کد خبر 347254
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲

عضو کمسیون حقوقی و نظارت مجلس شورای اسلامی با اشاره به آتش سوزی اخیر جنگل های ارسباران و اقدام داوطلبانه مردمی برای مهار آتش گفت: کوتاهی سازمان محیط زیست در مواردی چون مهار آتش سوزی در ارسباران در حالی که وظیفه این سازمان بود بحث تحقیق و تفحص را مطرح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، میرهادی قره‌سید رومیانی با اشاره به اینکه وی نیز خود یکی از امضاء کنندگان نامه تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت از محیط زیست بوده است، اظهار کرد: متاسفانه به علت نبود مدیریت صحیح، موارد زیست محیطی در کشور رعایت نمی شود. به طور مثال جنگل های ارسباران که غنی و سرشار از انواع گونه های درختی است با نبود جاده آتش بُر و ضعف مدیریتی در حال نابودی است.در آتش سوزی اخیر مردم داوطلبانه اقدام به خاموش کردن این آتش کردند در حالی که این وظیفه سازمان حفاظت از محیط زیست است.

استخراج آمار دقیق جنگل هایی که دچار آتش سوزی شده‌اند

عضو کمسیون حقوقی و نظارت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این اقدام مردمی، یک کودک کم سن و سال داوطلبانه اقدام به خاموش کردن آتش کرد، حتی صورت وی هنگام تلاش برای مهار آتش آسیب دید و سوخت.این مسائل ما را وادار به انجام تحقیق و تفحص کرد.

وی صریح کرد: همچنین در صدد هستیم در کمیسیون کشاورزی و سایر کمیسیون های مربوطه عدد دقیق جنگل هایی که دچار آتش سوزی شده اند را استخراج کنیم، زیرا ضمن این که تعیین این عدد دشوار است هر یک از نهادهای متولی عدد متفاوتی را اعلام می کنند که چندان به کار نمی آید.

قره‌سید رومیانی خاطرنشان کرد: در این تحقیق و تفحص به دنبال دست یافتن به کاستی ها و نواقص هستیم تا این موارد برطرف شود. همچنین در صورتی که جرمی اتفاق افتاده باشد با آن برخورد می کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در خانه ملت خاطرنشان کرد: نباید تصور کرد تحقیق و تفحص به دوران فعلی محدود است، زیرا بسیاری از اکوسیستم هایی که از بین رفته اند بیش از دوران مدیریت فعلی به زمان برای بازیابی نیاز دارند. در نتیجه مشخص کردن این موضوع نیز می تواند در این بررسی مد نظر باشد.

تحقیق و تفحص به نحوه و شیوه مدیریت و اجرای قانون مربوط است

وی گفت: تحقیق و تفحص به نحوه و شیوه مدیریت و اجرای قانون مربوط است. در این بررسی محورهایی که دنبال می شود این که سازمان حفاظت از محیط زیست در ریل قانونی خود بوده است یا خیر و در چه مواردی منحرف شده است. اگر تحقیق و تفحصی صورت بگیرد و مجلس به انجام آن رای بدهد نکات مثبت و منفی را مشخص می کنیم تا نکات منفی آسیب شناسی و برطرف شود. لذا این اقدام موثر و کمک کننده به وضعیت زیست محیطی کشور است.


این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این که سازمان ها و وزارتخانه ها از تحقیق و تفحص باید استقبال کنند، تصریح کرد: ارزیابی و بررسی ممکن است از طریق مجلس صورت گیرد یا از طریق هر سازمان و نهاد دیگر لذا این امر برای حل مشکلات رایج در یک دستگاه مفید و بهینه است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس