یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه گزارش کمیسیون بهداشت ادعاهای مطرح شده درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی را رد می‌کند گفت: بنزین بی‌کیفیت وارداتی ۵ تا ۱۲ دلار بیش از نرخ بنزین در خلیج فارس خریداری می‌شد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مهدی موسوی‌نژاد درباره جزئیات گزارش کیفیت بنزین توزیع شده در کشور که توسط کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آماده شده است گفت: ادعای وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آلایندگی بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی و روند افزایشی تعداد بیماران سرطانی به دلیل بالا بودن حجم بنزن و عدد آروماتیک این نوع بنزین موجب شده که کمیسیون بهداشت به دلیل به اهمیت سلامت مردم به این موضوع ورود کند.

** کیفیت ریفرمیت پتروشیمی و پالایشگاهی مشابه‌ است

وی با اشاره به اینکه این کمیسیون علاوه بر بررسی کیفیت بنزین پتروشیمی کیفیت بنزین وارداتی را هم در دستور کار خود قرار داد گفت: بعد از دریافت مشخصات ریفرمیت تولیدی در پالایشگاههای کشور و ریفرمیت تولید شده به کمک واحدهای پتروشیمی و مقایسه آن دو با هم مشخص شد، کیفیت این دو محصول مشابه است؛ البته در گزارش کمیسیون بهداشت آمده است که اختلافات ناچیزی به دلیل ترکیبات متفاوت آروماتیک و بنزن وجود دارد.

** کیفیت ریفرمیت پتروشیمی‌ها مطابق استاندارد بود

وی با اظهار این که طبق این گزارش حجم بنزن ریفرمیت واحد پتروشیمی مطابق با استاندارد یورو2 و یورو3 بود تأکید کرد: ریفرمیت تولید شده در پتروشیمی‌ها به طور مجزا در جایگاههای عرضه بنزین توزیع نمی‌شد بلکه این فرآورده میانی در اختیار پالایشگاه ها قرار می‌گرفت تا با سایر مؤلفه‌های بنزین ترکیب شود. همچنین پیش از عرضه این بنزین در جایگاهها، کیفیت آن قبل از عرضه توسط وزارت نفت بررسی می‌شد.

** کیفیت بنزین پتروشیمی‌ها مورد تأیید شرکت پالایش پخش

نماینده مردم دشتستان در مجلس ادامه داد: حجم تولید روزانه ریفرمیت در پتروشیمی نوری چهار میلیون لیتر و در پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)  حدود 2.2 میلیون لیتر بود که بر اساس گزارش کمیسیون بهداشت، این ریفرمیت حاوی دو درصد بنزن بود. بر این اساس این حجم از ریفرمیت تنها معادل 10 درصد کل بنزین توزیع شده در کشور است.

موسوی‌نژاد گفت: در گزارش مورد نظر یادآوری شده است که تولید، کنترل کیفیت و عرضه بنزین در کشور برعهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی است و این شرکت پیش از این کیفیت ریفرمیت تولید شده در واحدهای پتروشیمی را تأیید کرده بود!

** بنزین پتروشیمی عامل اصلی آلایندگی هوا، ادعایی غیر علمی است

این عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: در این گزارش آمده است، تأکید بر نقش بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی به عنوان عامل اصلی آلایندگی هوای کلانشهر تهران در حالیست که هیچگونه مدرک معتبر برای آن ارائه نشده است و در واقع چندین ادعایی بدون پشتوانه علمی است.

** بنزین وارداتی بی‌کیفیت و گران

وی در مورد نظر کمیسیون بهداشت درباره کیفیت بنزین وارداتی هم اظهار کرد: کیفیت بنزینی که بعد از توقف دریافت ریفرمیت پتروشیمی‌ها به کشور وارد شد در آزمایشگاههای مرجع خارجی - یک آزمایشگاه در آلمان – بررسی شد. قاطعا می‌توان اعلام کرد نتایج آنالیز نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سال 93 بنزین وارداتی استانداردهای 4904 و یورو4 را دارا نبوده و حتی در برخی موارد این بنزین حاوی مواد ممنوعه مانند مرکاپتان، ام.ام.تی و مشتقات الکلی بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر بنزین وارداتی با کیفیتی که گفته شد از لحاظ قیمت بین پنج تا 12 دلار در هربشکه بیش از نرخ این فرآورده در خلیج فارس خریداری شده است.

** بهبود هوای تهران ربطی به توقف تولید بنزین پتروشیمی ندارد

وی ادامه داد: در گزارش کمیسیون بهداشت تأکید شده است که بر اساس موارد بررسی شده، نمی‌توان نتیجه گرفت که بهبود هوای تهران در سه ماه نخست سال 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی و از سرگیری واردات بنزین بوده است؛ به دو دلیل کاهش آلایندگی هوای تهران در فصل بهار قابل رد است؛ ابتدا این که، بنزین پتروشیمی‌ها تا اردیبهشت ماه یعنی تا زمان اجرای مصوبه هیئت وزیران در کشور توزیع می‌شد. دیگر این که بنزین وارد شده تا زمان ارسال گزارش کمیسیون بهداشت به هیئت رئیسه مجلس مطابق با استاندارد یورو4 نبوده است.

**ادعای افزایش تعداد بیماران سرطان غیر کارشناسی است

موسوی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: در گزارش مورد نظر درباره ادعای افزایش تعداد بیماران سرطانی در تهران به دلیل استفاده از ریفرمیت پتروشیمی هم اعلام شده است که این ادعای غیر کارشناسی است؛ چراکه تأیید این ادعا نیازمند نظرات کارشناسی و مدارک معتبر و متقن است. البته تاکنون نیز در وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست هیچگونه گزارش علمی مستند در این مورد وجود ندارد.

بعد از این که شرکت ملی پالایش و پخش و سازمان حفاظت محیط زیست، بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها را عامل افزایش سرطان در کشور اعلام کردند، اواخر خرداد ماه، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی جامعی درباره موضوع آلایندگی بنزین‌های توزیعی و تاثیر آن بر سلامت مردم را در برنامه کاری خود قرار داد. در حال حاضر انتشار کامل این گزارش منتظر دستور علی لاریجانی؛ رئیس مجلس است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس