دادگاه اردن حکم بی‌گناهی «ابوقتاده، نظریه‌پرداز جریان سلفی جهادی» را که به دلیل اتهامات تروریستی تحت تعقیب هشت کشور بود صادر کرد. وی مخالف داعش و مؤید گروهک «جبهة النصره» در سوریه است.

اردن حکم آزادی «دست راست بن‌لادن» را صادر کرد

به گزارش مشرق، دادگاه امنیت ملی اردن امروز چهارشنبه حکم «بی‌گناهی» «عمر محمود محمد عثمان» ملقب به «ابوقتاده» را صادر کرد.

ابوقتاده متولد ۱۹۶۰، زاده بیت‌لحم در کرانه باختری است. او را نظریه‌پرداز جریان سلفی جهادی می‌دانند که طبق قطعنامه سازمان ملل به شماره ۱۲۶۷ در سال ۱۹۹۹ تحت تععقیب دولت‌های اردن، الجزائر، بلژیک، فرانسه، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و آمریکا بود.

قطعنامه ۱۲۶۷ در خصوص تحریم و تحت پیگرد قرار گرفتن افراد و موسسه‌هایی است که با سازمان تروریستی القاعده و طالبان در ارتباط هستند. طبق این قطعنامه انگلیس می‌بایست وی را به نهاد قضایی اردن تحویل می‌داد. ابوقتاده در کتابی نظریه‌های مرتبط با جنبش سلفی جهادی را کاملا تشریح کرده است. سرانجام وی در هفتم ژوئیه سال گذشته (۲۰۱۳) از انگلیس به اردن منتقل شد تا در اردن محاکمه شود اما اکنون پس از ایجاد ائتلاف آمریکایی علیه داعش در عراق و سوریه وی حکم برائت گرفت و دادگاه امنیت ملی اردن خواستار آزادی فوری وی شد.

به گزارش شبکه خبری العربیه که لحظاتی از دادگاه ابوقتاده را به شکل زنده پخش کرد، این دادگاه همچنین دستور آزادی فوری وی را داد. ابوقتاده به تشکیل یک سازمان تروریستی و پرونده‌ای از اتهامات تروریستی به نام پرونده «الالفیه» و دست داشتن در اقدامات تروریستی از جمله منفجر کردن یک مدرسه آمریکایی متهم شده بود.

ابو قتاده در اروپا به «دست راست بن لادن» ملقب و مشهور است. وی چندین دهه در انگلیس حضور داشت اما سرانجام بر اساس توافقنامه میان دولت انگلیس و پارلمان اردن، وی سال گذشته به اردن تحویل داده شد.

دادگاه‌های انگلیس اعلام کرده بودند که این اتهامات تروریستی علیه ابوقتاده در هنگام شکنجه به دست آمده و نمی‌توان از آن استفاده کرد.

ابوقتاده در سال 1998 به صورت غیابی در اردن به اعدام محکوم شده بود که به حبس ابد با اعمال شاقه کاهش پیدا کرد و پس از آن نیز در سال 2000 نیز به اتهام تلاش برای هدف قرار دادن توریست‌ها به 15 سال زندان محکوم شده بود.

به نوشته پایگاه خبری الجزیره قطر، ابوقتاده یا دست راست بن‌لادن، فوریه گذشته قبل از یک جلسه دادگاه خود، بشدت از گروهک تکفیری داعش انتقاد و آنان را مجرم قلمداد و گروهک تروریستی جبهة النصره در سوریه را تأیید کرد.

اکنون پس از تشکیل ائتلاف آمریکایی موسوم به ائتلاف علیه داعش، که ابوقتاده آنان را «جنایتکاران»ـی می‌داند که «باید سر جای خود نشانده شوند»، سوالاتی مطرح شده است در خصوص اینکه چطور وی از همه اتهاماتی که مرتبط با القاعده است، مبرا می‌شود و دادگاه اردن خواستار آزادی فوری او می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    دلیل تبرئه شدنش اینه که قراره همین آقا سفیانی بشه با ورنمی کنید هف هشت ماه صبر کنید تا باورتون بشه
  • ممد ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    یا خود خدا این یارو همون سفیانیه باور کنید برید یه تحقیق گسترده کنید به اینجا ختم میشید !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس