کد خبر 352405
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی عمده مشکلات امروز ملت های مسلمان و جوامع بشری را ناشی از انحراف از مسیر غدیر دانست و تاکید کرد که اگر حق مولا علی(ع) غصب نمی شد و اجازه می دادند ایشان بر مسند حکومت قرار گیرند بشر می فهمید در عالم چه خبر و در قرآن چه اثر است.

 به گزارش مشرق، حضرت‌ آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت.

ایشان با اشاره به بیان امام صادق(ع) به مفضل که فرمودند: در ارتفاع و انحطاط شمس تفکر کن، ابراز داشت: تخیل و توهم غیر از تفکر است و خاصیت انسان به عقل و فعالیت عقل نیز تفکر است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که ارتفاع و انحطاط شمس ضدین هستند، گفت: اما از اجتماع این دو ضدین وسائل معاد و معاش بشر و نظام کائنات محقق می‌شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ادامه داد:‌ ارتفاع و انحطاط شمس مقدر شده برای این‌که فصول اربعه محقق شوند.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به ویژگی‌های فصول اربعه و اهمیت آنها، بیان کرد: اگر زمستان نباشد ذخیره ثمرات تابستان محال است و اگر هر کدام از فصول نباشند نظام هستی به هم می‌ریزد.

این مفسر قرآن ادامه داد: از ارتفاع و انحطاط شمس بروج دوازده گانه به وجود می‌آیند و هرکدام از این بروج ویژگی خود را دارند که نشانه حیات هستی هستند.

ایشان هر گوشه‌ای از عالم هستی را نشانه‌ای از نشانه‌های الهی دانست و اظهار کرد: این‌ها همه نشانه قدرت و حکمت خداوند است اما متأسفانه انسان‌ از این مسأله غافل است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که رسیدن به حقایق و نشانه‌های الهی نیازمند فکر و تقوا است، افزود: خداوند دو کتاب تدبیر(قرآن) و تکوین(جهان) دارد و همانگونه که قرآن شامل سوره و آیات است کتاب تکوین نیز همین‌گونه می‌باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه گفت: آنچه از مصدر سبحانیت و قدوسیت است نیل به آن لا به شرط نیست و به شرط است و آن شرط نهایت تسبیح است و از آن مقامی که قدوسیت و سبوحیت لا نهایة له صادر می شود، نیل به آن محال است مگر به تقوا.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی تأکید کرد: اگر انسان بخواهد به آیات تکوین و تدبیر برسد کلید آن تقوا است.

این مفسر قرآن با بیان این‌که کسی قدر امام علی(ع) را ندانست، ابراز کرد: اگر می‌گذاشتند حضرت علی(ع) بر مسند بنشیند بشر آن موقع می‌فهمید در عالم چه خبر و در قرآن چه اثر است اما همه محروم شدند.

این مرجع تقلید بر ضرورت توجه و تدبر در قرآن تأکید کرد و گفت: باید از قرآن بیاموزیم و در عالم هستی و آیات الهی تفکر کنیم.

منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس