کد خبر 34933
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶

استاد درس خارج مهدويت حوزه علميه قم در نشستي علمي به نقد و بررسي مستند«ظهور بسيار نزديک است» پرداخت و با تفکيک علائم حتمي و غير حتمي ظهور گفت: شيعه منتظر علائم نيست بلکه منتظر امام زمان (عج) است.

به گزارش مشرق به نقل از رسا، حجت‌الاسلام و المسلمين نجم الدين طبسي محقق ومتخصص عرصه مهدويت در نشست علمي نقد مستند "ظهور بسيار نزديک است" که شب گذشته در مدرسه علميه فيضيه قم برگزار شد، گفت: در خصوص روايات مربوط به شعيب بن صالح تنها 17 روايت وجود دارد که از اين تعداد تنها سه روايت به امام معصوم(ع) بر مي‌گردد و بقيه از طرف عامه ذکر شده است.

وي ادامه داد: در اين سه روايت که سند همگي ضعيف است، تنها مي توان اصل ظهور فردي به نام شعيب بن صالح در قبل از ظهور امام زمان (عج) که جزء ياران امام زمان (عج) است، يک حقيقت است ولي تفصيلات آن مشخص نيست.

حجت‌الاسلام و المسلمين طبسي اظهار داشت: تطبيق روايات بر افراد به عنوان قطع، کاري اشتباه است و پيامدهاي فاسدي دارد و تنها مي توان به عنوان احتمال تطبيقات را مطرح کرد.

وي با تفکيک علائم حتمي و غير حتمي ظهور ادامه داد: شيعه منتظر علائم نيست بلکه منتظر امام زمان (عج) است چرا که چه بسا در علائم بدا حاصل شود؛ ولي اصل ظهور امام زمان ميعاد الهي است و بر اساس نص قرآن خدا در ميعاد خلف وعده نمي کند.

استاد درس خارج مهدويت حوزه علميه قم با اشاره به جمع آوري معجم احاديث المهدي (عج) و جستجو در بيش از 600 مدرک روايي، گفت: در خصوص بحث مهدويت کمتر حديثي هست که نديده باشم و تا آنجايي که مي دانم، ميران اعتبار کتاب فتن ابن حماد که در مستند«ظهور بسيار نزديک است» به آن استناداتي شده است، در نزد شيعه و سني بسيار کم است.

وي با بيان اينکه ابن حماد فردي سني است، ابراز داشت: بزرگاني از اهل سنت همچون ذهبي اين کتاب را فاقد اعتبار مي دانند و معتقدند ابن حماد مطالب عجيبي را در اين کتاب جمع آوري کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمين طبسي مجموع روايات مربوط به سيد خراساني را 7 يا6 روايت دانست و افزود: اين شخص در طول تاريخ به افراد متعددي منسوب شده است ولي ذکر خصوصيات وارد شده براي اين فرد نشان مي دهد که خراساني قبل از ظهور امام زمان (عج) در مکه فوت مي کند و پس از ظهور رجعت خواهد کرد.

وي با متفاودت دانستن شخصيت سيد حسني از خراساني بيان داشت: آنچه که در روايات آمده به جز يک روايت که در کتاب کافي نقل شده است و تنها تحرک سيد حسني قبل از قيام امام زمان (عج) است را بيان مي کند، روايت معتبر ديگري در دست نيست.

استاد حوزه علميه قم خاطر نشان کرد: بر اساس عقيده شيخ مفيد از علائم قبل از ظهور قتل سيد حسني است و در صورتي که حسني همان نفس زکيه باشد مي توان قتل او را نشانه ظهور دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس