آقاي مومني در رهنمودهاي خود اشاره مي كنند راه نجات كشور تكرار تجربه شفاف سازي دولت مهندس موسوي است. آيا اكنون پس از گذشت 26 سال از پايان جنگ مي توانند نسخه اي از گزارش اقتصادي كه آقاي مهندس موسوي به امام (ره) دادند كه قطعنامه 598 را بپذيرد از باب شفاف سازي در اختيار حداقل نخبگان و صاحبنظران اقتصادي قرار دهند تا معلوم شود وضعيت اقتصادي آن روز چقدر به جنگ و چقدر به سياستهاي غلط اقتصادي دولت برمي گردد.

به گزارش مشرق، محمد کاظم انبارلویی در یادداشتی به نقد سخنان فرشاد مومنی در چهارمين نشست جلسات "اقتصاد ايران در دوران دفاع مقدس" پرداخت و نوشت: دكتر فرشاد مومني عضو هيئت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي در چهارمين نشست جلسات "اقتصاد ايران در دوران دفاع مقدس" كه با موضوع "توليد محوري" در دوران دفاع مقدس برگزار شد، نظام اجرايي كشور را در دوران دفاع مقدس "پاكترين دوران" ياد كرد. او كه پنجشنبه گذشته در اين نشست سخن مي گفت به گزارش جماران نيوز مديريت اقتصادي دوران دفاع مقدس را "شاهكار" توصيف كرد!
مومني مختصات اين شاهكار را به شرح زير در سخنراني خود ترسيم نمود:
- ايستادن دولت در برابر رانتخواران
- بالا بردن هزينه مفتخوارگي
- شفافيت نظام توزيع دلار و اطلاعات نفتي
- مبارزه با تجارت پول
- اجراي دقيق قانون عمليات بانكي بدون ربا
- از بين بردن رانت تجارت خارجي
- ايجاد ساختارهاي نهادي اقتصاد توليدمحور با شفافيت كامل
من نميدانم اين فهرست در دولت آقاي موسوي كجا و كي و چطور در كارنامه اقتصادي وي ظهور داشته است. اما امام خميني (ره) در سال دوم حيات دولت در پيام 22 بهمن سال 63 ميفرمايند: "دولت چنانچه كرارا تذكر داده ام، بيشركت ملت و توسعه بخش خصوصي جوشيده از طبقات محروم و همكاري با طبقات مختلف مردم، با شكست مواجه خواهد شد. كشاندن امور به سوي مالكيت دولت و كنار گذاشتن ملت، بيماري مهلكي است كه بايد از آن احتراز شود." (صحيفه امام، ج 19 ص 158)
از اين تذكر امام(ره) معلوم ميشود براي اولين بار نبوده و بارها به ايشان در مورد روند رويارويي با مشكلات اقتصادي، امام(ره) رهنمودهايي داشتند كه رعايت نميشده است. سند اين عدم اعتنا را در بيانات معظم له در تاريخ 19 خرداد 65 مي شود پيگيري كرد. آنجا كه فرمودند: "مردم را در همه امور شركت دهيم، دولت به تنهايي نميتواند اين بار بزرگي كه الان به دوش ملت است، بردارد ... شركت بدهند مردم را در همه امور... با شركت اينها شما مي توانيد اداره كنيد اين كشور را. مردم را در همه امور شركت بدهيد، در تجارت شركت بدهيد، در همه امور شركت بدهيد." (صحيفه امام، ج 20 ص 56)
اين بيان امام(ره) به عنوان يك شاهد صادق بر عملكرد اقتصادي دولت و رويكردهاي آن نشان ميدهد كه نميتوان مديريت اقتصادي دوران مهندس موسوي را "شاهكار" توصيف كرد.
چرا كه همانطور كه امام پيش بيني فرموده بودند، بدون مشاركت مردم در اقتصاد، دولت با شكست مواجه شد و "طي نامهاي با تشريح وضعيت اقتصادي و اجتماعي كشور خطاب به امام خميني(ره) صراحتا خواستار تصميم عاجل براي پايان دادن به جنگ شد." (حميد انصاري، قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام، مصاحبه با ايسنا 10/7/93)
محسن رفيقدوست وزير دفاع دولت موسوي هم مدعي بود: "وزراي طرفدار اقتصاد دولتي اصولا به جنگ معتقد نبودند." (9مهر 89، مصاحبه با روزنامه جوان) متاسفانه دولت موسوي پايهگذار كژرويهاي زيادي در امر اقتصاد كشور بود و ميتوان گفت اين كژروي ها عليرغم اصلاح سياست ها در برنامه پنجساله اول تا پنجم هنوز  اصلاح نشده و پايه  اصلي بسياري از انحرافات و مشكلات اقتصادي كشور است. بنده نمي خواهم وارد اين كژي ها شوم. آن را به عهده اقتصاددانان كشور از جمله آقاي فرشاد مومني مي گذارم اما ميخواهم روي يكي دو نكته كه آقاي مومني به آن تكيه كردند و آن را مزيت دولت مهندس موسوي دانستند مطالبي عرض كنم و آن نكته شفافيت بود.
وي معتقد است ويژگي دوران آقاي موسوي شفافيت نظام توزيع دلار و اطلاعات نفتي است و اين ويژگي را با ذكر يك خاطره از مرحوم آقاي عالينسب ذكر ميكند كه ميگفت: "يكي از استدلالهايي كه آن دوره مطرح بود، اين بود كه اعداد و ارقام مربوط به بازار جهاني نفت جزء شفافترين اطلاعات است، بنابراين جهان از آنچه بر ما ميگذرد، مطلع است و اين ما هستيم كه در حالي كه همه ميدانند، تصميم ميگيريم جامعه خودمان را محروم كنيم يا بگذاريم آنها هم بدانند."
ببينيم آيا اطلاعات نفتي و نظام توزيع دلار و درآمدهاي نفتي در دولت آقاي موسوي شفاف بود؟
به نظر نگارنده كه بيش از 10 سال است در مورد عدم شفافيت درآمدهاي نفتي و گازي در بودجه دولتهاي پس از انقلاب مطلب مينويسد اين شفافيت ادعايي در دولت مهندس موسوي هم به شرح زير وجود ندارد.
1- قرار بود وفق تبصره 38 قانون بودجه سال 58 كه حاكم بر مناسبات مالي شركت ملي نفت و خزانهداري كل بود فروش نفت "به هر صورت" به خزانه واريز شود. آيا در هشت سال دولت آقاي موسوي اين كار صورت گرفته است؟ به شهادت آقاي بيژن زنگنه در مجلس شوراي اسلامي هنگام تصويب بودجه سال 84 وقتي در برابر اين سئوال قرار ميگيرد كه چرا شش ميليارد دلار درآمد نفت را وفق تبصره 38 قانون بودجه سال 58 به خزانه واريز نكرده است؟ ميگويد ما در هيچ سالي اين كار را نكرديم و به تبصره 38 به غير از يكي دو سال اول انقلاب در هيچ سالي عمل نشده است.
مطابق اين شهادت فروش نفت در داخل، فروش نفت به صورت سوآپ، فروش گاز طبيعي، فروش فرآوردههاي نفتي صادراتي و ... در دوران آقاي موسوي به خزانه واريز نشده است.
2- اگر بخواهيم اين ادعا را محك بزنيم بايد برويم سراغ تفريغ نفت در سالهاي دفاع مقدس، ببينيم ديوان محاسبات كه زير نظر مجلس اداره ميشود در خصوص شفافسازي عملكرد نفت چه گزارشي ميدهد؟ مجلس در اين دوران به رياست جناب آقاي هاشمي رفسنجاني اداره ميشده است. كسي كه تمام قد در دوران دفاع مقدس حامي مهندس موسوي بود. اما در گزارش تفريغ سالهاي 61 تا 67 ما هيچ گزارهاي در مورد تفريغ نفت كه وفق اصل 55 قانون اساسي در اختيار مردم قرار بگيرد نداريم. نه تنها مردم حتي نمايندگان مردم هم از اين گزارش خبري ندارند.
تنها گزارشي كه از تفريغ نفت وجود دارد، مربوط به سال 83 ميباشد كه در 100 صفحه توسط هيئت عمومي ديوان محاسبات تهيه و اعضاي هيئت به پاي آن امضا گذاشتهاند. در اين گزارش آمده است سال 83شش ميليارد دلار از فروش نفت خام به خزانه نرفته است. فروش گاز هم در خزانه ديده نشده است. فروش نفت نيز در داخل به خزانه واريز نشده است. در اين گزارش اشاره به فساد در قراردادها از جمله قرارداد كرسنت شده است. اگر آقاي مومني بخواهد شفافيت در درآمدهاي نفتي را اثبات كند بايد مستند اصلي او گزارش تفريغ بودجه نفت در سالهاي صدارت آقاي موسوي باشد. آيا چنين مستندي را ايشان سراغ دارد؟
3- وفق قانون تاسيس وزارت نفت در 8 مهر 1358 و نيز ممتم آن در 29 خرداد 1359 و همچنين  قانون نفت مصوب سال 66، وزارت نفت موظف به تدوين  اساسنامه شركت ملي نفت، شركت ملي گاز و شركت ملي پتروشيمي و ارائه آن به مجلس براي تصويب بوده است اما در هيچ يك از اين سالها به اين وظيفه عمل نكرد.
يكي از راههاي شفافسازي درآمدهاي نفتي اين بود كه از اساسنامه شركت ملي نفت در زمان طاغوت خلاص شويم و به اساسنامه مصوب پس از انقلاب تكيه كنيم. اين بناي كج در دوران مهندس موسوي گذاشته شد. دولتهاي بعدي هم با تأسي به آن هرگز اقدام به اين كار نكردند.
اگر آقاي مومني به شفافيت نظام توزيع و تخصيص دلارهاي نفتي به عنوان يك امر خارقالعاده در دولت موسوي اشاره ميكنند، نبايد به اين مسئله اشاره كنند كه اصل "درآمد" نفت و گاز در آن دوران چقدر بوده كه آن را در مسير شفافيت "هزينه" قرار ميدادند؟!
فقط با نگاهي به جدول درآمدهاي دولت در قانون بودجه سالهاي 61 تا 66 معلوم ميشود "نفت و گاز" به عنوان يك سرفصل درآمدي تا سال 63 در بودجه كل كشور ديده ميشود اما از سال 64 تا پايان دوره دولت آقاي موسوي فقط سرفصل "نفت" ديده ميشود. آقاي مومني ميتوانند توضيح دهند چرا درآمد گاز اعم از صادرات و يا مصرف داخل از سرفصل درآمدهاي دولت حذف شد؟ اگر كسي بخواهد درآمدهاي گازي كشور را در اين سالها وفق تبصره 38 قانون بودجه سال 58 و اصل 53 قانون اساسي و قانون نفت مصوب سال 60 پيگيري كند بايد به كدام سرفصل از درآمدهاي بودجه اين سالها مراجعه كند؟
4- آقاي مومني در رهنمودهاي خود در اين سخنراني اشاره مي كنند راه نجات كشور تكرار تجربه شفاف سازي دولت مهندس موسوي است. آيا اكنون پس از گذشت 26 سال از پايان جنگ مي توانند نسخه اي از گزارش اقتصادي كه آقاي مهندس موسوي به امام (ره) دادند كه قطعنامه 598 را بپذيرد از باب شفاف سازي در اختيار حداقل نخبگان و صاحبنظران اقتصادي قرار دهند تا معلوم شود وضعيت اقتصادي آن روز چقدر به جنگ و چقدر به سياستهاي غلط اقتصادي دولت برمي گردد.
5- سخنان آقاي مومني نوعي بزك كردن چهره موسوي به عنوان يكي از سران فتنه 88 است. اگر آقاي مومني واقعا مدعي شفافسازي در آن دوران هستند بايد به اين سئوال كليدي هم پاسخ دهند كه مناقشات مالي ايران وآمريكا در آن دوران به كجا انجاميد؟ ميلياردها دلار اسلحه در زمان شاه از آمريكاييها خريداري شده بود. مطابق قرارداد الجزاير بايد آمريكاييها يا پول اين سلاحها ياخود سلاحها را به ما تحويل ميدادند (دعواي B61 و FMS). آمريكاييها هيچكدام از اين كارها را نكردند. هزينه انبارداري آن را هم از ما گرفتند. ماجراي سقوط هواپيماي مسافربري ايران در خليج فارس و جنايات آمريكاييها درشهادت مسافران مظلوم اين هواپيما چگونه در معاونت حقوقي نخستوزيري حل و فصل شد؟ آيا پس از 26 سال نميخواهند راجع به هزينه مفتخوارگي آمريكايي ها در آن دوران شفاف سازي كنند. كه چگونه با الحاقيه ها به بيانيه الجزاير هم در آن دوران و هم پس از آن اين مفتخوارگيت داوم يافت و چگونه ميتوان از آن دوران به عنوان "پاكترين" ياد كرد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 124
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • اهوازی ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    میرحسین موسوی و دوستانش با کوپنی کردن اقتصاد ایران و بنام عدالت ثروت مردم را مصادره کردند و فرصت سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در ایران را از بین بردند.
  • چگینی ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 1
    ملت ایران اگر تمام هیکلشان را از زمان تولد تا آخر عمر جمع کنند یک تاری موی کفایت آقای موسوی نمی شود
  • بی طرف ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    چیزی که واضح است اینه که وضع اقتصادی مردم در درآن روزگار با تمام سختی های جنگ بهتر از الان هست .امروز امنیت معیشتی مردم کاملا ازبین رفته یادباد آن روزگاران یادباد
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    احمدی نژاد هم میخواست ثروت مردم را به خودشون بازگرداند اما اینکاره نبود..
  • علی دوران ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    در زمان جنگ کار دست دولت نبود بلکه بسیج و سپاه و کمیته و ارتش و ستاد بسیج اقتصادی و شورای عالی دفاع و هزار هزار ارگان دست به دست هم دادند الان هم جنگ شود ایرانیان همین هستند ربطی به میرحسین هم نداره. لعنت بر عوامل.... که این بیچاره را ابزار کردند و خواستند از ملت انتقام بگیرند و گرفتند
  • فرهاد ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    میشه بفرمایید تو بحبوحه جنگ بخش خصوصی میخاست چیکار کنه. بخش خصوصی که بدنبال منافع و سود خودشه. بعد به الفرض اونموقع به بخش خصوصی هم بها میدادن اونوقت منافع بخش خصوصی تیر ترکش بود دیگه.!!!!
  • ناشناس ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    چرت و پرت است که فکر کنیم میرحسین اهل جهاد و جنگ بوده باشد، او فقط نخست وزیر زمان جنگ بود نه یک رزمنده و اهل جهاد و جنگ. او مردی ساده لوح بود که در بازی .... افتاد و خود و سابقه خود را زیر سوال برد . متاسفم
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    خدا لعنت کنه آدم بی انصافو
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    من در تعجبم با این همه صحبت ها که می کنن بازم مردم موافق موسوی نیستند
  • آهو ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    کسانی که وضعیت اقتصادی دولت موسوی را زیر سوال می برند فراموش کرده اند که کشور در شرایط بسیار بحرانی ناشی از جنگ بوده است و ر شرایط بحرانی مدیریت بحران ایجاب می کند برخی تصمیمات که در شرایط عادی مناسب تلقی نمی گردد اتخاذ گردد.پس لطفا منصفانه تر قضاوت کنید !
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ناشناس :۲۰:۵۶ - خدا لعنت کند فتنه گران را ...
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    تو واقعا بی طرفی؟ آره دمت معلومه @
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    احمدی نژاد صاحبان قدرت و ثروت را برملا کرد...
  • چراغعلی ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    فرمانبر رفسنجانی بود
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    بخش خصوصی هم دست آقازاده های ه بود..
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    مرگ بر میر یزید خائن که همه جوره به کشور خیانت کرد
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    از طرف خودت نظر بده متوهم ...مرگ بر میرحسین خائن
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    خاک تو سر موسوی
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    نکه بخش خصوصی الان خیلی خوب کار میکنه نکه خاوری ها و زنجانی ها سرمایه مردم را بلوکه نکردند . نکه الان مردم دارن حال میکنن با بخش خصوصی و اموال دولتی مفتی به خصوصی واگذار نشده نکه نکه نکه .... خیلی پررو ییم
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    دکی چرا چپه میگی !!!!!!!
  • هادی ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    تو مطمئنی که یه ایرانی هستی؟؟؟ مگه این موسوی کیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا داری به ملت با شرف ایران توهین میکنی خجالت بکش حداقل بخاطر پدر و مادرت
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    لطفا از جیب ملت خرج نکن، بلکه از خود و خانواده ات خرج کن
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    میرحسین اگر نابغه اقتصادی هم باشه به دلیل اعمال جاهلانه اش جایی در تصمیم سازی ها نخواهد داشت
  • اهوازی ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    خدماتی که در اوائل انقلاب به مردم میشد همه توسط جهاد سازندگی و ارگان های انقلابی صورت میگرفت که ربطی به میرحسین موسوی و کابینه اش نداشت. بعد هم که جهاد سازندگی منحل شد.
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    لعن علی عدوک یا علی میر یزید و کروبی و خاتمی...
  • ناشناس ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    در دوره میرحسین موسوی به بخش خصوصی ظلم بسیار شد و با کسانیکه صاحب سرمایه بودند بدترین رفتار را انجام میدادند بطوریکه کسانیکه صاحب سرمایه بودند یا از کشور فرار میکردند و یا همواره در هراس بودند که اموالشان مصادره شود.حتی کسانی بودند که کارگران بخش خصوصی را تحریک میکردند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند چون دوت با شعارهای به ظاهر عدالت طلبانه از کارگران حمایت میکرد.
  • اهوازی ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    من بیاد ندارم که میرحسین موسوی در طول جنگ به اهواز آمده باشد و با مردم همدردی کند.او حتی پس از پایان جنگ هم به خوزستان نیامد.کسیکه خودش را نخست وزیر دوره دفاع مقدس میداند در اهواز و شهرهای جنگ زده و حتی بین مردم جنگ زده که به شهرهای دیگه مهاجرت کرده بودند حظور نیافت.البته ایشان یکی دو بار در پشت جبهه بصورت محدود حضور پیدا کرد.اما از نخست وزیر مملکت بیشتر از این انتظار میرفت.
  • ناشناس ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    در دوره میرحسین موسوی بود که دلار با چند نرخ عرضه میشد که این خود باعث بزرگترین فسادها و رانت ها شده بود.
  • اهوازی ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    اگر تندروی های میرحسین و کابینه اش نبود دولت سازندگی هم به آنصورت شکل نمیگرفت.همه ما بخاطر داریم که چپ ها در اواخر دولتشان مورد تنفر و انزجار مردم بودند.
  • Amir ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ببین برادر به استناد فرمایش حضرت امام و حضرت آقا ملاک فعل حال افراد است . میر حسین و یا هرکسی دیگه باید دید که الان چگونه هستند آیا همگام با اصول و ارزشهای نظام و رهبر فرزانه و مدبر و شجاع هستند و یا آب به آسیاب دشمنان اسلام و ایران عزیز می ریزند . این باید ملاک بررسی باشد
  • سیروس ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    ای نادان ! سال 88 کفایت ایشان را دیدیم... وقتی رای نیاورد شروع به آشوب کرد... همچین موجودی اگر قدرت داشته باشد روی صدامم را سفید خوااهد کردد...
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق @ برخی داعشی های فتنه گر با شگردهای خاص چندین بار منفی می دهند ، آی پی این جیره خواران را مسدود کند...
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    آی قربون آدم چیزفهم...
  • حسین ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    به قول غرضی این آقای مدعی نخست وزیر جنگ ! هنگام جنگ به سوراخ خزیده بود...
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    او یک دیکتاتور بالقوه است و دیگر هیچ.... به هر قیمتی میخواست قدرت رو بدست بیاره. حتی با اردوکشی خیابانی و تهمت زدن به منتخب ملت...
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    یادش به خیر... جهاد. سپاه . کمیته ....
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    الان هم رای مردم را با چند نرخ حساب میکنه : یکی رایی که به او داده بودند باقیمت بالا و دیگری رای بالایی که به رقیبش داده بودند با قیمت صفر ....
  • ناشناس ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    هركسي نقاط مثبت ومنفي دارد هيچ كس معصوم نيست نه تنها موسوي بلكه رضاشاه و محمد رضا شاه هم نقاط مثبت داشتند و خدماتي براي كشور انجام دادندو كسي كه اولاد پيامبر راناسزا مي گويد نه مسلمان است نه شيعه ونه ولايي بلكه كاسب ونان خور فتنه است .
  • خوزستانی ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    میرحسین از سال 68 تا 88 هیج ارتباطی با مردم نداشت و درباره هیچ موضوعی موضع گیری نکردوایشان را برای روز مبادا در آب نمک گذاشتند اما درست در زمانیکه میخواستند ایشان را به ملت ایران قالب کنند میرحیسن بوی گندش بلند شد.بد رودستی خوردند.
  • اهوازی ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    کسانیکه از وضعیت اقتصادی زمان میرحسین دفاع میکنند مصاحبه عزت الله سحابی با یکی از نشریات معتبر درباره رفتارهای اقتصادی میرحسین و کابینه اش را در هه 60 بخوانند.این مصاحبه در بهار 88 و پیش از انتخابات با همشهری یا ایران انجام شد.ایکاش مشرق این مصاحبه را منتشر کند.
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    بسمه تعالی با سلام وتحیت االان که این آقای میر حسین موسوی اخ شده است نبایستی اقدامات سنجیده دولت ایشان را دوران جنگ نادیده انگاشت یادتان باشد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه کسانی که در دولت ایشان سنگ اندازی می کردند فرمودند: شما عرضه اداره یک نانوایی را ندارید. ولاتبخسوا الناس اشیائهم قدری انصاف داشته باشید.
  • امیرعباس ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    اقایون لطفا صبور باشید وباکمی تامل وواقع بینی ومطالعه موضوعات رارصدکنید. فقط اینو بگم اقای موسوی دچار توهمی شد که قبلا مقاله انرا نگاشته بودند باعنوان توهم قدرت. بهتر بود ایشان با عنوان زیبایی که امام (س)باو داده بودن درخاطره ها میماند
  • جهان ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    فحش و ناسزا به هرکسی باشه نشانه بیسوادی عنوان کننده است
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    شرم نکردی با این نظر نوشتنت؟ منظورت از علی کی بود؟ از خجالت بمیری جا داره
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    عزیز ایران کارخانه اسطوره سازیه اسطوره هایی این مملکت داره که امثال موسوی پشم هم نیستن جلوشون عباس میرزا ، امیر کبیر ، نادر شاه ، کوروش ، مصدق ، شریعتی ، آیت الله بهجت ، آيت ‏الله خوانسارى و ....
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    منظورتون خودتون و تمام افراد خانوادتون هست ؟ که کفایتتون به اندازه یک خائن وطن فروش هم نمیشه ؟
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    کجاش بهتر بود؟ یه مقایسه کوچیک کن زمان بچگی و خرجی که پدر مادرت واست میکردنو با بچه های امروز
  • ناشناس ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    گزینش های دولت میرحسین موسوی از نکیر و منکر هم بدتر بود.چه افرادی که بیگناه و فقط بخاطر مسائل شخصی توسط دولت میرحسین رد صلاحیت نشدند و از تحصیل در دانشگاه و کار بازماندند.
  • اهوازی ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    خدا رحمت کنه شهید دیالمه را.خدا رحمتش کنه.
  • محمدکریمی ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    خواندن بعضی از پیام ها آدم را به این فکر می اندازد که مردم ما فراموش کار و نان به نرخ روز خور و سیاست باز و منفعت طلبند .همه ی این ادعاهایی که بر ضد میر حسین می شود تا قبل از سال 88 اصلا در فضای سیاسی کشور نبود و بعد از خطای سیاسی میرحسین در سال 88 این مسایل بیان شد که نشان دهنده ی بی اطلاعی و بی انصافی گویندگانش است .آقایان بی انصاف بدانید که بی انصافی گریبان خود شما را هم خواهد گرفت پس در حق کسی بی انصافی نکنید . در شرایط جنگ تمام عیار و یک سال بعد از انقلاب در کشوری که هیچ کارخانه ی بزرگی به جز یک خودرو سازی و یک کارخانه ذوب آهن نداشته صحبت از ضعف اقتصادی دولت بیشتر به اراجیف می ماند و ایرادات بنی اسرائیلی را به یاد می آورد. خدمات دولت میرحسین یک طرف و مسایل سال 88 هم یک طرف . هر کدام را در جای خود بررسی کنید .نه اینکه به خاطر خطای امروزش کارهای دیروزش را تخطئه کنید.
  • سما ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    سلام. ایکاش یکبار موضوع اساسنامه شرکت نفت فارق از اصلاح طلب و اصولگرا در مجلس پیگیری شود! راستی، هیچ می دانید روند فروش و دریافت پول نفت همان است که قبلا بود!؟ و برای همین وزرا زیر بار تهیه ی اساسنامه نمی روند!؟ می دانید که همین الان درآمد نفت با مدیران این شرکت بصورت پنجاه-پنجاه تقسیم می شود!؟ و فقط نصف آن به خزانه ریخته می شود!؟ وزارت نفت تافته ی جدابافته است!؟ چرا نباید کل درآمدهایش به خزانه واریز شده، و سپس معادل صورتحسابهای هزینه، بودجه دریافت کند!؟؟؟؟؟؟ مشرق محترم، اگر حق طلبی، به بحث بگذار!
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    به قول اقاس رفسق دوست، علت موفقیت اقتصاد در جنگ، مردم بودند نه مسئولین دولت. اینقدر دعوا نکنید. در ضمن، مرگ بر وطن فروش خائن.
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    آخه تا کی این میر حسین موسوی در ویلای بزرگ براحتی زندگی کنه وکارش خوردن وخوایدن وعشق بازی با زن مثیفش که هم اسمش را عوض کرده وهم سنش را از سال1331 به 1341 عوض کرده یعنی ده سال خودش را با کمک اداره ثبت واحوال کوچک کرده وهم مدرک تحصیلاتش تقلبی بوده ....ما ایرانیها چرا باید فریب این سویسکها وانگلهای بوگندو را بخوریم
  • علی حقجو ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    وضع بهتر نبود بلکه رضایت بیشتر بود . رضایت در کل در خانواده های فقیر بی بضاعت کم درآمد بیشتر است. نا رضایتی بیشتر در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه رخ مینماید . تحقیق کنید شما هم میفهمید . از روی جهالت نظر ندید
  • نصیر ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    شهدا رفتن کسانی که لیاقت شهید شدن رو نداشتن و ناخالصی داشتن ماندن
  • فرزاد کايا ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    من رساله ى دکترايم را درباب اقتصاد سياسى ج.ا.ايران و با توجه به عدالت اجتماعى نوشته ام.شش سال برروى ان کار کردم و البته دولت فخيمه احمدى نژاد علاوه بر چند ترم تعليق و درخواست اخراج از دانشگاه تهران شرايط تحقيقى را بر من حرام کرد.با اين همه حاضرم مستدل جواب اين اقاى انبارلويى را بدهم که دوران حيات امام که شامل دولت موسوى مى شود از هر حيث بر دوران هاى بعدى خاصه دوران ويرانگر هاشمى و احمدى نژاد برترى داشته است.اما دو نکته مهم لازم ذکر است؛اول اينکه مزاياى دوران موسوى صرفا در نوع مديريت ايشان خلاصه نمى شود بلکه فداکارى و شور انقلابى مردم و مسىولين همراه رهبرى کاريزماتيک امام نقش بسيار مهمترى دارند. دوم اينکه بخشى از بزرگى دوران موسوى ناشى از فضاحت هاى چپاولگرايانه دوران هاى بعدى خاصه هاشمى و احمدى نژاد (اين دو قطب ظاهرا متضاد که در چپاول و نابودى مملکت وحدت مى يابند) است. در ضمن جناح انبارلويى که همان سوداگران بازارى در قالب هيات موتلفه است از ابتدا مطلقا با موسوى و سياست هاى عدالت اجتماعى دشمنى داشتند که فارغ از خوب و بد موسوى و خدمات موتلفه به انقلاب و امام و نظام، شکى نيست که سياست هاى موتلفه و کردارهاى اقتصادى و سياسى موتلفه از اساسى ترين علل و عوامل چپاول جامعه و عدم توسعه ى اقتصادى امروز ما است.مى توانم به اين شخص علمى نشان دهم که هرگاه دوران جنگ به شيوه دلخواه موتلفه اداره ميشد انقلاب و نظام از دست مى رفت زيرا رهيافت سوداگرايانه موتلفه متعلق به اروپاى سيصد سال پيش است و نه الان! و متاسفانه اينها فکر مى کنند اين دقيقا مترادف سرمايه دارى است! همانطور که سردار سازندگى [که برخى بعدها به وى لقب سردار چاپندگى دادند] و ياران فکرى اش(!!!!!!) نىوليبراليسم درنده را با اقتدارگرايى شبه سلطانى/بوراکراتيک ممزوج نموده و تصور مى فرمودند اين همان سياست درهاى باز!!!است.که خوب البته يه جورايى همان ميشد منتهى به معنى درهاى باز براى چپاول...
  • ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    آقای چگنی - موسوی و امثالهم یک تار موی ملت ایران نمی شوند چرا شما و امثال موسوی مردم را ابزار می بینید این مردم نبودند آقای موسوی و ... باید باحسرت به قدرتی که دست وابستگان به اجانب در این مملکت بود باید با حسرت تماشاچی می بودند مشرق عزیز مطالب اهانت به ملت ایران را لطفا منتشر نکنید/
  • ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    آقای حق جو بچه های این مردم از فرط بدبختی هایی که آقای موسوی لپ قرمز بار این مردم کردند دچار سوء تغذیه شدند
  • ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    آقای ناشناس واقعا واقعا واقعا بقال محل ما از صدقه سری کالاهای کوپنی میلیاردر شد این ستم را به این بقال و مثل ایشان ...!!!!!!!!
  • مصطفی ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    معلومه انقدر کوچیکی که خودتو و کفایتتو جلوی اون مردک حقیر، اندازه یه تار مو نمی بینی. برات متاسفم.......
  • مصطفی ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    هر چند با لفاظی ها و کلمات آنچنانی شاید بظاهر بتوانید دفاعیه ای برای محبوب خود ارائه نمایید ولی خائن و خیانت با هیچ استدلال و دلیل و مدرک و رساله دکترایی قابل دفاع و مشروعیت بخشیدن نیست. بد نیست در تاریخ اسلام کمی به احوالات طلحه و زبیر نظری بیاندازید و بیاندازیم!!
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    ناشناس دومی خودت از خجالت بمیری جا داره بی حیا مملکتی که تازه داشت به ثبات می رسید رو با یه مشت ادعای دروغ به کثافت کشیدید و پدر مردم رو در آوردید و کمک کردید تحریم های شدید علیه مردم وضع بشه تا از رایشون پشیمون بشن هنوز هم طلبکارین؟
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    تو همین الان طرف رو تکفیر کردی پس لابد تو مسلمان و شیعه هستی و رفقات هم بابت فتنه گری الان به قدرت و حکومت برنگشتن جالبه هر غلطی که خودتون شدیدترین وجهش رو انجام دادین سریع به بقیه میچسبونین تا کسی یقه خودتون رو نگیره. به نظرت آقای تکفیری عزیز حکم اون مرجع تقلیدی که به رئیس جمهور وقت لقب حرامزادگی داد چیه؟ پست تر و وقیح تر از خودتون سراغ دارین؟
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    فقط همین یک جمله از امام درباره موسوی را یادتان مانده نه؟
  • جواد ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    این انتخابات حرف های مفت شما رو بر ملا کرد دیگه چی میخواید بگید
  • اهوازي ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    درسته.چند روزي منزل آقاي آلادپوش مخفي شده بودند.
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    مرگ بر فتنه گر
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    خیانت خاتمی و موسوی روز به روز واضح تر میشه
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    تازمانی که ماهیت اصلی موسوی روشن نبود،اکثرنیروهای انقلابی اورابه چشم نخست وزیردوران جنگ میشناختندوفکرمیکردنددلسوز انقلاب است!قبرمنافقین فتنه زمانی کنده شدکه به اشوبگران روزعاشورالقب مردمان خداجودادند!برای پیروزی انقلاب خون بهترین جوانان مملکت ریخته شده وقرارنیست به همین سادگی تحویل چهارنفربچه سوسول ترسوبدهیم!خلاصه اینکه هرکسی درهرلباس ومقامی به خون شهداخیانت کرد،خداوندچنان پس کله اش کوبیدکه بینایی اش راازدست دادورسوای عالم شد!
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    موسوی اگه سال 88 شکست رو قبول میکرد الان رئیس جمهور بود ولی از بس ابله و ساده لوح بود گول برخی منافقین رو خورد و بیراهه رفت.
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    آخه لیاقتشو نداشت
  • ناشناس ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    مرگ بر میر یزید خائن
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    ناشناس : تو خجالت بکش ، تو از خجالت بمیری جا داره ، که از کسی حمایت می کنی که مزدوران طرفدارش پرچم های عزا را آتش زدند ... تو خجالت بکش بی حیا که از هتاکین به اباعبدالله حمایت می کنی .
  • حسین ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    خجالت بکش ! اولا پیامبر ؟ ایشون همونی نیست که طرفداراش عزای حسین را پاره کردند ؟ رضا شاه خدمت داشته ؟ آره خیانت های رضا شاه واسه امثال شما خدمت حساب میشه ، پس برو خیانت های این رضا شاه رو بخون ، که هر چه کرد در خدمت استعمار بود ، و البته هر حاکمی لاجرم است برای بقا خودش خدماتی هم ارائه دهد . ............. خجالت بکش همین
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    پس چطور شما تندروها هر روز دولت قبل را هدف می گیرید ؟
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    فحش و ناسزا کار دوستان شماست ...
  • فرهاد ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    اخه عقل کل!!!!! کدوم کشور دنیا وقتی جنگ میشه نخست وزیر میاد تفنگ میزاره رو کولش بره بجنگه
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    این ملعون هیچ خدمتی نداشته ، اگر هم تا کنون به آن پرداخته نمی شد به این خاطر بود که شرایط و مقتضیات نقد گذشته بود .
  • مرگ بر افسادات ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    شما با این سوادت معلومه دکترای چی داری !!! البته فضاحت میرحسین و دولت اصلاحات و اختلاس های انجام گرفته در دولت افسادات که بر کسی مستور نیست ، حداقل حرفت رو با سند و نزدیک به واقعیت بیان کن تا اینقدر سوادت نمود پیدا نکنه !!!!! شما صرفا در این مطلب اتهام زدید ، چیزی که شگرد شما تندروهاست و هیچگاه هم دلیلی بر آن ندارید ! اینهمه ادعا کردی یک دلیل هم نیاوردی !! اگر هم اخراجت از دانشگاه صحت داشته باشه حقت اخراج بود با این کیفیت استدلال که خالی از عقلانیت و سند است ...
  • ناشناس ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    اگر وضع معیشت مردم در آن روزگار بهتر بود علتش این بود که مقام معظم رهبری در آن زمان رئیس جمهور بودند و سمت اجرایی بر عهده داشتند.
  • یه اهوازی دیگه ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    تو یادت نمیاد دلیل نمیشه که نباشهو اتفاقا من خوبم یادم میاد که اومد چون هنوز مصاحبه اش هم توی آرشیو صدا و سیما وجود داره البته اگه تا الان امثال تو نابودش نکرده باشن
  • کاپیتان ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    آقای موسوی سال 88 اشتباه بزرگی را مرتکب شد شاید اگر 4 سال سکوت میکرد الان رئیس جمهور بود. اما درست نیست سابقه ی ایشان رو هم سیاه کنید بی انصاف نباشید اون قبل از این اتفاقات آدم شایسته ای بوده و خدمت کرده. دوستان از سر هوای نفس حرف نزنید.
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    دقیقا بیطرف عزیز
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    کاملا موافقم
  • مینا ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    واقعا که خیلی زشته برخی حرکات
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    درود بر موسوی
  • احمد ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    لعنت به موسوی و فتنه گران...
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    خودشونو برملا کرد.
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    یعنی امام هم شتباه میکردن! خیلی بی حیا و چشم سفیدین!التزامات قدرت به هر شکل باید براورده بشه.
  • امیر ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    اوضاع خوب اقتصادی مردم در زمان بحرانی چون جنگ تحمیلی مدیون تفکرات اقتصادی بزرگانی چون مرحوم عالی نسب هست تفکرات اقتصادی نشات گرفته از شعار دلار چی هست و تحریم ها تکه کاغذ بی ارزش هستند و اونایی که خاوری ها و زنجانی ها و ... پرورش دادن باعث و بانی فقر و فلاکت عامه مردم هستن
  • افشین تهران ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    ناشناس 21.40یواش برو با هم بریم.نکنه م ه اقتصاد ایران رو نجات داد نکنه م ه دوم عمران مملکت را بعهده داشت نکنه ی ه تمام میراث فرهنگی رو نجات داد!!!!خخخخخنکنه ف ه و ف ه دوم سیاست استکبار ستیزی رو با همسران منافقشان رواج دادن؟کسیکه بخاطر پست و مقام چه بحق و چه به ناحق یک ملت و نظام اسلامی رو با جوانان ساده دلش به جنگ خیابانی بکشه مستحق مرگه.در ضمن ایشون از پس انداز کشور هزینه کرد نه از ارث باباش.
  • افشین تهران ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    جناب فرهاد عقل کل !!!!!!در همین کشور و در زمان همین مردک رییس جمهور و فرزندانش تفنگ گذاشتن رو دوششون و 8سال از جبهه کنده نشدن.شما یا کوچولویی یا ببویی.
  • افشین تهران ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    جناب شرایط شرایط شالوده اقتصاد جنگ بر مبنای پیش بینیهای شهید رجایی و تدابیر ایشان بسته شد و موسوی لاشخوری بود که از این طرحهای موفق بهره برداری کرد و در ضمن در ان زمان امام در قید حیات بود و خانواده ه و دوستان هم مسلکشان طعم اختلاص را نچشیده بودند.
  • افشین تهران ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    برای افساد طلبانیکه در سایتهای زنجیره ای ندای حمله به یک سایت و مطلب را میگیرند و بچه هایی که از این ملعون خائن شناختی ندارن و تازه تاتی تاتی یاد گرفتن تا صبح حرف بزن.نرود میخ اهنی در سنگ.
  • افشین تهران ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    اهوازی دیگه تورا بخدا حرف مفت نزن.تو در اون موقع پوشک هم بپا نداشتی از کجا دیدی که من 48ساله ندیدم؟موسوی یک خائن و یک فرصت طلب هست که متوهم بدنیا امده و متوهم هم از دنیا خواهد رفت.کسیکه تابع قانون نیست ومنم منم میکنه باید بره بمیره و شما هم تحویل بگیرید تحریمهایی که بخاطر این منحوس و طرفداران امام حسین کش و هیئت اتش زنش به این کشور تحمیل شد.
  • افشین تهران ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    اقا جواد یعنی شما اقای روحانی را با موسوی در یک خط و یک جریان قرار میدید!!!این بینش سیاسی شماست؟در همین حد میفهمید؟و ایا مردم بخاطر سیاسی بازی به اقای روحانی رای دادن؟وقتی به شما میگن متوهم میگید نه.متوهم که چه عرض کنم ..........بگن کمه.
  • افشین تهران ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    یه حرف حساب و یه کامنت درست دیدم.
  • افشین تهران ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    خوب بکنن.چی میشه الان همه دارن نظر میدن و همه در ایران اینترنت دارن و سیستم دارن.مهم 9دی بود و هست شما قصه نخور لازم بشه یه 9دی دیگه ردیف میشه تا همه خائنین و متوهمین برن رو تخم مرغ هایشان بشینند.
  • افشین تهران ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    مخفی شده بود مال چند دقیقه اش هست .چه ابروریزی شد رادیو عراق هم دم دراورده بود.
  • افشین تهران ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    عجب گوسفندی هستی شما.خدارو شکر که موسوی رو با رضا شاه و انتر محمدرضا مقایسه کردی.فرح هم سید بود پس بدو مجیزش رو بگو.ساواکی سید هم داشتیم اونا چی به به هستن.باید دید که حال این افراد چی هست که شما باید از سفارت انگلیس بپرسی.
  • افشین تهران ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    البته شما امام شناسان باید این جمله امام که حال افراد را در نظر بگیرید را شنیده اید یا برای این سخنان امام گوشتان کر هست!!!!!!!!!!!بابا خیلی یا پررو هستید یا مردم رو ببو فرض کردین که البته اولی درسته و دومی هم در مورد خودتان صدق میکنه.
  • افشین تهران ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    منظور همان فحاشیها و سطل اشغال اتش زدنها ی قبل از 9دی هست.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • افشین تهران ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    شما که به روح این شهید رحمت فرستادی بگو تا همه سخنرانی ایشان در مخالفت با رای اعتماد مجلس به این نوکر انگلیس را بخوانند و یا گوش کنند.تمام سخنان این شهید پیرامون موسوی و همسرش مثل روزهای 88روشن هست.خداوند این شهید بزرگوار را در صف یاران امام حسین ع قرار بده.برید و بخوانید و قضاوت کنید.
  • افشین تهران ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    اولا دکترای شما هم حتما............ .بوده چون خواستیکه با الفاظ خاص و گناهکار نشاندادن دیگران ایشان را تطهیر کنی و دوما شما عادت داری کامنتهایت را انقدر طولانی بنویسی.دککککتتتتتتتر!!!!!!!!!!!!!برو حالشو ببر کفتم دکی تا عقده ای نشی.مردم خیلی از امثال شما هوشیارترند ضمناا اشتباه شد مثبت دادم به این اراجیف سمت و سو دار.امثال تو تا موئتلفه و شناسنامه موئتلفه رو بشناسید کار داره اما معلومه که بد میسوزید چرا که میدان در دست شما نیست ددددککککککییییییی....!!!!
  • افشین تهران ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    سابقه رو ولش حال افراد مهمه.یه روزی یه نفر مرد اول سیاست ایران بود اما امروز اون و خانواده اش دزدهای اول این کشور هستند.داریکه کیو میگم.از اختلاص گرفته تا قاچاق میراث فرهنگی تا وصلت با منافقین و شرکت در فتنه را هم اضافه کن.پس گذشته را به 2زار نمیخرند.حال رو دریاب.کسی با گذشته تطهیر نمیشه.
  • افشین تهران ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    مرگ بر موسوی و طرفداران هئیت سوزش.
  • افشین تهران ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    نه دیگه نشد چرا نمیگی کدوم پدرسوخته ای باعث شد این تحریمها رو غرب جرات کنه بزاره یا چرا نمیگی م ه یا ی ه یا ف ه یا فرزند ن از کجا اوردن؟فقط بابی رو دیدی؟در ضمن اقتصاد انزمان مدیون راهکارها و تدابیری بود که شهید رجایی و با هنر اندیشیدند نه یک بابای چراغ ساز.فکر کردی همه مثل خودت تازه سر از تخم در اوردن؟
  • افشین تهران ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    حال افراد را باید در نظر گرفت و کسیکه بخاطر پست و مقام از ساده لوحی جمعی جوان احساساتی سو استفاده کند و مملکتی را تا لبه پرتگاه ببرد و به قانون اعتنا نکند و قبل از انتخابات شروع به سمپاشی کند باید منفور مردم شود.ضمنا 9دی برای همه دنیا مستند است و کسی با مثبت و یا منفی دادن انهم با شگردهای قدیمی باعث تطهیر هیچ خائنی نمیتواند بشود.برید بفکر مبارزه با داعش بشید وگرنه اولین کسیکه در بره موسوی هست چرا که در زمان جنگ هم سابقه در رفتن داره.
  • اهوازي ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    ميرحسين در هشت سال دفاع مقدس آن هم در حاليكه بر سر مردم خوزستان بمب و موشك ميباريد فقط يك يا دو بار پشت جبهه آمد.شما از كدام عكس و فيلم صحبت ميكنيد؟اگر بيشتر از اين آمده بود گوش فلك را كر ميكرد.ايشان چرا از مردم جنگ زده كه از غرب و جنوب كشور به شهرهاي امن فرار كرده بودند براي يكبار آنهم بصورت نمادين بازديد نكرد؟مگر در تهران و كرج خانوادهاي جنگزده كم بودند؟چرا از آنها بازديد نكرد؟كدام عكس و كدام فيلم؟
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    به جای گفتن جوک شفافیت اول بروید به شفاف سازی در مورد کسب مدرک دکتری توسط زن موسوی (رهنورد) از دانشگاه آزاد و تحصیل دخترش که عمق فساد اداری رو در یک خانواده متبلور می کنه رسیدگی کنید من اتهام نمی زنم اما در جریان انتخابات این صحبت ها مطرح شد و آقایان شفاف با هوچی گری پرونده فساد اداری زهرا رهنورد رو ول کردن و به عکس 2در3 گوشه پرونده گیر دادن و گفتن احمدی نژاد عکس زن مردم رو دستش گرفته تا جواب ندن اون عکس روی چه اسنادی خورده بود که موسوی به تته پته افتده بود
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    یه چیز جالبی که فهمیدم اینه که خوانندگان سایتهایی مثل فرارو و اتنخاب کاملا سایت شما رو رصد می کنند و به محض دیدن موضوعی درباره فتنه گران اونجا کامنت میذارن که بیان اینجا و کامنت ها و مثبت و منفی ها رو به سمت فتنه گرها بچرخونن.... برای همین هم وقتی عنوان خبرهای شما خیلی تیز به سمت فتنه گرا نباشه کامنت ها و مثبت منفی هاش به نفع حزب اللهی هاست ولی وقتی عنوان خبرها فتنه گرها رو نشونه گرفته باشه فوری اونا میریزن اینجا و آمار رو برعکس می کنند که اینجوری وانمود کنند که سایت مشرق نیوز هم که مال بچه حزب اللهی هاست خوانندگانش موافق فتنه گرا هستند. لطفا در انتشار نظرات به این نکته دقت فرمایید.
  • کیان ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    کارهایی که موسوی در گذشته کرده چه خوب و چه بد هیچ ربطی به کارهای الانش نداره و هیچ توجیحی برای پاک کردن اون محسوب نمیشه. موسوی در حال حاضر یک مرتد از انقلاب محسوب میشه حتی اگر قبلا مخلص بوده باشه. این وضعیت حال موسوی هست که برای او ملاکه. کسی که حتی حاضر به توبه هم نیست و هنوز معتقده که همکاری با غرب و موج سواری بر روی تحرکات غربیها کار درستی بوده. بمیرم برای امیرالمومنین که برای حفظ اسلام چقدر این خلفای سقیفه رو تحمل کرد. و موسوی ها به نام اصلاحات و اسلام بر ضد انقلاب این همه فتنه برپا می کنند.
  • فرهنگی ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    وقتی میرحسین مظلوم توسایت مشرق این قدرطرفدارداره وای به حال سایت اصلاح طلب
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    ميرحسين ظالم است نه مظلوم.او به خودش به امام (ره) و به رهبري و به نظام و به ملت ظلم فراوان كرد.
  • اهوازي ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    ميرحسين بچه لوسي بود كه در دانشگاه هنر ميخواند و تحت تاثير فضاي دهه 50 ژست انقلابي گرفت.البته شايد كتابها يا عبارات شريعتي منحرف را از حفظ بود اما توان اداره دولت را نداشت و مدام آنهم در زمانيكه كشور در بدترين شرايط بود رييس جمهور وقت را به چالش سياسي ميكشيد و مدام يا تهديد به استعفا ميكرد يا نامه استعفا را مي نوشت.او همواره تحت تاثير هيجانات سياسي بود و در دوره نخست وزيري هيچگاه خود را در قالب رييس الوزرا نديد بلكه خود را در قالب اپوزيسيون و گاهي يك فعال سياسي مي ديد.ميرحسين فردي خودخواه و لجباز بوده و هست كه هيچگاه منافع ملي را بر منافع گروهي و فردي ارجحيت نميداد و خود و موقعيتش را برابر با كل كشور و نظام ميدانست.
  • اهوازي ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    مشرق همه سخنان شهيد ديالمه را درباره ميرحسين موسوي و همسرش را بصورت تصويري و صوتص و نوشتاري منتشر كن.
  • قوم لر ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    آقاي چگيني شما كه لر هستيد.بهتر است برويد درباره درايت و مردمداري و مسلماني و وطن دوستي و بيگانه ستيزي كريم خان زند مطالعه كنيد.
  • مرد ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    سلام به برادران وخواهران روشن فکر سعی کنید همدیگه را تخریب نکنید هر کسی برای خودش شخصیت ونظری داره ای دوستان اول تحقیق کنید بعد نظر دهید همه ما مسلمانیم واگر دروغ بگیم ابروی کسی را ببریم باید جواب پس بدیم امروز خوبم فردابدم 5سال دیگه بهترینم سیاست پدرومادر ندارد خیلی مواظت باشیم درضمن چگینی لر نیست موفق باشید
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    ببند گاله رو.
  • مهدي ابراهيمي ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    ملت ايران درياي خروشان پاكيهاست ايرانيان بهترين مردمان روزگار خود هستند و امثال مير حسين بايد از اين ملت و رهبر معظم انقلاب و شهدا حلاليت بگيرد. خدا از مير حسين موسوي راضي نباشد
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    ناشناس : ۱۳:۵۱ بی تربیتی دیگه مثل ارباب فتنه گرت
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    با شگردهای خاص چندین بار منفی می د هند انیکه گفتن نداره ...
  • فرهنگ شیطانی ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    متوهم اینا با شگردهای خاص منفی می دهند ، احتمالا خود تو یکی از اون منفی زن ها باشی !
  • حسین ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    اینو به فتنه گران داعشی بگو...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس