چيني شدن بخش خصوصی صنعت خودرو ایران در حالی است که چشم بادامی‌ها به حریم خودروسازان بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) نیز نفوذ کرده و می‌خواهند از بخش نیمه دولتی خودروسازی ایران نیز سهمی داشته باشند.

گروه اقتصادی مشرق -روند رو به رشد واردات خودروهای چینی که عبور و مرور آنها در کوچه و خیابان نیز بیشتر از قبل به چشم می‌خورد، در حالی است که کیفیت این خودروها نسبت به خودروهای ساخت داخل، برتری قابل ذکری ندارد و خودروهای چینی صرفا دارای طراحی‌های زیبا هستند.

وضعیت واردات قطعات خودرو از چین، بسیار نگران‌کننده‌تر از واردات خودروی سواری است. در حالی که قطعه‌سازان داخلی با مشکل تولید روبرو بوده و اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند، واردات انبوه قطعات ساده خودرو از چین، نشانه غفلت از تولید ملی در این بخش است.

«هایما» و «چانگان» به ایران می‌آیند/آیا بازار خودرو از حضور چینی ها استقبال می‌کند؟/واکنش بازار خودرو به حضور چینی ها چه خواهد بود؟

شاید آن روزهایی که MVM مدل 110 (همان خودرو کوچک و کم‌مصرفی که خیلی زود جای خود را در دل ایرانی‌ها باز کرد)، حکم تردد در خیابان‌های کشور را گرفت، کسی فکرش را هم نمی‌کرد چینی‌ها تا چند سال دیگر به جزءلاینفک صنعت و بازار خودرو ایران تبدیل شوند. MVM که آمد، راه برای دیگر هموطنانش هم باز شد و حالا دیگر فقط چری (شرکت سازنده خودروهای MVM) تنها خودروساز چینی حاضر در ایران نیست و هم‌اکنون چشم بادامی‌های زیادی را می‌توان در خیابان‌های کشور به چشم دید.

اوضاع به شکلی است که در حال حاضر چندین شرکت چینی از جمله «چری»، «لیفان»، «JAC» و «جیلی» در ایران حضور دارند و برخی از راه مونتاژ و برخی هم طریق واردات، خود را به صنعت و بازار خودرو کشور تحمیل کرده‌اند.

دنیای اقتصاد در همین ارتباط نوشت: اگر نگاهی به تولیدات بخش خصوصی صنعت خودرو ایران بیندازیم، متوجه می‌شویم که چینی‌ها حداقل در حوزه محصولات سواری، تبدیل به بازیگر اصلی این «بخش» شده‌اند، آن هم در شرایطی که خصوصی‌ها تا پیش از دم خور شدن با چشم‌بادامی‌های چینی، با امثال فولکس واگن و دوو و هیوندایی شراکت داشتند.

چيني شدن بخش خصوصی صنعت خودرو ایران در حالی است که چشم بادامی‌ها به حریم خودروسازان بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) نیز نفوذ کرده و می‌خواهند از بخش نیمه دولتی خودروسازی ایران نیز سهمی داشته باشند.

البته ظاهرا ایران‌خودرویی‌ها و سایپایی‌ها نیز بدشان نمی‌آید در شرایط فعلی که به دلیل تحریم‌ها چندان امکان ارتباط با بزرگان خودروسازی جهان وجود ندارد، شرکای چینی را برگزیده و به واسطه آنها، تولید خود را افزایش داده و سبد محصولات شان را متنوع‌تر کنند.


«هایما» و «چانگان» به ایران می‌آیند/آیا بازار خودرو از حضور چینی ها استقبال می‌کند؟/واکنش بازار خودرو به حضور چینی ها چه خواهد بود؟

استارت این کار را سایپایی‌ها زده‌اند، چه آنکه به سراغ «چانگان موتورز» چین رفته و قرار است تعدادی از محصولات این شرکت را در کارخانه‌های خود به تولید برسانند.

سایپایی‌ها البته پیش از چانگان، با یک شرکت نسبتا گمنام چینی به نام «زوتی» نیز مذاکراتی را انجام داده و در نهایت بر سر واردات و سپس مونتاژ یکی از محصولات آن به نام S300 به توافق رسیدند. S300 البته پس از ورود به ایران تغییر نام داد و مسوولان سایپا نام «آریو» را برای آن برگزیدند و این خودرو چینی حالا دیگر یک سایپایی به شمار می‌رود.

در حال حاضر نیز سایپا و چانگان به توافقات لازم بر سر تولید چندین خودرو چینی در کارخانه‌های دومین خودروساز بزرگ ایران (سایپا) رسیده‌اند و با این شرایط به نوعی می‌توان گفت که شراکت این دو از همین حالا آغاز شده است.

چانگان قرار است شش مدل از خودروهای خود از جمله EADO، CS35، CS75 و ریتون را در ایران عرضه کند و در این بین، EADO و CS35 در پاییز امسال روانه بازار خواهند شد. همچنین برنامه‌ فعلی این شرکت در ایران، عرضه سالانه یک تا دو مدل خودرو به بازار است و بومی کردن (ساخت داخل) تدریجی محصولات این شرکت نیز از سال 2015 آغاز خواهد شد.

آن‌طور که مسوولان چانگان عنوان کرده‌اند، این شرکت قصد دارد بیش از یک میلیارد دلار در سايپا سرمایه گذاری کند و این نشان می‌دهد چانگانی‌ها برنامه‌های زیادی در صنعت و بازار خودرو ايران دارند. به اعتقاد کارشناسان، هرچند چانگان جزو خودروسازان معتبر آسیایی به شمار نمی‌رود، اما به هر حال به دلیل تداوم تحریم‌ها، سایپا چاره‌اي جز رفتن به سراغ این شرکت نداشته و تا تحریم‌ها کنار نروند، نمی‌توان به شراکت با خودروسازان بزرگ دنیا پرداخت.

از طرفی، به هر حال چینی‌ها با سرعت زیادی در حال پیشرفت‌های کمی و کیفی در صنعت خودرو هستند و شاید سایپا به نوعی روی آینده چانگان سرمایه گذاری کرده و امید آن را دارد که تا چند سال دیگر بتواند در کنار شریک چینی اش خود را بالا بکشد.

«هایما» و «چانگان» به ایران می‌آیند/آیا بازار خودرو از حضور چینی ها استقبال می‌کند؟/واکنش بازار خودرو به حضور چینی ها چه خواهد بود؟

چینی‌ها اما در حالی به آن سوی دیوارهای سایپا پریده و برنامه‌ای وسیع برای همکاری با این شرکت در نظر گرفته‌اند، که حالا سودای نفوذ به حریم خودروساز اول ایران را نیز در سر دارند و حتی مذاکراتی و توافقاتی نیز میان طرفین صورت گرفته است.

آن‌طور که خبر می‌رسد، ایران‌خودرویی‌ها مذاکراتی را با شرکت چینی «هایما موتورز» انجام داده و حتی قرار شده یکی از محصولات شاسی‌بلند‌هایما را نیز در سایت خراسان خود به تولید برسانند. گفته می‌شود‌هایما موتورز شریک کاری مزدای ژاپن در چین به شمار می‌رود و از جنبه کیفی، شرکتی هم رده جیلی است.

ایران‌خودرویی‌ها البته هنوز اطلاعات دقیقی در مورد نحوه همکاری با دوست جدید چینی شان ارائه نکرده و مشخص نیست «هایما» با چه تیراژی و از چه زمانی در ایران به تولید خواهد رسید؛ با این حال آنچه قطعی به نظر می‌رسد، حضور یک چینی دیگر در «جاده مخصوص» است و باید دید ایران‌خودرویی‌ها نیز مانند سایپا، برنامه‌ای بلندمدت برای شراکت با دوست چینی شان دارند یا تنها می‌خواهند با اضافه کردن‌هایما به خطوط تولید خود، تنوع محصولات شان را افزایش دهند.

خودروسازان چینی البته چند سال پیش قصد شراکت با ایران‌خودرو را داشتند، اما حواشی ایجاد شده اجازه شکل گرفتن این شراکت را نداد. حدود هفت سال پیش بود که ایران‌خودرو و چری چین پای میز مذاکره نشسته و به توافقاتی نیز بر سر نحوه شراکت شان با یکدیگر رسیدند و حتی قرار بود محصولی متعلق به طرف چینی به نام S21 نیز میهمان خطوط تولید ایران‌خودرو شود.

در نهایت اما به دلیل مخالفت وزیر صنایع وقت، حضور چری در ایران‌خودرو منتفی شد و حالا ظاهرا قرار است «هایما» ناکامی گذشته را جبران کند.

هرچه هست، قطار چینی‌ها پس از عبور از بخش خصوصی خودروسازی ایران و سایپا، اين‌بار ایران‌خودرو را به عنوان ایستگاه بعدی خود انتخاب کرده و برای خیلی‌ها این پرسش پیش آمده که شراکت خودروسازان ایرانی با چینی‌ها، آینده‌ای خوش خواهد داشت یا به تجربه‌ای ناموفق تبدیل خواهد شد؟ بدون شک زمان به این پرسش پاسخ خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    این همان تولید ملی است که مجلس و دولت کورکورانه از آن حمایت کرده و میکنند .واقعا که جای تاسف دارد.
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    واقعا باعث خجالت و شرمساری است که چین با سابقه کمتر از یک دهه بازار خودروی کشور را به تسخیر درآورده و تبلیغات خودروی چینی حتی از خودروهای داخلی نیز بیشتر است.
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    چرا اونایی که ادعای تولیدملی دارن در عمل نمیان پای چینیا رو از صتعت کشور بکشن بیرون جوونای تحصیلکرده ما بیکارن اونوقت مابیایم باواردات میلیاردی از چین برای جوونای چینی شغل ایجادکنیم؟؟!!
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    کاش خودروسازای ما به جای اینکه هر روز یه مدل خودرو بیارن رو خط رو یکی دو مدل با تیراژ بالا کار میکردن که هزینه تولید پایین بیاد و قیمت و کیفیت هم رقابتی بشه. آخه تیراژ تولید 10 هزار تا و 5 هزار تا تا در سال کجاش اقتصادیه؟! فقط یه حالی به شرکتای قرانسوی و چینی و کره ای میدن. ایران خودرو زمانی جون گرفت و پرسود شد که پیکان با تیراژ 300 هزارتا در سال تولید میکرد. سایپا زمانی جون گرفت که پراید صبا و نسیم با تیراژ 300 هزارتا در سال تولید میکرد. مردم هم از قیمتش راضی بودن و میخریدن. محصولات لوکس و شاسی بلند رو هم کلا باید داد شرکتای خصوصی و کوچکتر تولید کنن. با این وضعیت خداحافظ صنعت خودروی ایرانی، خداحافظ آشنای 50 ساله، خداحافظ ...
  • م ل اراکی سوئد ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    با سلام. از هر کجا که شما کالا وارد کنید برنده اصلی چین است. امروزه قطعات اکثر خودروها از فیات گرفته تا بنز و شورلت در چین تولید میشود. واین شامل تنها خودرو نیست . کافیست سوئیچ های تلفن اریکسون، زیمنس و امرسون را نگاه کنید. اکثر قطعات استفاه شده در اینها ساخت چین است.
  • محمد ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    این همان کشوری است که درزمان مائو وچوئن لای گدایی شاه راکردن وفرح پهلوی را به پکن دعوت وسی ملیون چینی باپرچم ایران دریک ماشین روباز باتکان دادن پرچم ها ازفرح استقبال واخر اینکه شاه سی ملیون دلار به انها وام داد.امروز همانها باتلاش وسیاست گزاری صحیح ومدیریت توانمندونظارت مطلوب به جایگاهی رسیده اند که بزرگترین ذخایر ارزی دنیاوبزرگترین اقتصاد جهان رادردست دارند این تازه اول کار است دراینده خواهیددیدسرعت پیشرفتشان درجهان ویران کننده خواهدبود انتظارداریم.مسئولین عوض شعاروسخنرانی به برنامه ریزی اصولی بپردازند.
  • امید ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    خوب توان تحول و پیشرفت در صنعت خودرو سازی رو ندارن. تا کی ما باید گرفتار تکنولوژی و صنعت عقب افتاده خودروسازان باشیم.
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    به تولید پراید و پیکان میگی صنعت خودرو خوابی عمو صنعت ندیدی
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    خداااااا تا مثال شما با این طرز تفکر تو کشور هستند هیچ نیازی به توطئه دشمن نداریم
  • مشکوک ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    هر چی باشه از پراید و اردی 405 و سمند بهترن هم امکاناتشون به روزه هم مصرفشون پایینه.الان 12 ساله قیافه 405 و سمند و پرشیا تغییر نکرده.تو این مدت چینی ها 1200 مدل خودرو در پلتفرم های مختلف تولید کردن.چون به فکر تحول در صنایع و ایجاد اشتغال و ثروت افرینی هستن.حالا یه سوال اساسی خدا وکیلی چین چند درصد از حرف های حضرت اقا رو راجع به اقتصاد مقاومتی سند چشم انداز نو اوری فنی و صنعتی سبک زندگی انالیز میکنه و تو کشورشون به سر انجام میرسونه؟؟ مسئولین ما چند درصد؟؟این مسئولین ما فقط خواب هستن و وقتی بیدار میشن که جهت چاپلوسی جلوی حضرت اقا فقط برگه مینوسین و نوت برداری میکنن.والا خبری از پیشرفت نیست جز برو بچه هایی که دلشون میسوزه و خون جگر میخورن قبول که چین دارای جمعیت ثروت منابع نیروی کار ارزان سبک واحد اقتصادی در نظام بانکی و پولی (چیزی که مانداریم و هرکس برا خودش بانک داری میکنه) به صورت پیشرفته هست اما ماهم میتونستیم همه اینها رو داشته باشم و خیلی هاش رو هم داریم اما هرجا که نیاز به هزینه کردن باشه همه پا پس میکشن .کاش ایران خودرو و سایپا یکم از تلاش چین و کره رو یاد میگرفتن و انقدر به اسم خودروی ملی سر مردم رو کلاه نمیزاشتن.در هرصورت بنده خودروی پر ایراد و نامطمئن وطنی رو فروختم و چینی خریدم.راضی هستم از انتخاب.نظرم هم برا خودم محترم اصلا به تو چه؟؟
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    راستی اگرما جمعیت چین را داشتیم.ادمخواری مجاز نبود؟
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    اخی تو طرز تفکر مثل تو هم هست نیازی به عقب مونده نداریم تو کشور خودکفا هستیم عمویی
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    اينها خودروساز نيستند خودروبازند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس