کد خبر 351673
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹

طی 24 سال گذشته سال 1384 با صادرات 2.8 میلیون بشکه و سال 1392 با صادرات کمتر از یک میلیون بشکه رکورددار بیشترین و کمترین میزان صادرات بوده‌اند.

 به گزارش مشرق، مروری بر روند صادرات نفت خام نشان می‌دهد که در سال 1384 صادرات به بیشترین مقدار خود طی 24 سال گذشته یعنی دو میلیون و 800 هزار بشکه رسید اما رفته رفته با نزدیک شدن به دهه 1390 روندی کاهشی را تجربه کرد؛ به طوری که در ابتدای دهه 90 صادرات نفت به شدت افت کرد و در سال 1392 به کمتر از یک میلیون بشکه رسید.

بر اساس این گزارش در سال 1391 و با اعمال تحریم‌ها علیه صنعت نفت صادرات نفت از کاهش 44 درصدی برخوردار شد و با توجه به افزایش وابستگی اقتصاد ایران و بودجه دولت به درآمدهای نفتی در سال‌های پایانی دهه 80 آسیب پذیری اقتصاد کشور از محل درآمدهای نفتی و واردات ناشی از ورود ارزهای نفتی به اقتصاد افزایش یافته بود.

بنابراین اقتصاد کشور در شرایطی قرار گرفت که افزایش تحریم‌ها در دو حوزه تجارت و نفت بیشترین آسیب را به اقتصاد کشور وارد کرد، به طوری که رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد در سال 91 که حدود نیمی از آن از رشد منفی بخش نفت ناشی می‌شد از مهم‌ترین آثار آن بوده است.
جزییات صادرات نفت ایران+نمودار
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس