نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در شرایطی در باغ موزه دفاع مقدس در حال برپایی است که برخی از بازدیدکنندگان و ناشران این نمایشگاه نسبت به تبلیغات و اطلاع‌رسانی و نبود آثار کافی برای گروه سنی کودک و نوجوان گله‌مند هستند.

به گزارش مشرق، به میادین اصلی شهر که می‌رسی همه نوع تبلیغات اعم از تبلیغ محصولات صوت و تصویری کشور چین و کره نظیر سامسونگ و الی‌جی تا تبلیغ چیپس و پفک را می‌بینی الا تبلیغ نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس. گویی دوباره مسئولان فرهنگی کشور نسبت به فرهنگ این مرز و بوم بی‌توجه یا به خواب کوتاه رفته‌اند.

تا رسیدن به اتوبان حقانی و باغ موزه دفاع مقدس به عنوان محل بزرگترین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، میادین و خیابان‌های اصلی را نظاره‌گر می‌شویم تا شاید بیلبورد یا تیزر تبلیغاتی از نمایشگاه دفاع مقدس را مشاهده کنیم، اما باز هم حتی در نزدیکی باغ موزه نمی‌توان اثری از تبلیغات و اطلاع‌رسانی را دید.

تبلیغات ضعیف نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس

به نمایشگاه که می‌رسیم، ‌چیدمان تانک‌ها و ابزارآلات جنگ به گونه‌ای زیبا چیده شده‌اند که خودبه‌خود به جذب مخاطب می‌انجامند، به چادر‌های نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس رفته، اما با توجه به اینکه بیش از یک ساعت از زمان بازدید مخاطبان می‌گذرد، اما باز هم برخی از غرفه‌ها خالی از فروشنده است.

به بخش بین‌المللی رفته و با بنرها و تابلوهایی از تصاویر کتاب‌هایی مواجه می‌شویم که مقام معظم رهبری برای آنها دست نوشته داشته‌اند. به سراغ چندین نفر از ناشران و بازدیدکنندگان نمایشگاه رفته و با آنها به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل آن را می‌خوانید:

 شریعتی: تبلیغات نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، بسیار ضعیف است‌

محمدابراهیم شریعتی، مدیر مؤسسه انتشاراتی عرفان و یکی از شهروندان افغانستانی، درباره غرفه کتاب افغانستان، اینگونه بیان می‌کند: درست است که افغانستانی هستم اما این غرفه از طرف دولت افغانستان نیست. یعنی این غرفه از طرف مؤسسه انتشاراتی عرفان است چون ما خودمان افغانستانی هستیم از ما دعوت شده و آمده‌ایم و در این نمایشگاه شرکت کرده‌ایم.


 تبلیغات ضعیف نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس

وی ادامه می‌دهد: بیشتر کتاب‌های مؤسسه انتشاراتی عرفان در رابطه با «علوم انسانی»، «تاریخ»، «ادبیات»، «فلسفه»، «رمان»، «شعر نو» و «مقاومت (آن هم به معنای گسترده مقاومت در رابطه با جنگ)»، است.

شریعتی در پاسخ به این پرسش که آیا شما درباره ایران، کتاب چاپ کرده‌اید، می‌افزاید: ما کتابی که در رابطه با ایران باشد، نداریم و اکثر کتاب‌هایمان در رابطه با تاریخ، فرهنگ و ادب افغانستان است.

وی درباره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، بیان می‌کند: این نمایشگاه به موقع و در جای بسیار خوبی و با حجم بسیار گسترده‌ای برگزار شده است اما متأسفانه در قسمت تبلیغات و اطلاع‌رسانی ضعف کلی دارد.  یعنی مخاطبی که ما بتوانیم جذب کنیم، چندان موفقیت‌آمیز نبوده است اما امیدوارم که در این مدت باقی مانده بهتر شود. در کل اطلاع‌رسانی ضعیف بوده و برخورد جدی هم با آن نشده است.

تبلیغات ضعیف نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس
 

 الان باید شاهد برپایی بیش از 20 دوره از نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس بودیم!!

مدیرعامل مؤسسه انتشاراتی عرفان در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما برای بهبود این امر چیست، می‌گوید: جای این کار در سال‌های گذشته بسیار خالی بوده است، یعنی الان باید دهمین یا بیستمین برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس را در ایران داشتیم یا با  یک حجم و شرایط دیگری برگزار می‌شد تا خروجی این کار از این که هست، بهتر می‌بود،‌اما اینگونه نیست.

وی درباره پرفروش‌ترین کتاب‌های این مؤسسه، می‌گوید: تاکنون حدود 200 عنوان کتاب توسط مؤسسه انتشاراتی عرفان منتشر شده است که اکثر آنها نیز جزو آثار پرفروش بوده‌اند. یعنی چون کتاب‌های ما اکثراً تک است، در بازار رقیب نداشته‌اند، به گونه‌ای دیگر هر یک از کتاب‌ها در موضوع خودش، کتاب کاملاً بکر و تازه‌ای است ما غیر از اینجا که فروش کتاب‌هایمان بسیار پایین است، در نمایشگاه‌های دیگر یا در فروشگاه‌های کتاب واقع در خیابان انقلاب، آثارمان پرفروش است. به نوعی دیگر کمتر کتابی داریم که به یک چاپ بسنده شده باشد.

 
 یعقوبی: تعداد کتاب‌هایی که برای گروه سنی کودک و نوجوان مناسب باشد، اندک است

علی یعقوبی یکی از مربیان پرورشی مدارس شهر تهران که به همراه گروهی از دانش‌آموزان پسر در مقطع ابتدایی به نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس آمده است، بیان می‌کند: زمان برپایی نمایشگاه بسیار خوب بوده اما تبلیغات آن بسیار ضعیف است، یعنی ما از طریق آموزش و پرورش منطقه خود این مهم را متوجه شده و با دانش‌آموزان به نمایشگاه آمدیم اما هیچ نوع تبلیغاتی را در سراسر شهر تهران مشاهده نمی‌کنیم یا من تاکنون ندیده‌ام.

وی می‌افزاید: تعداد کتاب‌ بیشتری نسبت به سال گذشته تولید و در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس توزیع شده است، اما متأسفانه کتاب‌هایی که برای کودکان و نوجوانان مناسب باشد، در این نمایشگاه بسیار اندک است که می‌طلبد مسئولان و نویسندگان این عرصه به این مقوله توجه بسیار داشته و به تولید کتاب با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای گروه سنی کودک و نوجوان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

 

تبلیغات ضعیف نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس
 

 صدقی: برخی از کتاب‌ها بی‌روح بوده یا تصویرگری خوبی ندارند

مجتبی صدقی روشن، یکی از بازدیدکنندگان پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، اینگونه می گوید: برای خرید کتاب «من زنده‌ام» خانم معصومه آباد و یکسری از آثار و مستندات شهید آوینی به نمایشگاه آمده‌ام، ‌اما وقتی به چادرها و غرفه‌های نمایشگاه سری می‌زدم، متوجه شدم که برخی از کتاب‌ها بی‌روح یا بی‌جان هستند یعنی تصویرگری‌های کتاب‌های ادبیات دفاع مقدس بدون توجه به ذائقه و جذب مخاطب صورت گرفته‌ است.

وی با اشاره به این مطلب که باید همه اقشار مختلف جامعه اعم از بی‌سواد و کم سواد و تحصیل‌کرده را با مفهوم دفاع مقدس آشنا ساخت، ادامه می‌دهد: متأسفانه در دانشگاه‌ها همچنان به مفهوم دفاع مقدس کم توجهی می‌شود یعنی برخی از دانشجویان امروزی با مقوله دفاع مقدس ناآشنا بوده و هیچ آگاهی درستی از این مهم ندارند به گونه‌ای دیگر بیشتر تبلیغات کتب دفاع مقدس در دانشگاه‌های مهم کشور یا مذهبی صورت می‌گیرد در صورتی که باید این آثار در تمام دانشگاه‌های کشور با نازل‌ترین قیمت در اختیار دانشجویان در تمام سطوح تحصیلی قرار گیرد.
 
 رضایی: ارائه تخفیفات خوب خرید کتاب در نمایشگاه امسال/نبود بانک اطلاعاتی جامع از کتب دفاع مقدس

علی رضایی که به همراه همسرش راضیه مرتضوی به نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس آمده است،‌ می‌گوید: سال گذشته برخی از غرفه‌ها کتاب‌ها را با تخفیف 20 الی 30 درصد به مخاطبان ارائه می‌کردند اما خوشبختانه اکنون آثار این نمایشگاه با تخفیف 50 حتی 90 درصدی به مخاطبان ارائه می‌شود که برایم بسیار جالب است یعنی برخی از غرفه‌ها بعضی از آثارشان را با قیمت یک هزار تومان به مخاطبان ارائه می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: تعداد کتاب‌های پژوهشی در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،‌ اندک است یعنی همسرم دانشجوی دکتری است که علاقه‌مند به نگارش پایان‌نامه درباره ادبیات انقلاب اسلامی است، اما وقتی به برخی از ناشران مراجعه می‌کنیم و خواستار بانک جامعی از کتب دفاع مقدسی یا کتاب‌های پژوهشی صورت گرفته در این حوزه هستیم، یا ندارند یا کلاً می‌گویند هنوز این برنامه در دستور کارشان قرار نگرفته است.
 
بر اساس این گزارش،‌ پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از 3 لغایت 11 مهر سال جاری از ساعت 9 صبح لغایت 21 شب در باغ موزه دفاع مقدس در حال برگزاری است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میورا ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    کتاب مجانی بدهید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس