کد خبر 350962
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸

مشتری قادر است بدون کشیدن کارت یا واردکردن رمز، تنها گوشی موبایل خود را به دستگاه‌های کارتخوان نزدیک کند و مبلغ مورد نظر را بپردازد.

به گزارش مشرق، دریافت کارمزد از تراکنش‌های دستگاه‌های POS باعث شد که دوباره موضوع کیف پول الکترونیک مطرح شود. براساس طرح بانک مرکزی بناست که بابت هربار خرید و استفاده از دستگاه‌های POS حدود ١١٠ تومان کارمزد دریافت شود. گرچه گفته می‌شد این کارمزد باید توسط فروشندگان پرداخت شود اما عده زیادی از مردم اعتقاد داشتند، فروشندگان این کارمزد را روی قیمت کالا کشیده و از مصرف‌کنندگان دریافت می‌کنند. درحال حاضر با اعتراض‌های گسترده فروشندگان، موضوع دریافت کارمزد، موقتا منتفی شده و این موضوع منوط به تصویب در شورای پول و اعتبار شده است.  اما شبکه بانکی کشور تلویحا اعلام کرده است که با گسترش زیرساخت‌هایی مانند «کیف پول الکترونیک»، دوباره موضوع دریافت کارمزد از دستگاه‌های POS را پیگیری می‌کند. 

دریافت کارمزد از دستگاه‌های POS بدون گسترش استفاده از کیف پول الکترونیک یک اشکال عمده داشت و آن این‌که خریدهای خرد مانند خرید بلیت اتوبوس یا مترو، خرید از سوپرمارکت‌ها یا دکه‌های روزنامه‌فروشی و...  با استفاده از کارت شتاب توجیه ندارد. اگر بنا بود هر فروشنده در ازای انجام یک خرید کوچک ١١٠ تومان کارمزد بپردازد یا این کارمزد را به مشتری خود تحمیل کند، استفاده از پول نقد عاقلانه‌تر به‌نظر می‌رسید و این یعنی رواج دوباره اسکناس و پول نقد در معاملات که با اهداف بانک مرکزی تطابق ندارد. صرف‌نظر از کارمزد دستگاه‌های POS، کمبود پول خرد در معاملات روزمره یکی از مشکلاتی است که همواره مشتریان و فروشندگان را درگیر خود می‌کند. غیر از آن کشیدن کارت و واردکردن رمز برای یک خرید کوچک مانند خرید روزنامه گاهی به همراه داشتن پول نقد را منطقی‌تر نشان می‌دهد. تمام این موضوعات باعث شده است که استفاده از کیف پول الکترونیک مورد توجه قرار گیرد.  

کیف پول الکترونیک چیست؟
کیف پول الکترونیک در واقع یک روش غیرنقدی پرداخت پول است که برای خریدهای خرد زیر ٢٠٠‌هزار تومان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش مشتری قادر است بدون کشیدن کارت یا واردکردن رمز، تنها گوشی موبایل خود را به دستگاه‌های کارتخوان نزدیک کند و مبلغ مورد نظر را بپردازد. البته این کیف پول از طریق کارت نیز قابل عرضه است که هم‌اکنون برخی از بانک‌ها اقدام به عرضه آن کرده‌اند.  این کار از طریق امواج «چیپ ست» و از طریق سیستمی موسوم به NFC انجام می‌شود که کارکردی مشابه بلوتوث دارد. شارژ کیف پول الکترونیک نیز بسیار ساده است. کافی است گوشی خود را نزدیک دستگاه خودپرداز بگیرید و مبلغ مورد نظرتان را وارد کنید تا این مبلغ از کارت اعتباری‌تان کم شده و به کیف پولتان واریز شود.  

چگونه صاحب کیف پول الکترونیک شویم؟
برای برخورداری از یک کیف پول الکترونیک باید یک گوشی هوشمند مجهز به فناوری NFC در اختیار داشته باشید. اگر گوشی‌تان فاقد این فناوری است «تگ»‌هایی با عنوان تگ NFC موجود است که پشت باتری موبایل و روی سیم‌کارت‌تان چسبانده می‌شود و شما با استفاده از آن قادر می‌شوید از کیف پول الکترونیک استفاده کنید. برای دریافت این تگ‌ها و جزییات فعال‌سازی کیف پول الکترونیک‌تان می‌توانید به اپراتورهای موبایل مراجعه کنید.

از کدام اپراتور ایرانی کیف دریافت کنم؟
هرچند هنوز بانک مرکزی مجوز رسمی کیف پول الکترونیکی را ارایه نکرده است ولی به‌صورت محدود هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل خدمات کیف پول الکترونیک را انجام می‌دهند.  اما تفاوت جزیی در نحوه ارایه این کیف وجود دارد. برای دریافت کیف پول الکترونیک از ایرانسل مجبورید حتما گوشی مجهز به NFC داشته باشید. رایتل هم این کیف پول را تنها به شرط خرید یک سیم‌کارت مخصوص خود فعال می‌کند. اما همراه اول شرایط آسان‌تری برای دریافت کیف پول الکترونیک فراهم کرده است.  کیف پول الکترونیک همراه اول که «جیرینگ» نام‌گذاری شده است، تنها با چسباندن یک «تگ» پشت گوشی‌تان قابل دریافت است و به‌ گفته طلوعی مدیرعامل جیرینگ تاکنون ٣٠‌میلیون نفر از ایرانی‌ها کیف پول جیرینگ را دریافت کرده‌اند اما تنها ١١‌میلیون نفر به صورت فعال از آن استفاده می‌کنند.

امنیت مهم‌ترین دغدغه کیف پول الکترونیک
سرقت گوشی و به خطر افتادن کیف پول الکترونیک بزرگترین دغدغه استفاده‌کنندگان از این روش غیرنقدی پرداخت است. در این‌جا دو نکته مهم وجود دارد که بد نیست بدانید. اولین نکته این است که با سرقت گوشی، سارقان هرگز نمی‌توانند به حساب کارت بانکی شما دسترسی پیدا کنند. زیرا برای شارژ کیف پول الکترونیک نیاز به کارت شتاب و رمز ورود است.  نکته دوم این‌که استفاده از کیف پول الکترونیک سقف معینی دارد. یعنی شما می‌توانید تنظیمات خود را به گونه‌ای انجام دهید که در ازای ٥ تا ١٠ تراکنش، کیف پول رمز عبور درخواست کند.  به این ترتیب شما فرصت کافی در اختیار دارید تا کیف پول خود را غیرفعال و دسترسی سارقان به تمام موجودی آن را محدود کنید.

منبع:پارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس