گزارش رسمی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت دولت یازدهم از کاهش 9 درصدی صدور جواز واحدهای صنعتی و کاهش 13 درصدی سرمایه‌گذاری برای پروانه‌های بهره‌برداری فعالیت‌های صنعتی حکایت دارد.

آمارها درباره خروج از رکود سخن می گویند
گروه اقتصادی مشرق-در حالی که انتقادات کارشناسان درباره رشد اقتصادی 4/6 درصدی در سه ماهه نخست امسال همچنان ادامه دارد، گزارش رسمی وزارت صنعت درباره میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت کشور در همین مدت، کفه ترازو را به نفع منتقدان، سنگین می‌کند.

منتقدان آمار رشد 4/6 درصدی اقتصاد کشور معتقدند اوضاع واقعی اقتصاد کشور به هیچ وجه نشانی از خروج از رکود نشان نمی‌دهد.

بانک مرکزی در گزارش خود اعلام کرده که به بخش صنعت بالاترین سهم را در رشد 4/6 درصدی اقتصاد کشور در فصل بهار امسال داشته است (5/1 درصد). این در حالی است که اتفاقا فعالان بخش صنعت، منتقدترین وضع موجود هستند و همچنان از رکود شدید خبر می‌دهند و حتی بسیاری از بدتر شدن اوضاع نسبت به سال گذشته سخن می‌گویند.

در همین حال، یک گزارش آماری رسمی وزارت صنعت نیز اظهارات فعالان بخش صنعت درباره تشدید رکود در سال جاری نسبت به سال گذشته را تایید می‌کند.

گزارش وزارت صنعت از کاهش چشمگیر جواز صنعتی در فصل بهار

بر اساس نماگر ماهانه صنعت، معدن و تجارت که از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت منتشر می‌شود، در فصل بهار امسال میزان اقبال سرمایه‌گذاران به بخش صنعت کشورمان ناامیدکننده‌تر از فصل مشابه سال قبل بوده است.

بر اساس این گزارش، تعداد جواز تأسیس واحدهای صنعتی صادرشده در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین شاخص پیش‌بینی اشتغال ناشی از جوازهای صنعتی در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش داشته است.

شاخص دیگری که گویای تشدید رکود در صنایع کشور است، شاخص میزان سرمایه‌گذاری بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری صادرشده است که در بهار امسال نسبت به بهار پارسال، 13 درصد افت نشان می‌دهد. همچنین میزان اشتغال بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری هم تقریبا ثابت مانده است.

گزارش وزارت صنعت از کاهش چشمگیر جواز صنعتی در فصل بهار

آمارهای فوق همگی گویای تشدید سایه رکود بر صنایع کشور و کاهش امید فعالان بخش خصوصی به آینده سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های صنعتی است. با توجه به این آمارهای دولتی که مؤید واقعیات زندگی و روزمره مردم کشورمان نیز هست، به سختی باید پذیرفت که اقتصاد کشور با رشد نسبتا بالای 4/6  درصدی در فصل بهار امسال مواجه شده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    0 0
    دو تا چیز بی ربط با هم مقایسه کردید! اتفاقا بازار و وضعیت اقتصادی راه افتاده اما شما به خاطر عقده ای بودن میخواید دولت رو خراب کنید اما نمیتونید چون مردم ودشون میبینن
  • سلاله ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    موفق باشن مسوولین ... (با پوزخند بخونش)
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    مجبور نیستید دروغ بگید؟؟!
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    امارها یا شما؟؟
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    فعلا که بازار میگه وضعیت خیلی بهتره
  • ایمان ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    سلام. بنده یکی از کارشناسان آگاه در این امر هستم. این نکته را باید عرض کنم که در دولت آقای روحانی روند صدور جواز بسیار بسیار آسان شده و ما میتوانیم تنها در دو روز جواز مربوطه را بگیریم. . .با این تفاسیر باز هم مشاهده میکنیم که این روند کاهش داشته. ولی در دولت آقای احمدی نژاد روند صدور جواز و دقت کارشناسان کمی بیشتر بود و دیرتر این روند صورت میگرفت.
  • جواد ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    اقای ناشناس شما کجای این بازار قرار داری اینو باید ما جواب بدیم که سرمایه مون رو گذاشتیم تو این راه متاسفانه
  • متقاضی جواز ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    بنده محل کارخانه ای را خریداری کردم و اکنون مدت حداقل ششماه است به اداره صنایع استان تهران مراجعه می کنم ونتیجه نگرفته ام مسیولین بگویند برای تسریع چکار کنم ؟
  • هبوط آدم ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    بله بازار کالاهای تولید برادارن و خواهران محترم چینی خیلی خوب تشریف دارن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس