به گزارش مشرق به نقل از مهر، کامران دانشجو درباره طرح دانشگاههاي تکجنسيتي گفت: اين طرح در راستاي اسلامي شدن دانشگاههاست، البته عدهاي در اين زمينه به مباحث حاشيهاي دامن ميزنند اما آنچه که مدنظر ماست، بحث دانشگاه تکجنسيتي است و هدف اين نيست که تفکيک جنسيتي صورت گيرد.
وي افزود: بحث اصلي از نگاه اسلامي اين است که اختلاط دانشجويان مناسب نيست؛ نه اينکه از مشارکت دختر و پسر جلوگيري شود. مشارکت دانشجويان دختر و پسر يک فرصت است که بايد در مسائل پژوهشي و آموزشي اين مشارکتها صورت گيرد اما اختلاط در دانشگاهها يعني مناسبات با الگوي غربي، مورد پسند هيچ يک از آحاد ملت، خانوادهها و دانشجويان نيست.
اگر از دانشگاه تک جنسيتي استقبال شد تعدادي از دانشگاهها تغيير مي کنند
وزير علوم اضافه کرد: در اين زمينه دانشگاههايي مانند الزهرا(س)، امام صادق(ع) و غيره هستند که دانشجو حق انتخاب دارد. حتي اگر در هر استاني دو دانشگاه تکجنسيتي داشته باشيم، دانشگاههاي ديگري هم وجود دارد که انتخاب آن با دانشجوست. حالا اگر از دانشگاه تک جنسيتي بيشتر استقبال شد در آن صورت تعدادي از دانشگاهها تبديل به دانشگاه تکجنسيتي ميشود.
عدهاي ميخواهند به مباحث حاشيهاي دامن بزنند که وزارت علوم ميخواهد بين دانشجويان ديوار بکشند
دانشجو گفت: در کلاسهاي عمومي و دروس پايه، انتخاب با دانشجوست يعني ميتواند کلاسهاي مجزا يا مختلط را انتخاب کند و از نظر آموزشي هم تمام امکانات مساوي است. دانشجو مختار است و حق انتخاب دارد که اعطاي حق انتخاب به دانشجو يک امتياز مثبت است. منتهي زماني که اين مباحث عنوان ميشود، عدهاي ميخواهند به مباحث حاشيهاي دامن بزنند که وزارت علوم ميخواهد بين دانشجويان ديوار بکشند اما بيان چنين مباحثي کذب محض است.
وي تصريح کرد: قرار نيست ديواري بين دانشجويان کشيده شود. دانشجويان دختر و پسر همه در يک کلاس هستند اما ميتوانند در ميزهاي جدا بنشينند. آيا جدا نشستن اينها درسر کلاس درس لطمهاي به درس آنها وارد ميکند؟ بيان چنين ابهاماتي اهانت به دانشجوست، نه تفکيک آنها در سر کلاس درس.
تا ميخواهيم بگوييم اسلامي شدن دانشگاهها، باز برخيها وارد مسائل حاشيهاي ميشوند
وزير علوم افزود: جامعه دانشگاهي ما بسيار منطقي و ديندار است. ما به دانشجو و کرامت انساني او ارزشگذاري کردهايم. تا ميخواهيم بگوييم اسلامي شدن دانشگاهها، باز برخيها وارد مسائل حاشيهاي ميشوند. در حالي که بحث اين نيست، ما که نميخواهيم قواعد علمي را اسلامي کنيم. آنچه مدنظر است، جهان بيني و نگاه است. آيا علم به عنوان ابزاري براي تعالي بشر است يا علم به عنوان ابزاري براي سلطه بر ملتهاست؟ اين نگاه بايد تغيير پيدا کند.
وي ادامه داد: "اگر قرار بود اين نگاه که الان و با ديد ليبرال دموکراسي و سکولار حاکم است، کشوري را به تعالي برساند؛ آمريکا بايد الان متعاليترين کشور باشد. چون پيشرفتهترين تکنولوژي را دارد و از نظر علم هم جزو پيشرفتهترين کشورهاست. آيا آمريکا با اين علم موجب تعالي بشر شده است؟ يا اينکه با اين علم بمب اتم توليد کرده و واقعه هيروشيما و ناکازاکي را به وجود آورده و ميليون ها آدم را کشته است؟
دانشجو در ادامه علم را به تنهايي راهگشاي انسان ندانست و گفت: علم ابزاري است که بايد به تسخير انسان درآيد. تسخير علم در خدمت انسان به آن نگاه و جهانبيني برميگردد. اگر آن نگاه توحيدي باشد؛ علم مسخر ميشود و به ابزاري براي تعالي بشر تبديل خواهد شد.
وي افزود: سير علوم بايد طوري باشد که آن نگاه توحيدي و جهانبيني توحيدي اثرگذار باشد. در دانشگاهها بايد اين نگاه حاکم باشد که هدف از خلقت چه بوده است؟ اين جهانبيني هم به علوم انساني برميگردد که بايد مورد بازنگري قرار گيرد. زماني که علوم انساني هدف را نشان دهد، بقيه علمها هم ما را به آن هدف ميرساند.
قوانين مصوب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در رابطه با عفاف و حجاب بايد به اجرا درآيد
وزير علوم خاطرنشان کرد: بايد به اين نکته توجه داشت که يکسري قوانين در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوب شده است و ما هم بايد قوانين را اجرا کنيم و اين قوانين هم به قوانين عفاف و حجاب برميگردد که مربوط به اين دولت نيست و از قبل تصويب و بخشي از آن اجرا شده است و بخشي ديگر هم بايد به اجرا درآيد.
دانشجو اظهار داشت: استادان، دانشجويان، خانوادهها و همه مردم به آن نگاه معتقد هستند و ما هم موظف هستيم در آن مسير حرکت کنيم. دانشگاهها به اين سمت حرکت ميکند و به نظر ميرسد اين نگاه موفق بوده است. البته برخيها نگاه ديگري دارند که متأسفانه دچار حاشيه شدهاند اما ما به آنچه ملت ميخواهد، عمل ميکنيم.