کد خبر 347001
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰

در سایه گمانه‌زنی‌ها درباره امضای توافقنامه میان انقلابیون و دولت یمن در صنعا، همچنان درگیری‌ها در پایتخت این کشور ادامه دارد.

به گزارش مشرق، درگیری‌های خونین در یمن امروز نیز همچنان ادامه دارد. انصارالله که در پی خیزش مجدد مردم یمن برای تحقق اهداف انقلاب مصادره شده سال 2011 در یمن در کنار آنها قرار گرفت، هفته پیش در پی به راه افتادن حمام خون مقابل مقر نخست‌وزیری در صنعا تصمیم گرفت طرحی برای تامین امنیت تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردمی تدوین کند. در همین راستا نیز کمیته‌های مردمی دفاعی برای این هدف تشکیل شد که ماموریت آن حمایت و دفاع از جان تظاهرات‌کنندگان و انقلابیون بود. در حالی که رژیم صنعا  و متحدانش از حزب سلفی اصلاح و خاندان الاحمر تلاش دارند، به منظور توجیه سرکوب خشونت‌بار خود، انقلاب مردم یمن را مسلحانه و کودتا جلوه دهند، اما انقلابیون همچنان از این امر اجتناب می‌ورزند تا جایی که به رقم آنکه شنبه (دیروز) می‌توانستند ساختمان تلویزیون را اشغال کنند، آن را به نیروهای پلیس تحویل دادند.

***

فرمانده محافظان «عبدالمجیدالزندانی» کشته شد

برخی رسانه‌های یمنی از کشته شدن «عبدالرحمن اللحجی» فرمانده محافظان شیخ «عبدالمجید الزندانی» رئیس و بنیانگذار دانشگاه «الایمان» در صنعا خبر دادند.

بر اساس این گزارش، در درگیری میان انقلابیون در نزدیکی دانشگاه الایمان و پس از تیراندازی‌های صورت گرفته، رئیس محافظان شیخ زندانی کشته شد. گفته می شود که پیش از حصول توافق میان انقلابیون و صنعا مبنی بر توقف درگیری‌ها در دانشگاه الایمان اللحجی کشته شده است.

شیخ عبدالمجید بن عبدالعزیز زندانی چهره دینی افراطی در یمن و بنیانگذار و رئیس دانشگاه اسلامی «الإیمان» است. وی که سالها در عربستان سعودی زندگی کرده و با شخصیت‌های وهابی از نزدیک ارتباط داشته، به دلیل داشتن افکار افراطی، در ابتدا، بسیاری او را پدر معنوی القاعده یمن می‌دانستند از همین رو جوانان مذهبی افراطی در کنار او گرد آمده بودند اما گفته می‌شود دولت یمن که از وی می‌ترسید، پس از انجام چندین مذاکره محرمانه توانست او را جذب کند. این مسأله باعث شد جوانانی که به گرد وی جمع شده بودند از او دور شوند.

پیش از این انصارالله در خطاب به شیخ زندانی اعلام کرده بود: امیدواریم که دانشگاه الایمان بدون سلاح و سنگر باقی بماند زیرا دلیلی برای تبدیل شدن آن به پادگان نظامی و انبار تسلیحات و نصب مسلسل در ورودی‌های آنها وجود ندارد.

مقر لشگر یک زرهی در صنعا بار دیگر هدف قرار گرفت

شبکه خبری «المیادین نیز اعلام کرد که مقر لشگر یک زرهی به فرماندهی «علی محسن الاحمر» که خشونت‌ها علیه انقلابیون را هدایت می‌کند، هدف قرار گرفته و جنگنده‌های ارتش یمن نیز بر فراز پایتخت در حال پرواز هستند.

چندین انفجار صنعا را لرزاند

در حالی که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که عصر امروز توافقنامه میان دولت و متحدانش با انقلابیون یمن امضا می‌شود و در همین راستا نیز یک هیأت از انصارالله از صعده عازم صنعا شده‌اند، چند انفجار لحظاتی پیش پایتخت یمن را لرزاند.

الجزیرة: یک هواپیمای دولتی به صعده رفت تا هیأتی از حوثی‌ها را به صنعا آورند

پایگاه خبری «الجزیره» نوشت: یک هواپیمای دولتی از صنعا وارد صعده شد تا هیأتی از انصارالله را برای امضای توافقنامه به پایتخت بیاورد.

رفتار انصارالله با زخمی‌ها و اسرای طرف مقابل

با وجود آنکه این روزها رسانه‌های وابسته به صنعا تلاش می‌‌کنند، چهره جنبش انصارالله را تخریب کنند و ناآرامی‌های این روزهای پایتخت یمن را به گردن این جنبش بیندازند، رفتار انساندوستانه‌ای با زخمی‌های طرف مقابل دارند.

این جنبش بارها اعلام کرده که تنها از انقلاب مسالمت‌آمیز مردمی در صنعا حمایت می‌کند و در کنار مردم بر ضرورت تحقق مطالباتشان تاکید دارد و اگر این روزها خبرهایی از درگیری‌های مسلحانه منتشر می‌شود به این دلیل است که با ابتکار این جنبش، کمیته‌هایی مردمی برای دفاع از تظاهرات‌کنندگان و تامین امنیت آنها تشکیل شده تا ماجرای کشتار در مقابل ساختمان نخست‌وزیری صنعا تکرار نشود.

برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که انصارالله به سربازانی که در درگیری‌ها زخمی می‌شوند کمک می‌کنند و آنها را به بیمارستان انتقال می‌دهند و تاکنون تمام اسرای دربند را آزاد کرده‌اند و اکنون هیچ اسیری در بند نیست.

تداوم درگیری‌های خشونت‌بار در شمال صنعا

خبرنگار شبکه المیادین از درگیری‌های خشونت‌بار و وقوع چندین انفجار در محوطه مقر استقرار لشگر یک زرهی به فرماندهی «علی محسن الاحمر» از متحدان حزب اصلاح و دولت یمن خبر داد.

چرا انقلابیون با اشغال ساختمان تلویزیون سرنگونی رژیم حاکم را رقم نزدند؟

پخش برنامه‌های تلویزیون رسمی یمن، عصر شنبه (دیروز)به دلیل حمله خمپاره‌ای و آتش‌سوزی در ساختمان تلویزیون قطع شد.

جمعه نیز، اعلام شده بود که انقلابیون و تظاهرات‌کنندگان  ساختمان تلویزیون را اشغال و تحت کنترل خود در‌آورده‌اند. در چنین شرایطی انتظار می‌رفت که انقلابیون سرنگونی رژیم حاکم در یمن را اعلام کنند اما چنین اتفاقی روی نداد.

دلیل این مسئله را انصارالله این‌چنین بیان می‌کند: ما درباره درگیری کمیته‌های مردمی حامی انقلاب با تیپ چهارم ارتش یمن در نزدیکی ساختمان تلویزیون بار دیگر اعلام می‌کنیم که هدف از این درگیری‌ها ساختمان تلویزیون و توقف پخش برنامه‌های آن نبوده بلکه تیپ چهارم از محوطه ساختمان تلویزیون برای هدف قرار دادن منطقه «الجراف» و مناطق مجاور آن استفاده می‌کرد و حیاط آن را به عرصه درگیری تبدیل کرده بود. پس از پایان درگیری‌ها با تیپ چهارم، کمیته‌های مردمی تلاش کرد از ساختمان تلویزیون  حفاظت کند و در حال حاضر نیز پلیس برای دفاع و تامین امنیت آن در محل مستقر شده است.

این در حالی است که شبکه رسمی تلویزیون یمن پس از حل مشکل و از سرگیری پخش برنامه‌هایش ادعا کرد که دلیل قطع برنامه‌ها حمله حوثی‌ها و انصارالله به تلویزیون بوده است.

سریال تکراری به تاخیر افتادن امضای توافقنامه

تاکنون چندین بار گفته شده که قرار است دو طرف توافقنامه را امضا کنند اما هر بار امضای این توافقنامه به تاخیر افتاده است. قرار بود شب گذشته این توافقنامه امضا شود اما این امر به امروز یکشنبه موکول شد و دلیل آن از سوی رسانه‌های نزدیک به صنعا حمله انقلابیون به ساختمان تلویزیون اعلام شد در حالی که انصارالله و کمیته‌های مردمی حافظ امنیت تظاهرات‌های مسالمت آمیز در پایتخت، هرگونه حمله به این ساختمان را تکذیب می‌کند.

درگیری در اطراف مقر لشگر یک زرهی یمن

برخی منابع رسانه‌ای خبر دادند که انصار الله مقر لشگر اول زرهی ارتش یمن را تحت کنترل خود درآورده است. اما برخی منابع دیگر تنها از درگیری در این مقر و دانشگاه «الایمان» خبر می‌دهند.

بنعمر از توافق میان دولت و انصارالله خبر داد

«جمال بنعمر» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن از توافق میان دولت صنعا و جنبش انصارالله خبر داد.

وی در نشستی خبری اعلام کرد که این توافق پس از مذاکراتی فشرده بین تمام طرف‌های سیاسی در یمن برای رسیدن به ثبات و پایان درگیری‌ها انجام گرفت.

ریاست جمهوری یمن عصر شنبه (دیروز) نشستی را با حضور جمال بن عمر برگزار کرد که در این نشست قرار شد بندهای توافق بین جنبش انصارالله و دولت یمن مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس