کد خبر 353679
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵

کارشناس ادیان و مذاهب گفت: شمشیر ذوالفقار به معنای شمشیر دودم، نماد ولایت الهی است. حضرت علی (ع) این نماد را در اختیار داشتند و شمشیر از حضرت آدم نسل به نسل براساس روایات به پیامبران رسید تا در نهایت وارث نهایی آن امام زمان (عج) شد.


به گزارش مشرق،‌ حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا طباطبایی کارشناس ادیان و مذاهب به مناسبت آغاز امامت و ولایت علی (ع) درباره اینکه آیا مسیحیان در کتاب مقدسشان نامی از علی (ع) برده اند و یا در پیشگویی‌هایشان درباره حضرت علی (ع) مبحثی بیان کرده‌اند، گفت: در این رابطه می‌توانیم چند نوع پاسخ دهیم نخست آنچه در عهد عتیق منبع مشترک یهودیان و مسیحیان درباره حضرت علی (ع) آمده است و دوم توجه عهد جدید و اناجیل که فقط مسیحیان آن را قبول دارند به این موضوع.

وی با اشاره به اینکه درباره وجود نام مبارک امام علی (ع) در کتاب مقدس آیات متعددی وجود دارد، گفت: کتاب مقدس مسیحیان بیش از 30 هزار آیه دارد که از این تعداد 8 هزار آیه درباره پیشگویی و بشارت است این بشارت‌ها به شخصیت‌های مختلف از پیامبران الهی (ع)، حضرت مسیح (ع) و همچنین اهل بیت (ع) چون امام علی و حضرت زهرا (ص) و همینطور امام زمان (عج) است.

 

حجت‌الاسلام طباطبایی ادامه داد: درباره بشارت‌ها به هر کدام از این شخصیت‌ها بخواهیم بحث کنیم گفت‌وگوی طویلی می‌شود ولی اینطور نیست که همه این هشت هزار آیه درباره اهل بیت (ع) باشد. از این تعداد حدود سیصد بشارت مختص پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان (ع) است و سایر آیه‌ها و بشارت‌ها به دیگر پیامبران الهی است.

این کارشناس ادیان و مذاهب، یکی از مشهورترین بشارت‌های به امام علی (ع) در منابع اسلامی را بشارت به ایلیا می‌داند که در متون کهنی همچون برهان،‌ صحاح الفرس، مجمل التواریخ و ... نام عبرانی یا سریانی امام علی (ع) را همان ایلیا و الیاس در کتاب مقدس دانسته‌اند. در حالی که الیاس نبی (ع) شخصیتی متفاوت از اهل بیت (ع) است و انطباق نام مبارک ایشان بر امیر المومنین علیه‌السلام نیاز به اثبات دارد که البته اثبات آن نیز امکان پذیر است.

اما بشارت‌های دیگر به امام علی (ع) از نوع وصف ویژگی‌هایی آن حضرت است، که به عنوان نمونه یکی از این‌ها را توضیح می‌دهیم

وی با بیان اینکه کتاب مقدس دارای دو بخش عهد عتیق و عهد جدید است، توضیح داد: عهد عتیق شامل 39 کتاب است که به پنج کتاب اول آن تورات گفته می شود. ما مسلمانان و شیعیان درباره کتاب زبور حضرت داود خیلی صحبت کرده ایم، درحال حاضر این کتاب با اسم مزامیر در مجموعه عهد عتیق موجود است و شامل 150 مزمور به معنای سروده و مناجات است. در این سروده‌ها، حضرت داود با اشارات لطیف و ظریف، بشارت‌ها و نکات فراوانی درباره اهل بیت (ع) دارد.

حجت‌الاسلام طباطبایی یادآور شد: در مزمور 149، آیه ششم حضرت داود درباره آخرالزمان بدین شرح توضیحاتی ارائه می‌دهد که ای اسرائیل (منظور قوم حضرت یعقوب) شادی کنید و بگویید خداوند از قوم خود رضایت دارد و مسکینان را نجات می‌دهد و سپس بیان می‌کند که مقدسان از جلال فخر بنمایند و بر بستر‌های خود ترنم کنند، تسبیحات بلند خدا در دهان ایشان باشد (پژوهشگران معتقدند منظور از این تسبیحات اذان‌های بلند بر فراز مناره‌ها است، چرا که نه صدای ناقوس کلیسا و نه شوفار کنیسه تسبیح خداوند نیستند)، در ادامه آیه ششم آمده که شمشیر دو دمه در دست ایشان است. منظور از شمشیر دودمه همان ذوالفقار حضرت امیر (ع) است. حال این شمشیر برای چه باید در دست امام زمان (عج) باشد؟ در ادامه خود آیات به ما جواب می‌دهند: تا از امت‌ها انتقام بکشد و تأدیب‌ها بر طوایف کند.

می‌بینید که بر اساس عهد عتیق نیز منجی آخر الزمان منتقم آل محمد است. امام زمان به واسطه شمشیر ذوالفقار، همان ارثیه امیر المومنین (ع) در این اثر حضرت داود(عج) معرفی می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است امام زمان (عج) با شمشیر ذوالفقار ظهور کند و با دشمنان بجنگد؟ گفت: ‌خیر، او با ابزارهای جدید جنگ می‌کند اما نقش شمشیر ذوالفقار به معنای شمشیر دودم، نماد ولایت الهی است. من در ترجمه‌ها و تفسیرهای مسیحی و یهودی بسیار جستجو کردم تا دریابم آیا شخصی هست که در تاریخ مسیحیت و یهودیت شمشیر دو دم یا ذوالفقار داشته باشد و به آن مشهور باشد؟ پاسخ منفی بود و چنین کسی را نیافتم. لذا مفسرین کتاب مقدس به این آیه که می‌رسند متحیرانه آن را به تعابیر دوری تاویل می کنند مانند این که مثلا می‌گویند منظور اینجا از شمشیر ذوالفقار همان کتاب مقدس است که بر جان انسان می‌نشیند.

وی با اشاره به روایتی درباره تفسیر شمشیر ذوالفقار گفت: این شمشیر نماد ولایت است ، حضرت علی (ع) این نماد را در اختیار داشتند و شمشیر از حضرت آدم نسل به نسل براساس حدیثی مشهور گرفته شده و به یک یک پیامبران بعدی رسیده است. حتی حضرت سلیمان هم آن را در دست داشته تا سایر پیامبران الهی و سپس پیغمبر اسلام (ص) و امیرالمؤمنین(ع) و سایر اهل بیت (ع)، تا اینکه در نهایت وارث آن امام زمان (عج) شده. بنابراین این شمشیر نماد ولایت و به ویژه ولایت امیر المومنین (ع) است. کتاب مقدس نیز در ادبیات پیشگویانه و اپوکالیپتیک خود، از نمادها برای بیان حوادث آینده استفاده می‌کند. 

وی همچنین توضیح داد: در تفسیر این آیه شریفه ﴿وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ﴾ سوره حدید آیه 25، روایاتی داریم که می‌فرماید وقتی خداوند حضرت آدم را به این دنیا آورد، ذوالفقار را هم به همراه داشت و این دست به دست در اختیار پیامبران الهی بود تا اینکه امیرالمؤمنین آنرا به ارث برد، ائمه نیز از این ارثیه امام علی (ع) محافظت می‌کردند تا اینکه امام زمان (عج) در آخرالزمان با این نماد ظهور می‌کند.

حجت‌الاسلام طباطبایی در پایان گفت: بسیاری از نکات و عبارات کتاب مقدس به ما کد و رمز برای کشف بسیاری از حقایق را می‌دهد. مسیحیان نمی‌توانند به این نوع برداشت معترض باشند. چرا که خودشان نیز به همین سبک بشارت‌های به حضرت مسیح (ع) را از کتاب مقدس و عهد عتیق استخراج می کنند. به عبارت دیگر نفی هرگونه رمزگشایی آیات کتاب مقدس، نفی ظهور عیسی مسیح،‌ پیامبران و در نهایت نیز ولایت اهل بیت و امیر المومنین (ع) خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس