رسول ‌الله(ص) است‌، نیز اشاره شده است،‌ شهید وزوایی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بوده که در اسفند سال 60 به پادگان دوکوهه می ‌رود و این گردان را تشکیل می‌ دهد‌، نفرات اولیه آن از سپاه بودند و در مجموع 600 نفر از نیروهای سپاه عضو این لشگر شدند."وی با اشاره به صحبت های رهبری در مورد جلد دوم این اثر گفته است: اینکه دانشجویان و جوان هایی در دوران دفاع مقدس وارد جنگ شدند و در مدت کوتاهی به طراح و استراتژیست جنگ مبدل شدند محور کتاب گردان نهم است که مورد توجه رهبری قرار گرفته است از این رو جلد دوم این کتاب نیز عملیات‌ های گردان حبیب را از تابستان سال ۶۲ تا بهار سال ۶۵ که عملیات والفجر به اتمام می ‌رسد،‌ بررسی می کند.

کتاب گردان نهم در 750 صفحه و توسط نشر صاعقه منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس