کد خبر 346190
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱

زناني که علاقه‌اي به بچه‌دار شدن ندارند، اغلب مورد انتقاد اطرافيان هستند اما آنها معمولا دلايل خاص و منطقي براي اين انتخابشان دارند.

به گزارش مشرق، زناني که ترجيح مي‌دهند فرزندي نداشته باشند از سوي اطرافيانشان مورد انتقادهاي زياد از جمله از دست رفتن فرصت‌ها، درک نکردن معني واقعي زندگي، نامناسب بودن سن بالا براي فرزندآوري، تغيير ديدگاه والدين در آينده، مشروط بودن يک زن خوب به فرزند داشتن و حتي درک نکردن معني واقعي عشق قرار مي‌گيرند.در همين رابطه هافينگتن پست در مقاله جديدي منتشر کرده که زنان اغلب دلايل جدي و مهمي براي اين انتخاب خود دارند که در برخي موارد اين دلايل و نگراني‌ها منطقي و قابل ملاحظه هستند:
 
- وضعيت اقتصادي:
فرزندآوري بدون شک هزينه‌هاي بالايي از جمله هزينه‌هاي زايمان، مخارج ضروري براي بزرگ کردن يک کودک و هزينه‌هاي فرستادن فرزندان به مدرسه و دانشگاه دارد که در کنار بسياري ديگر از مخارج والدين را ملزم مي‌کند قبل از هر تصميمي براي بچه دار شدن وضعيت مالي خانواده را ارزيابي کنند و در نتيجه به رغم تمايل به داشتن فرزند، ترجيح مي‌دهند قبل از آن شرايط مالي خود را بهبود بخشند.
 
- دلايل منطقي:
برخلاف توسعه اجتماعي و فرهنگي، زنان همچنان نقش پرستاري از بچه‌ها را به ويژه در سال‌هاي اوليه رشد آنها به عهده دارند. در واقع تربيت فرزندان پيش از آغاز مدرسه بيش از يک کار تمام وقت زمان مي‌برد. اين کار در 24 ساعت روز، هفت روز هفته و بدون هيچ مرخصي ادامه دارد و وقتي حمايت شوهر و ساير اعضاي خانواده در ميان نباشد وجود اين مشغله‌ها، زنان را براي بچه‌دار نشدن مصمم‌تر مي‌کند.
 
- دلايل جمعيتي و محيطي:
در حال حاضر حدودا 153 ميليون کودک بي‌سرپرست در دنيا زندگي مي‌کنند. حتي در صورت انتخاب گزينه‌ داشتن فرزند مي‌توان يکي از اين کودکان را به سرپرستي گرفت.
 
- وضعيت سلامت جسمي:
امروزه مادران زيادي در معرض بيماري‌هاي جسمي و رواني هستند و وضعيت تغذيه ناسالم نيز مي‌تواند اين بيماري‌ها را تشديد کند چرا که تهيه غذاهاي ارگانيک براي همه اقشار امکانپذير نيست و اضافه شدن يک فرد به جمعيت خانواده نيز احتمال مصرف غذاهاي سالم را کاهش مي‌دهد.
 
- دلايل عاطفي: ابتلاي بسياري افراد به استرس‌ها و تنش‌هاي عاطفي که از اختلالات شايع قرن حاضر است مي‌تواند بر سلامت زنان تاثيرگذار باشد و آمدن يک بچه در اين ميان به تشديد وضعيت و نداشتن استراحت کافي به ويژه در دنياي پرتنش امروز منجر مي‌شود.
 
- دلايل اجتماعي:
تهديد خطرات مختلف اجتماعي براي فرزندان به ويژه در مدارس و مخصوصا در کشورهايي نظير آمريکا که همراه داشتن سلاح براي هر فردي ممنوعيت ندارد بسياري از زنان را به اين فکر انداخته که اگر فرزندي نداشته باشند اين نگراني‌هاي خارج از کنترل را نيز نخواهند داشت.
 
- مشکلات پيش از زايمان: گاهي نيز حتي وضعيت جسمي و مشکلات فيزيکي و ناخوشايند پيش از زايمان از جمله تهوع، اسهال و استفراغ بسياري از زنان را به ويژه در شرايطي که دسترسي آسانتر به خدمات درماني ندارند از فرزندآوري نااميد کرده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس